سه‌شنبه ۲۱ تیر ۱۴۰۱ - ۱۴:۰۱
صدور بیش از 87 هزار فیپا  در سال گذشته

مدیرکل پ‍ردازش و سازماندهی اسناد و کتابخانه ملّی ایران از صدور بیش از 87 هزار فیپا از سوی ناشران در سال گذشته و صدور بیش از 12 هزار فیپا از ابتدای سال جاری تا پایان اردیبهشت‌ماه خبر داد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، به نقل از روابط عمومی سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران،مدیر کل پ‍ردازش و سازماندهی اسناد و کتابخانه ملّی ایران از صدور بیش از 87 هزار فیپا از سوی ناشران در سال گذشته و صدور بیش از 12 هزار فیپا از ابتدای سال جاری تا پایان اردیبهشت‌ماه خبر داد.

طاهره یعقوب‌پور، مدیرکل پردازش و سازماندهی اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران، گفت: همه ناشران آثار مکتوب با واحد فیپا ارتباط مستقیم دارند، به‌عبارت دیگر برای هر اثر پیش از انتشار باید فیپا صادر شود و فیپا حاصل همکاری ناشران و سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران  است. صدور فیپا در اداره کل پردازش و سازماندهی به ویژه واحد فیپا و گروه فهرست نویسی منابع کتابی انجام می‌شود.

مدیرکل پردازش و سازماندهی اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران با بیان این مطلب که در ایام نزدیک به برگزاری نمایشگاه بین المللی کتاب، با افزایش درخواست صدور فیپا از سوی ناشران روبرو می‌شویم، گفت: در این ایام روزانه گاه شاهد درخواست صدور بیش از 500 فیپا در روز هستیم.

یعقوب‌پور با اشاره به اهتمام همکاران شاغل در واحد صدور فیپا، گروه فهرست‌نویسی و گروه مستندسازی به منظور پاسخگویی به همه درخواست‌های ارسالی و صدور به موقع فیپا، از ناشران و پدیدآورندگان خواست تا درخواست‌های خود را در زمان‌های نزدیک به نمایشگاه‌های کتاب موکول نکنند زیرا در این ایام با افزایش حجم تقاضا  رو‌به‌رو هستیم و با توجه به افزایش درخواست‌ها، امکان افزایش نیروی انسانی وجود ندارد و از طرف دیگر با محدودیت زمانی در این ایام نیز روبه‌رو هستیم.


مدیرکل پردازش و سازماندهی سازمان اسناد و کتابخانه ملی گفت: بازه زمانی صدور فیپا از زمان ارسال درخواست تا صدور حداکثر 10 روز است  و معمولا زودتر از این زمان انجام می‌شود اما با توجه به افزایش درخواست در زمان‌های  اوج درخواست‌ها مانند نزدیک شدن به ایام برگزاری نمایشگاه کتاب، ممکن است رضایت همه ناشران حاصل نشود.

یعقوب‌پور اظهار کرد: در مواردی اطلاعات ارسالی از سوی برخی از ناشران و پدیدآورندگان ناقص است و همین مساله فرایند صدور فیپا را با کندی روبرو می‌کند. بر همین اساس درخواست اداره کل پردازش و سازماندهی اسناد و کتابخانه ملی از ناشران این است که در ارسال دقیق و کامل اطلاعات و مدارک  همکاری نمایند تا شاهد پاسخگویی به موقع به درخواست‌های صدور فیپا باشیم.

وی با اشاره به الکترونیکی شدن فرآیند صدور فیپا از سال 1390، افزود: معمولا در سامانه‌های درخواست الکترونیکی به درخواست‌های ناقص توجه نمی‌شود و چنین درخواست‌‎هایی از دستور کار خارج می‌شوند اما همکاران ما در این اداره کل، درخواست‌های ناقص را رها نمی‌کنند و تلاش می‌کنند از طریق تماس تلفنی یا  ار سال پیام با پست الکترونیکی به ناشران، مدارک را کامل  کرده و امکان صدور فیپا را برای آن‌ها فراهم آورند؛ می‌توان گفت که این امر خدمت بزرگی به جامعه و بازار نشر است.

مدیرکل پردازش و سازماندهی اسناد و کتابخانه ملی گفت: در طول سال گذشته بیش از87 هزار و از ابتدای سال 1401 تا پایان اردیبهشت ماه بیش از 12هزار  فیپا صادر شده است.

یعقوب‌پور بر ضرورت برگزاری دوره‌های آموزشی به ویژه برای ناشران تازه کار تاکید کرد و گفت: برگزاری کارگاه‌های آموزشی در زمینه آشنایی ناشران با فیپای الکترونیکی از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است و می‌تواند در تسریع فرآیند صدور فیپا موثر باشد؛ بنابراین از ناشران درخواست می‌شود در صورت دعوت به چنین کارگاهی، در آن حضور یابند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها