شنبه ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۱۶:۳۲
شناساندن مراکز اسنادی در استان‌ها به مردم و مسئولان یک ضرروت است

رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران در نشست مدیران استانی این سازمان بر اهمیت شناساندن مراکز اسنادی در استان‌ها به مردم و مسئولان و استفاده از ظرفیت‌های استانی به منظور تبیین وظایف این مراکز تاکید کرد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، در این نشست که با حضور معاونان، مدیرانِ کل ستادی و مدیران مراکز استانی سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران برگزار شد؛ علیرضا مختارپور، رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران ضمن خوش‌آمدگویی به معاونان و مدیران استانی با اشاره به ساختار سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران گفت: این سازمان ترکیبی از دو مجموعه قدیمی‌تر کتابخانه ملی و مجموعه متاخری به نام اسناد است. مجموعه کتابخانه ملی با مصوبه مجلس و معاونت اسناد با مصوبه شورای اداری کشور در ادوار گذشته به یکدیگر الحاق شدند و مجموعه فعلی را تشکیل دادند.
 
رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران وظیفه اصلی مراکز استانی را تمرکز بر گردآوری اسناد از دستگاه‌های اجرایی فعال در استان‌ها عنوان کرد و افزود: وظیفه مراکز استانی سازمان در درجه نخست اسنادی است. استان ها وظیفه کتابداری ندارند بلکه تمرکز مدیران و همکاران سازمان در مراکز استانی باید بر جمع آوری اسناد متمرکز باشد و به اعتقاد بنده جمع‌آوری اسنادِ مربوط به دستگاه‌های اجرایی در استان‌ها از مهمترین وظایف مراکز استانی است که باید پس از جمع آوری، اسکن، فهرست نویسی، دیجیتال‌سازی و در نهایت در اختیار جامعه پژوهشی و مخاطبان قرار بگیرد.
 
مختارپور شناساندن اهمیت اسناد در میان مسئولان را از دیگر وظایف مهم مراکز استانی برشمرد و گفت: یکی از ضعف‌ها در مراکز استانی عدم تبیین وظیفه و فعالیت مراکز اسناد و کتابخانه ملی استان‌ها در میان مردم و مسئولان است.

وی افزود: به‌عنوان مثال برخی از مسئولان از وجود مرکز اسنادی در استان خود اطلاع ندارند و نمی‌دانند اسناد خود را به چه مرکزی باید تحویل بدهند. بنابراین در قدم نخست باید تلاش و همت مضاعف برای شناساندن مراکز به مسئولان مختلف استانی و ائمه جمعه به کار برد و اهمیت حفظ و نگهداری از اسناد را بیان کرد و اگر مدیران استانی این قدم را محکم برندارند، در فعالیت‌های دیگر توفیق چندانی به دست نخواهند آورد.
 
در ادامه این نشستِ یک روزه معاونان و مدیران سازمان ضمن بیان نکات و موضوعات مورد نظر خود به تبادل نظر با ریاست سازمان پرداختند.
 
به گزارش ایبنا؛ به نقل از روابط عمومی سازمان اسناد و کتابخانه ملی، در حاشیه نشست مدیرانِ استانی، رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران ضمن تقدیر از فعالیت مدیران پیشین استانی، احکام ریحانه شهیدی، مدیر مرکز اسناد و کتابخانه ملی منطقه جنوب شرق کشور و محمد فوقی ،مدیر مرکز اسناد و کتابخانه ملی مازندران را نیز اعطا کرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها