چهارشنبه ۱۴ دی ۱۴۰۱ - ۱۱:۰۵
علی نشانی شاعر پیشکسوت ارومیه‌ای دار فانی را وداع گفت

علی نشانی، شاعر بزرگ ارومیه‌ای، در ارومیه و در 96 سالگی دار فانی را وداع گفت.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در آذربایجان‌غربی، علی نشانی، شاعر بزرگ ارومیه‌ای،  سه‌شنبه 13دی‌ماه 1401 در ارومیه و در 96 سالگی دار فانی را وداع گفت.

علی نشانی، شاعری آرمانی و اجتماعی بود که در اشعار وی موضوع‌هایی مانند مبارزه با ظلم، عدالت اجتماعی، انقلاب اسلامی، خانواده وعاطفی به وضوح احساس می‌شود.

«نشانی» نماد یک شاعر اصیل ایرانی به شمار می‌رود که با توجه به سن بالای ایشان و تجربه‌های تاریخی وی، منادی اتحاد اقوام و ادیان و صلح و دوستی است.

علی نشانی به گواهی اشعارش، شاعر آرمان‌های انسانی است. عشق و محبت و معنویت و اتحاد اقوام و رفاه ملی و نشاط اجتماعی و امیدواری درونی و سعادتمندی عمومی و خوشبختی همه انسان‌ها در سایه صلح و عدالت و توسعه علمی و اخلاقی و اقتصادی و پیشرفت جوامع انسانی براساس صفا و محبت متقابل و بدور از جنگ و خونریزی و فقر و ظلم و تبعیض در جهان، محورهای بنیادین شعر و اندیشه علی نشانی را تشکیل می‌دهد.
 

یکی از موضوعات مهمی که استاد علی نشانی را به‌عنوان شاعر زمان به خود مشغول داشته و دل و جانش به آن عشق ورزیده، انقلاب اسلامی و رهبری امام خمینی (ره) و جبهه های دفاع مقدس هشت ساله و شهدا و جانبازان مدافع کشور و نظام اسلامی است که اشعار مختلف تنها دفتر شعرش («عؤمور یوللاریندا»، ارومیه، انتشارات یاز، 1388) شاهد این مدعاست. همچنین توجه وی به قرآن کریم به عنوان کتاب آسمانی زندگی و تفکر، حایز اهمیت است (همان، ص 60، 117 و ...) توجه به سیره انسانی پیشوایان دینی (ص 200، 213)، و توجه دادن جامعه به مکتب عرفان و ده‌ها موضوع و محور اساسی و معنوی دیگر در شعرش، از او شاعری اندیشمند و متعهد ساخته است.

«علی نشانی» متولد سال ۱۳۰۵ شمسی در منطقه یکان شهرستان مرند است که به همراه خانواده اش از هفت سالگی ساکن ارومیه شد و در محیط فرهنگی و هنری این شهر باستانی رشد پیدا کرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها