جمعه ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۲۱:۳۰
فاطمه کریمی حق مضاعفی بر تاریخ و باستان‌شناسی ایران دارد

آئین وداع با پیکر فاطمه کریمی مشاور عالی بخش هنر و معماری شورای عالی علمی مرکز دائرةالمعارف بزرگ اسلامی برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، آئین تشییع پیکر فاطمه کریمی، مدیر پیشین بخش هنر و معماری و عضو شورای عالی علمی مرکز دائرةالمعارف بزرگ اسلامی در موزۀ ملّی ایران برگزار شد.

در این مراسم، احمد مسجدجامعی قائم‌مقام مرکز دائرةالمعارف بزرگ اسلامی، فاطمه کریمی را ستود و گفت: در روزهای بحرانی رشته باستان‌شناسی که گروه‌هایی به‌دنبال حذف آن و ادغامش در رشته تاریخ بودند و می‌گفتند آیا این رشته در دانشگاه‌ها باشد یا نباشد یا اساساً به آن نیاز داریم یا نه؛ بخشی از تاریخ ایران را انکار می‌کردند و تاریخ ایران را به‌هم‌پیوسته نمی‌دانستند، در کنار کسانی چون محمدحسن سمسار تمام‌قد ایستاد و از آن دفاع کرد.

وی گفت: کریمی فارغ‌التحصیل رشته باستان‌شناسی و هنر بود و به‌تمامی هم باستان‌شناس بود و هم هنردان و به هردو عرصه هویت داد.

مسجدجامعی در ادامه گفت: آثار این بانو، چشم‌انداز هنر گذشته و آینده را پیوند داد. او حق مضاعفی بر تاریخ و نگرش ما دارد و نام بلندش در تاریخ و فرهنگ ایران باقی خواهد ماند.

حمیده چوبک، جلیل گلشن، ناصر نوروززاده چگینی، مهرداد ملک‌زاده، جبرئیل نوکنده و علیرضا تابش از دیگر سخنان این مراسم بودند.

در این برنامه، عنایت‌الله مجیدی، علی بهرامیان، محسن موسوی بجنوردی، مریم همایونی افشار، فریبا افتخار، ایران‌ناز کاشیان، لیلا مرادی، صبا مدنی و حمیدرضا محمّدی از مرکز دائرةالمعارف بزرگ اسلامی حضور داشتند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها