دوشنبه ۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۱۳:۰۳
اهدا 360 هزار نسخه منبع اطلاعاتی به کتابخانه ملی

مدیرکل فراهم‌آوری سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران از اهدای 360 هزار و 429 نسخه منبع اطلاعاتی به‌صورت کتابِ چاپی و منتشر شده ازسوی افراد حقیقی در سال 1401 خبر داد و گفت: از این تعداد 366 نسخه منبع نفیس و کمیاب بودند.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، حمیدرضا سلطانی لرگانی، مدیر‌کل فراهم‌آوری سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران از اهدای 360 هزار و 429 نسخه منبع اطلاعاتی به صورت کتابِ چاپی و منتشر شده از‌سوی افراد حقیقی، خانواده‌های فرهنگ دوست و نیک‌اندیش در سال 1401 خبر داد و گفت: از میان این تعداد اهدا؛ 366 نسخه منبع نفیس و کمیاب شناسایی و تفکیک شده‌اند.

مدیر کل فراهم آوری سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران درباره نسخ نفیس اهدایی در سال گذشته گفت: اهدای منابع اطلاعاتی از سوی اشخاص و خانواده‌های فرهنگ دوست به شکل مستمر انجام می‌شود.در سال 1401 بیش از 360 هزار نسخه منبع شامل 291 هزار و 157 نسخه کتاب، 32 هزار و 226 نسخه نشریه و 37 هزار و 46 نسخه سایر منابع غیر کتابی به سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران اهدا شده است.

وی افزود: از میان منابع اهدایی،‌ 366 نسخه منبع اهدایی نفیس شناسایی شده است که 20 نسخه کتاب خطی نفیس، 304 نسخه کتاب چاپ سنگی و سربی است و 35 نسخه از این مجموعه نیز مربوط به دست‌نوشته‌های اشخاص نامی ازجمله شهید مسعود علی‌محمدی و زنده‌یاد محمود دست پیش است.

همچنین در میان مجموعه‌های اهدایی؛ 3 تابلو نقاشی، 4 تابلو خط که یکی از آن‌ها دارای مهر و امضای ناصر‌الدین شاه قاجار است نیز برای نگهداری به مخازن سازمان ارسال شده است.

اداره کل فراهم‌آوری علاوه بر دریافت منابع از فرهیختگان و اهداکنندگان به استناد بخشنامه مندرج در شماره 48489 مورخ 2/10/1382 دولت، کتاب‌هایی که در وزارتخانه‌ها، سازمان‌ها، موسسات دولتی و نهادهای انقلاب اسلامی از آن‌ها استفاده نمی‌شود و همچنین کتاب‌های وجینی کتابخانه‌های دولتی را دریافت و ضمن تامین کسری مخازن؛ برای حفظ میراث مکتوب کشور ما‌بقی را بین کتابخانه‌ها و مراکز اطلاع‌رسانی با اولویت مناطق محروم توزیع می‌کند و به این ترتیب منابع مازاد اشخاص و سازمان‌ها دوباره در چرخه اطلاع‌رسانی قرار می‌گیرد.

اداره کل فراهم‌آوری آمادگی دارد، در سال جاری نیز منابع اهدایی اشخاص و سازمان‌ها را دریافت کند و علاقه‌مندان می‌توانند برای مشارکت در این امر فرهنگی؛ منابع اهدایی خود را به گروه مبادله واهدا کتابخانه ملی ارائه کنند. تلفن 81623240 آماده پاسخگویی به سوالات شهروندان محترم است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها