جمعه ۷ بهمن ۱۴۰۱ - ۰۹:۲۳
چاپ سوم کتاب «هرمنوتیک و نواندیشی دینی» به پیشخان آمد

چاپ سوم کتاب «هرمنوتیک و نواندیشی دینی» اثر جهانگیر مسعودی در ۴۰۷ صفحه روانه بازار نشر شد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، چاپ سوم کتاب «هرمنوتیک و نواندیشی دینی» اثر جهانگیر مسعودی است که در پژوهشکده اسلام تمدنی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی تهیه و به همت نشر این پژوهشگاه در ۴۰۷ صفحه به چاپ رسید.

اثر حاضر، تألیفی متعلق به حوزه «جریان شناسی اندیشه ها» از منظری فلسفی است. در این اثر ورود ایده‌های هرمنوتیکی، به ویژه هرمنوتیک فلسفی گادامر و تأثیر آنها بر پروژه نواندشیی دینی در ایران معاصر مورد بررسی و کاوش قرار گرفته است.

تألیف یادشده در صدد است به کمک مدل‌های تحلیلی مناسب نشان دهد که گفتمان غالب در میان نواندیشان مسلمان دهه ۷۰ در ایران اسلامی یک گفتمان هرمنوتیکی یوده است و هرمنوتیک فلسفی بهترین امکانات ممکن را برای بسط پروژه نواندیشان یادشده فراهم ساخته است.

در این نوشتار اصلی ترین مسأله روشنفکران و نواندیشان مسلمان مسأله «سنت و تجدد» معرفی گردیده و نوع نگاه و رویکرد آنها در پاسخ گویی به این مسأله تعیین کننده دستگاه نواندیشی آنان شمرده شده است.

این نوشتار در صدد است بر اساس مدل‌های تحلیلی انتخابی به بررسی چرایی و چگونگی رسوخ ایده‌های هرمنوتیک فلسفی (گادامری) در دستگاه فکری و معرفتی نواندیشان یاد شده بپردازد.

این کتاب در شش فصل تألیف شده است؛ در فصل اول این اثر، ضمن اهمیت جریان نواندیشی دینی، رویکرد نواندیشان متقدم و متأخر تشریح شده و سپس علت غلبه گفتمانی هرمنوتیکی مطرح شده است.

نویسنده در فصل دوم که با عنوان «مختصات هرمنوتیک فلسفی گادامر» نگارش یافته، به بیان ویژگی‌های هرمنوتیک فلسفی او پرداخته و در ادامه اصول و قواعد هرمنوتیک گادامر را مورد بحث و بررسی قرار داده است.

سومین فصل از کتاب حاضر با عنوان «هرمنوتیک فلسفی گادامر در بوته نقد» تألیف شده و نسبت هرمنوتیک گادامر و مکتب عینی گرایی و مکتب انتقادی بیان شده است.
«نواندیشی دینی معاصر» عنوان فصل بعدی است که در این فصل، تمدن اسلامی و غرب، و تمدن جدید غرب و نخبگان جامعه اسلامی تبیین شده است.

در فصل پنجم، «دستاوردها و وجوه تشابه گادامر و نواندیشان مسلمان» تشریح شده و در ششمین و آخرین فصل از کتاب حاضر، «تحلیلی بر نقش هرمنوتیک فلسفی» صورت گرفته و در این راستا، نگاهی اجمالی به برنامه‌های پژوهشی لاکاتوش انجام شده و برنامه پژوهشی نواندیشان مسلمان تبیین شده و در ادامه نیز جایگاه مباحث هرمنوتیک در برنامه پژوهشی نواندیشان مسلمان تشریح و در پایان مدل تحلیلی نیچه - فوکو (در بیان رابطه قدرت و دانش) آمده است.
 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها