چهارشنبه ۲ فروردین ۱۴۰۲ - ۲۰:۴۳
پیام‌‌های تسلیت به‌مناسبت درگذشت پدر ویراستاری ایران

رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی و رئیس مرکز دائرةالمعارف بزرگ اسلامی با صدور پیام، درگذشت احمد سمیعی گیلانی، پدر ویراستاری ایران، مترجم و زبان‌شناس را تسلیت گفتند.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران‌(ایبنا)، در پیام غلامعلی حداد‌عادل، رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی برای درگذشت این چهره پیشکسوت فرهنگ و ادبیات  آمده است: «استاد احمد سمیعی‌(گیلانی) بامداد روز چهارشنبه، دوم فروردین‌ماه یک‌هزاروچهارصدودو شمسی، دیده از جهان فروبست. با درگذشت او، فرهنگستان، شخصیّتی ادیب و دانشمند را که عضو پیوسته این نهاد و مدیر گروه ادبیات معاصر آن بود از دست داد و ایرانیان و فارسی‌زبانان از دانش و ذوق نویسنده‌ای فکور و توانا و مترجمی استاد محروم شدند.

زنده‌یاد استاد سمیعی با احاطه بر ادب دیروز و امروز فارسی، آگاهی از مبانی دانش زبان‌شناسی، تسلّط بر زبان فرانسه و آشنایی با زبان عربی در عمر پربرکت خود آثاری تالیف و ترجمه کرد که می‌تواند سرمشق نگارش درست و فصیح در زبان فارسی باشد. اهتمام او به درست‌نویسی سبب شد تا او را پدر ویراستاری در زبان فارسی بنامند.

فرهنگستان زبان و ادب فارسی فقدان دریغ‌آمیز این استاد فرزانه را به عموم اهل فرهنگ و ادب به‌ویژه استادان، نویسندگان، ویراستاران و همشهریان گیلانی وی و خانواده محترم ایشان تسلیت می‌گوید و برای شادروان از خداوند بزرگ طلب آمرزش و آرامش روان می‌کند.»
 
کاظم موسوی بجنوردی، رئیس مرکز دائرةالمعارف بزرگ اسلامی نیز در با صدور پیام برای درگذشت سمیعی گیلانی نوشت: «استاد احمد سمیعی گیلانی، از چهره‌های درخشان فرهنگ و ادبیّات ایران، پس از یک‌قرن و دو سال، زندگی را بدرود گفت.

او فرزند گیلان بود و از پایه‌گذاران ویرایش در ایران و کارنامه‌اش در ترجمه به فارسی، درخشان و از هر جهت در خور بیش‌ترین اعتناست. استاد سمیعی خود محقق و نویسنده‌ای توانا بود و می‌توان گفت که در فنّ نثر فارسی مقامی بلند به خود اختصاص داده بود. به همین سبب، مقالات مربوط به بیهقی و تاریخ بیهقی در دائرة‌المعارف بزرگ اسلامی به قلم شیوای اوست.

اینجانب فراق این استاد بی‌مانند ادب ایران را به‌ویژه به فرزندانش، و سپس به جامعۀ فرهنگ ایران تسلیت می‌گویم و برای ایشان از درگاه پروردگار آرامش آرزومندم.»

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها