پنجشنبه ۲۵ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۴:۲۵
به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) در  خراسان رضوی، آئین معرفی و خوانش کتاب «مو به مو» با حضور جمعی از فعالان حوزه فرهنگ و کتاب به همت دفتر نمایندگی حفظ و نشر آثار حضرت آیت الله العظمی خامنه‌ای(مدّظلّه العالی) در مشهد و همکاری اداره کل کتابخانه‌های عمومی خراسان رضوی برگزار شد.

کتاب «مو به مو»، یک کتاب بالینی در راستای ترویج اندیشه امام و رهبری است
در این مراسم  حجت‌الاسلام و المسلمین علی‌اکبر سبزیان، مدیرکل کتابخانه‌های عمومی خراسان رضوی ضمن تبریک فرارسیدن سال جدید، گفت: امروز در آخرین پنج‌شنبه سال میزبان آخرین برنامه فرهنگی اداره کل کتابخانه‌ها با محوریت معرفی و خوانش یک کتاب در بزرگترین کتابخانه عمومی جهان اسلام که مزین به نام حضرت امام خمینی(قدس‌سره)، معمار کبیر انقلاب اسلامی هستیم.

وی افزود: امروز حسن‌الاختامی مفید  و موثری در حال شکل‌گیری است که به واکاوی و اندیشه انقلاب امام راحل(ره) از نگاه مفسرانه رهبر معظم انقلاب اسلامی می‌پردازد. نسل جدید به ویژه دهه 80 امروز بیش از گذشته نیاز به شناخت امام، انقلاب و رهبری دارند و قطعا برای این مهم نیازمند مبلغان، مروجان و اساتیدی است که به ریشه این مسائل آگاهی و اشراف کامل دارند. 

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی خراسان رضوی بیان کرد: با تورق صفحاتی از این کتاب به این مهم دست یافتم که این کتاب یک کار مجهادانه از نویسنده است. این اثر، یک کتاب بالینی در راستای ترویج اندیشه امام و رهبری است. مبلغ باید هر لحظه این کتاب را بخواند، به مختصات آن تسلط و پس از آن به معرفی اندیشه و سیره امام خمینی(ره)  بپردازد. 

وی خاطر نشان کرد: هیچگاه تصور نمی‌شد زمانی برسد که نیازمند  معرفی و شناخت اندیشه و سیره امام راحل باشیم. شخصیتی که رهبر انقلاب اسلامی می‌فرمایند«امام ثابت کرد تا مرز عصمت پیش رفتن افسانه نیست». همچنین ایشان در خصوص معرفی اندیشه امام (ره) و نهضت انقلاب اسلامی می‌فرمایند« این انقلاب در هیچ جای جهان بی نام امام، شناخته شده نیست». از طرفی امام خمینی(ره) نیز رهبری را شخصیتی برجسته می داند که امروز سند مستدل دفاع از جایگاه رفیع و شخصیت ایشان کتاب «مو به مو» است. 

علی‌اکبر سبزیان تاکید کرد: امام خمینی(ره) در رابطه با رهبری می‌فرمایند«در بین یاران انقلاب اسلامی شما همچون خورشیدی می‌درخشید» و ما  امروز سکانداری این خورشید را در سپهر انقلاب اسلامی می‌بینیم.

موضع رهبری و امام «مو به مو» شبیه یکدیگر است 
در ادامه عبدالله گنجی، نویسنده کتاب «مو به مو» با بیان اینکه فضای ذهنی من در خصوص هدف از نگارش کتاب، مستتر است، گفت: و این علت پنهان شده دغدغه ذهنی من بود. پس از نگارش کتاب «روش تحلیل سیاسی  آیت الله العظمی خامنه‎ای (مدظله العالی)» و پیشنهاد دیگران در خصوص نگارش کتابی دیگر، باعث رقم خوردن نگارش این کتاب شد. 

وی خاطر نشان کرد: دین اسلام و تشیع یک تجربه تاریخی دارد مبنی بر اینکه واقعه عاشورا پس از 50 سال از رحلت پیامبر(ص) اتفاق افتاد، واکاوی این مهم و را می‌توانیم یکی از دلایل چاپ این کتاب بدانیم. در واقع پس از رحلت امام خمینی(ره)، تحریف انقلاب اسلامی بصورت جدی اتفاق افتاد و رهبر معظم انقلاب(مدظله العالی) یک تنه در مقابل تمام این تحریفات ایستادند؛ لذا هدف اصلی از نگارش این کتاب جلوگیری از تحریف انقلاب اسلامی است.

گنجی با بیان اینکه صحیفه امام را بارها مطالعه کرده‌ام، افزود: برخی پس از رحلت امام(ره) از بدنه انقلا ب اسلامی به بهانه تغییر خط مش جدا شدنداما  با مطالعه این کتاب متوجه شدم که سیر و خط مش امام راحل(ره) و رهبری تطابق 100درصدی دارد. عشق رهبری به امام راحل یک مسئله عجیب است و ایشان فاصله خود را با امام راحل نجومی می‌دانند. رهبری در این خصوص می‌فرمایند«برخی امام  را با بنده حقیر مقایسه می‌کنند»، «امام استثنائی، یگانه دوران و در نزدیکی عصمت است». رهبر معظم انقلاب اسلامی(مدظله العالی) تاکید می‌کنند«به امام به عنوان یک کتاب نگاه کنید».

وی اظهار کرد: شرایط پس از رحلت امام بسیار سخت بود. در تمامی انقلابهای اصیل جهان همچون چین، فرانسه، انگلیس و روسیه پس از مدتی عوامل اصلی انقلاب دچار تجزیه شده و اعلام برائت کردند در حالیکه در انقلاب اسلامی ایران رهبری به صراحت می‌فرمایند« انقلاب، جدا از امام نیست». مقام معظم رهبری پس از رحلت امام سکاندار انقلابی شدند که پس از دوران دفاع مقدس با هجمه‌ای از توقعات روبرو شدند. امام به روش انقلابی رهبری کردند در حالیکه ایشان به روش انتخاباتی و به واسطه رای مجلس خبرگان به عنوان رهبر انتخاب شدند. 

نویسنده کتاب «مو به مو» تحریف سیره و شخصیت امام را به سه دسته تقسیم کرد و گفت: نکته اول، برخی قصد دارند بخشی از امام را پنهان کنند در حالیکه باید بصورت جامع دیده شوند و این یکی از مبارزات اصلی رهبری بوده و هست. نکته دوم، امام را شخصیتی تاریخی همچون مدرس، نوری و ... معرفی می‌کنند. رهبری مخالف این مسئله هستند و اعتقاد دارند امام باید در رگهای جمهوری اسلامی جاری باشند. نکته سوم و آخراین است که شخصیت امام را جدای خط امام معرفی می‌کنند. 

وی با اشاره به محتوای کتاب، اظهار کرد: در بخشی از کتاب به تطبیق مواضع رهبری و برخی نخبگان در خصوص ماهیت جمهوری اسلامی ایران و برتری آن نسبت به انقلابهای دیگر پرداخته شده است. امام می‌فرمایند«جمهوری اسلامی لفظی نمی‌خواهیم» رهبری نیز در سال 1387 می‌فرمایند«انقلاب اسلامی دو ماهیت حقیقی و حقوقی دارد، ماهیت حقوقی ساختار اداری است که اگر ماهیت حقیقی را از آن بگیرد مانند دندان پوکی است که با کوچکترین ضربه از هم می‌پاشد».  ایشان تاکید می‌کنند«اگر ماهیت حقیقی را از ماهیت حقوقی انقلاب اسلامی ایران بگیریم، تنها یک اسم از انقلاب باقی می‌ماند».

مردم سالاری دینی مبحث دیگری است که گنجی به آن پرداخت و گفت:. مردم سالاری دینی از نگاه امام و رهبری وجه درون دینی دارد. در انقلابهای دیگر یک طاغوت جدید، طاغوت قدیم را از بین برده و با توجه به بعد مادی رفتار می‌کند در حالیکه انقلاب اسلامی ایران بر خلاف این مسئله است. 
نویسنده کتاب «مو به مو» در خصوص موضع‎گیری امام و رهبری در مسئله اسرائیل و فلسطین، گفت: موضع رهبری و امام «مو به مو» شبیه یکدیگر است و انتخاب نام کتاب نیز به این دلیل است. تنها یک مسئله در موضع رهبری متفاوت است، امام روش مبارزاتی دارد در حالیکه رهبری معتقد بر انجام رفراندوم بومیان فلسطین در خصوص تصمیم‌گیری در رابطه با مهاجرین است. 

عبدالله گنجی، نویسنده کتاب «مو به مو» سخنان خود با اشاره به وصیتنامه سیاسی الهی امام، اظهار کرد: هیچ‌کس به اندازه رهبری از تریبون در اختیار خود به این وصایا عمل نکرده است. ایشان در تعابیر مختلف خود نسبت به وصیتنامه امام می‌فرمایند« وصیتنامه امام، قطب نمای ما است»، «اصول انقلاب است»، «شاقول مرزبندی با غیریت است»، «عدم توجه به وصیتنامه یعنی امام منهای امام».

وی در پایان تصریح کرد: دو نکته بسیار مهم در وصیتنامه سیاسی الهی امام برجسته است، استمرار انقلاب اسلامی و مردم سالاری. توصیه می‌کنم وصیتنامه امام را بارها و بارها بخوانید. امام راحل در کتاب و منابع دیگر نیست باید ایشان را به  عینیت دیده و معرفی کنیم. حضرت علی(ع) خطاب به نماینده خود در جنگ نهروان می‌فرمایند« با آنها از قرآن سخن نگو. برای آنان از پیامبر(ص) بگو». امروز نیز برای حفظ و سالم نگاه داشتن انقلاب اسلامی در بین نسل جدید باید از امام(ره) بگوئیم. 

کتاب «مو به مو: واکاوی سیره حضرت امام خمینی(قدس‌سره) و حضرت آیت‌الله العظمی خامنه ای(مدظله العالی) در امامت و رهبری» اثر نویسنده عبدالله گنجی توسط انتشارات انقلاب اسلامی در 639 صفحه زمستان 1401 به تیراژ 2000 نسخه به چاپ رسیده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها