دوشنبه ۷ فروردین ۱۴۰۲ - ۰۹:۴۲
فراخوان پویش «تفکر و اندیشه‌ورزی» منتشر شد

پویش «تفکر و اندیشه ورزی» با محوریت ۸ مطلب کلیدی و نکته مهم از بیانات نوروزی رهبر معظم انقلاب اسلامی در مشهد مقدس توسط دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی منتشر شد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)،  دبیرخانه شورای انقلاب فرهنگی، فراخوان پویش «تفکر و اندیشه ورزی» را برگرفته از ۸ فراز مهم و کلیدی از بیانات نوروزی رهبر معظم انقلاب در اجتماع زائران و مجاوران حرم مطهر رضوی منتشر کرد.
در متن این فراخوان آمده است:

بسم الله الرحمن الرحیم
پویش تفکر و اندیشه ورزی در هشت مطلب کلیدی از سخنرانی نوروزی مقام معظم رهبری در حرم مطهر حضرت ثامن الحجج علی بن موسی الرضا(ع) آغاز به کار کرد. ۸ محور مذکور بدین شرح است:
مطلب اول: ضرورت تحول و تغییر حال و وضع و تحول در جامعه و نظام و اینکه تا افکار عمومی از یک فکر نو و تحولی استقبال نکند؛ تحقق نمی‌یابد.

مطلب دوم: دشمن هم دنبال تحول است؛ اما دنبال تغییر هویت جمهوری اسلامی و اسلام ناب و اسلام انقلابی و تعالیم امام خمینی و ولایت فقیه و تبدیل مردم سالاری اسلامی به حکومت باب میل استکبار و حکومت به ظاهر دمکراسی غربی و دمکراسی فریب و دروغ است تا بتواند به راحتی حکومت را تهدید و تطمیع کند.

مطلب سوم: مقصود ما از تغییر و تحول، تغییر عیب‌ها در نظام اسلامی و جامعه ایرانی است که با اعتماد به نفس ملی و استعدادهای خود و عزت نفس و شجاعت و استقلال خواهی و هوشیاری و ضربه نزدن به قوت‌ها به دست می‌آید.

مطلب چهارم: نقاط قوت ملت ایران عبارتند از: بنیه درونی مستحکم نظام اسلامی و ملت ایران که ناشی از ایمان قلبی و عزت نفس و اعتماد به نفس است. اولین شاهد بر این استحکام درونی، غلبه بر زنجیره خصومت‌های پی در پی و توطئه‌ها و حیله‌های طولانی دشمن اعم از کودتا و تحریم و فشارهای سیاسی و اقتصادی و تهاجم رسانه‌ای و ایران هراسی و انقلاب هراسی و حمایت‌های دولت آمریکا و اروپا از دشمنان انقلاب است. دومین شاهد، پیشرفت‌های بزرگ ملت ایران در حوزه‌های علمی و فن‌آوری و نانو و زیست فناوری و سلامت و زیرساخت‌های کشور مانند جاده و ریل و سدسازی و آب رسانی و پارس جنوبی و غیره، آن هم به دست محققان ایرانی و در دوران محاصره و فشارهای بی سابقه اقتصادی. سومین شاهد، پیشرفت در حوزه روابط خارجی در دورانی که آمریکا و اروپا دنبال انزوای ایران هستند. اقتصادی مقاومتی گفته شده نیز درون‌زا (تکیه بر توان و استعداد و ظرفیت درونی) و برون گرا (ارتباط اقتصادی با همه کشورها) بود. این قوت‌ها نباید ضربه بخورد. جمهوریت و اسلامیت در جمهوری اسلامی هم نباید ضربه بخورد. نقاط قوت در تحول باید برجسته بشود.

مطلب پنجم: ضعف‌هایی در کشور وجود دارد که باید تحول یابند و در رأس آنها، مسأله اقتصاد است که میراث گذشتگان قبل از انقلاب و بعضی هم بعد از انقلاب است و مهمترین مشکل اقتصادی ما، تصدی‌گری افراطی دولت و دولتی بودن اقتصاد است. باید مدیریت و فعالیت‌های اقتصادی مورد نیاز مردم را به مردم سپرد. بنگاه‌ها و شرکت‌های دولتی و شبه دولتی، مانع تولید مردم نشوند. عیب دیگر ما، وابستگی به صادرات نفت خام و وابستگی به دلار و رابطه با سوئیفت است. شعار سال ۱۴۰۲، یعنی مهار تورم و رشد تولید نیز متوقف بر افزایش تولید به دست مردم است.

اشکال دیگر اینکه روی نقشه و راه‌های مشارکت مردم در مسائل اقتصادی فکر نشده است. یکی از مشکلات اقتصادی، کم تحرکی در تجارت خارجی است. ظرفیت تولید داخل در بخش کشاورزی و صنعتی زیاد است و باید تجارت خارجی را افزایش داد. باید به شرکت‌های دانش بنیان کمک کرد. تحول در بخش تقنین و قانونگذاری لازم است. سیاست‌های ابلاغی باید در تقنین لحاظ شود.
مطلب ششم: در مقابل حرکت تحولی و تقویت نقاط قوت و برطرف کردن نقاط ضعف، دشمن به دنبال ضربه زدن به نقاط قوت از طریق جنگ ترکیبی و حمله به باورهای دینی و سیاسی است.

اینها می‌خواهند در کشور با ایجاد دو قطبی، اختلاف افکنی کنند و نرم افزار قدرت ملی کشور یعنی ارزشهای دینی و ملی و اعتقادات مردم را بی اثر کنند. جنگ ترکیبی دشمن از طریق عامل فرهنگی (رسانه) و عامل سیاسی (نفوذ) و عامل اقتصادی است. دشمن تلاش می‌کند تا مردم به رادیو و تلویزیون و سخنان رهبری گوش ندهند و مطالب رهبری را تکراری می‌خوانند در حالی که تکرار نیست؛ استقامت است.

مطلب هفتم: اینها عیوب نظام بود و اما عیوب مردم که باید برطرف شوند؛ عبارتند از: اسراف در گاز و آب و نان، تجمل گرایی افراطی، تعصب نداشتن در تولید داخلی، گذشت نداشتن در مسائل.
مطلب هشتم: توصیه مهم به همگان، امیدآفرینی است، امیدآفرینی، خودفریبی و بیان نکردن ضعف‌ها نیست.

در همین رابطه از اساتید ارجمند، اندیشمندان و صاحب‌نظران گرانقدر دعوت می‌کنیم تا بر اساس تخصص و گستره اندیشه ورزی خود به مشارکت و اندیشه ورزی درباره مطالب کلیدی هشت‌گانه بیان شده و ابعاد آن پرداخته و مطالب و نقطه نظرات خود را به اداره کل روابط عمومی دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی ارسال کنند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها