پنجشنبه ۱۲ آبان ۱۴۰۱ - ۱۱:۰۳
تشریح ویژه‌برنامه‌‎های هفته کتاب در خراسان‌رضوی

معاون فرهنگی و رسانه‌ای اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان‌رضوی برنامه‌ها و فعالیت‌های هفته کتاب و کتابخوانی را در استان تشریح کرد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) در خراسان رضوی، اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان‌رضوی و شهرداری مشهد ویژه‌برنامه‌های پیش‌بینی شده برای هفته کتاب و کتابخوانی را اعلام کردند.
 
برنامه‌ها حول سه محور
معاون فرهنگی و رسانه‌ای اداره‌کل فرهنگ و ارشاداسلامی خراسان‌رضوی گفت: سی‌امین هفته کتاب‌وکتابخوانی از ۲۱ تا ۲۷ آبان‌۱۴۰۱ با شعار «ما همانیم که می‌خوانیم» آغاز خواهد شد که برای هر یک از روزهای این هفته عنوان‌های خاصی در نظر گرفته شده است.
 
جلیل سروری افزود: عناوینی چون «کتاب، دانش‌آموز، آینده»، «کتاب، خانواده، زندگی آگاهانه»، «کتاب، دانشجو، پیشرفت دانش‌بنیان»، «کتاب، رسانه و زبان فارسی»، «ناشران کتابفروشان و ارکان صنعت نشر» و «کتاب، ورزش و جوانمردی» برای هر یک از روزهای این هفته طراحی و انتخاب شده است.
 
 وی خاطرنشان کرد: بنا بر اعلام وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برنامه‌های هفته کتاب و کتابخوانی در اداره‌های فرهنگ و ارشاداسلامی  سراسر کشور می‌تواند حول سه محور برنامه‌ای «گفت‌و‌گوهای پیرامون کتاب»، «تجلیل از پدیدآورندگان، مفاخر و فعالان صنعت نشر» و «مسابقات کتابخوانی» باشد که البته علاوه بر این سه حوزه، استان‌ها نیز می‌توانند بنا به نظرات خود برنامه‌هایی را به‌صورت اختصاصی برای خود طراحی کنند. 
 
نمایشگاهی به وسعت یک استان
 سروری یادآورشد: بر همین اساس، خراسان رضوی، امسال برای ایام هفته کتاب طرحی تحت عنوان «نمایشگاهی به وسعت یک استان» را انجام خواهد داد. این طرح بدین جهت است که امسال دیگر همانند سال‌های گذشته نمایشگاه کتاب را به‌صورت متمرکز و در نمایشگاه بین‌المللی نخواهیم داشت، بلکه بر اساس طرحی که طراحی کرده‌ایم این نمایشگاه به‌صورت غیرمتمرکز و به صورت نمایشگاه‌های کوچک‌تری در سطح استان دایر خواهد شد. 
 
وی عنوان کرد: این طرح اینگونه است که در فروشگاه‌های کتاب، مراکز فرهنگی و مدارس که شرایط این کار را دارند و یا به نوعی درخواست برگزاری این نمایشگاه را در مجموعه خود دارند، برگزار شود.
 
 سروری ادامه داد:  هدف از این کار این بود که نمایشگاه کتاب فقط محدود در یک محل نباشد، بلکه این نمایشگاه در سطح استان پراکنده باشد، به جهت اینکه دسترسی مردم به کتاب به‌صورت نمایشگاهی راحت، آسان و بیشتر باشد و علاقه‌مندان بیشتری نیز بتوانند از این فرصت استفاده کنند.
 
مشاوره کتاب به خانواده‌ها
 این مقام مسئول فرهنگی استان بیان کرد: هدف دیگر نیز این است که از ظرفیت‌های جانبی مدارس، مساجد، تشکل‌های دانشجویی و دانش‌آموزی و ادارات به‌ویژه در مناطقی که دسترسی آسان و مستقیم به کتابفروشی‌ها را ندارند استفاده کنیم. همچنین قصد داریم که از فرصت تبلیغات شهری و مجازی برای ناشران در راستای تبلیغ آثار منتخب استفاده کرده و در کنار این موضوع نیز نشست‌های تخصصی مختلفی را در حوزه کتاب و کتابخوانی داشته باشیم.
 
 وی اذعان کرد: فعالیتی که امسال در کنار برنامه‌های جانبی نمایشگاه‌های کتاب شروع کرده‌ایم و امیدواریم که در سال‌های آینده نیز این کار پررنگ‌تر و گسترده‌تر شود این است که قصد داریم در کنار نمایشگاه کتاب و فعالیت‌های جانبی آن، مشاوره کتاب به خانواده‌ها را نیز داشته باشیم که امسال این طرح با موضوع «کودکان و نوجوانان» کار خود را آغاز کند. در این طرح خانواده‌ها می‌توانند هم به‌صورت حضوری در نمایشگاه کتاب امسال، هم در فضای مجازی و هم از طریق تماس تلفنی از این طرح استفاده و بتوانند کتاب مناسب کودکان و نوجوانان خود را انتخاب و تهیه کنند.
 
                   

 معاون فرهنگی و رسانه‌ای اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی تصریح کرد: طرح های مشارکتی در راستای فرهنگ ترویج کتاب وکتابخوانی نیز با مشارکت دستگاه‌های اجرایی دیگر از قبیل طرح طرفه ( سبد فرهنگی خانوار)، طرح کتاب یار (تربیت مروجان حوزه کتاب ) و همچنین طرح دیگری بنام (استان خراسان رضوی، استان کتاب خوانها )در حال اجرمی باشد و در هفته کتاب نیز سامانه دائمی و گسترده خرید کتاب توسط وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی رونمایی خواهد شد.
 
 معرفی کتاب در بیلبوردهای شهری
همچنین معاون فرهنگی سازمان اجتماعی و فرهنگی شهرداری مشهد از ۱۲ برنامه پیشنهادی ویژه هفته کتاب و کتابخوانی در حوزه های اکران، مسابقه، تور، نمایش و جشن خبر داد و گفت: کتاب وسیله‌ای است که دانش بشری به مدد آن از تباه شدن مصون می‌ماند و به آیندگان منتقل می شود.
 
یوسف اسماعیل‌زاده ضمن اشاره به ویژه برنامه‌های سازمان اجتماعی و فرهنگی شهرداری مشهد به مناسبت این هفته بیان کرد: برنامه «کتاب خوب بخوانیم» با معرفی کتاب‌های مورد تایید اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی از طریق بیلبورد ها، قاب های شهری در سطح مشهد اجرا می‌شود.
 
وی به برپایی نشست های نقد و بررسی کتاب با همکاری مناطق در فرهنگسرا اشاره و ادامه داد: برنامه «چشاندن مزه شیرین کتاب» به همت خانه هنرمندان با اکران بر روی المان‌های کتاب و معرفی ۲۰ کتاب مورد تایید اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی برپا خواهد شد.
 
برگزاری «تور کتاب» ویژه دانش‌آموزان
معاون فرهنگی سازمان اجتماعی و فرهنگی شهرداری مشهد عنوان کرد: پرفورمنس «حال خوش زندگی با کتاب» با اجرای طرح مرد کتابخوان و کتابخانه سیار در سطح شهر برگزار می‌شود؛ همچنین جشن خادمین کتاب به همت انتشارات بوی شهر بهشت از فعالین حوزه کتاب تقدیر به عمل می‌آید.
 
اسماعیل زاده عنوان کرد: مسابقات کتابخوانی و برگزاری یک کارگاه برای مدیران به همت فرهنگسرای مطالعه برپا می‌شود؛ همچنین صفحه فرهنگ و هنر در روزنامه شهرآرا هر روز با معرفی یک کتاب به چاپ خواهد شد.
 
                      

وی به برگزاری تور کتاب با همکاری شهرداری مشهد در بازدید دانش آموزان از کتاب فروشی های بزرگ سطح مشهد اشاره و تصریح کرد: جشنواره پاییزه کتاب نیز با همکاری اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی و شهرداری مشهد با تخفیف‌های ویژه در کتاب فروشی های سطح شهر برگزار می‌شود.
 
معاون فرهنگی سازمان اجتماعی و فرهنگی شهرداری مشهد با اشاره به واگذاری ۸ قرائت خانه به نهاد کتابخانه‌های عمومی به مدت چهار سال، گفت: در برنامه «مدرسه دوستدار کتاب» نیز با همکاری انتشارات بوی شهر بهشت به ۸ اثر برگزیده از برنامه‌های مدارس سطح شهر جوایزی اهدا می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها