یکشنبه ۹ آبان ۱۴۰۰ - ۱۰:۳۷
استقبال از کتاب تحسین‌شده رهبر انقلاب/ «حوض خون» به چاپ سوم رسید

چاپ سوم کتاب «حوض خون»؛ روایت زنان اندیمشک از رخت‌شویی در دفاع مقدس که تدوین و نگارش آن برعهده فاطمه‌سادات میرعالی بوده، به همت انتشارات «راه یار» منتشر شد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، «حوض خون»، خاطرات و روایت‌های 64 نفر از بانوان اندیمشکی درباره فعالیت‌شان در بخش رخت‌شویی البسه رزمندگان دفاع مقدس است که فاطمه‌سادات میرعالی، زهرا بختور، سمانه نیکدل، سمیه تتر، نسرین تتر، مهناز الفتی‌پور، آمنه لهراسبی و نرگس میردورقی تحقیق آن را ب‌عهده داشته‌اند.
 
فاطمه‌سادات میرعالی که علاوه بر تحقیق، تدوین کتاب را هم برعهده داشته، در بخشی از مقدمه خود درباره راویان کتاب این‌طور نوشته است: «اولِ مصاحبه‌‌ها درد و زجر‌‌شان توی ذهنم پررنگ‌‌ بود، اما انتهای مصاحبه وقتی متوجه می‌‌شدم هنوز حاضر هستند پای انقلاب جان بدهند، وقتی تلاش می‌‌کردند راهی برای شستن لباس‌‌های رزمندگان جبهه مقاومت پیدا کنند و بعضی از‌‌ آن‌‌ها از من می‌‌پرسیدند «راهی سراغ نداری بریم سوریه لباس رزمنده‌‌ها رو بشوریم؟»، معادلات ذهنم دربارۀ اینکه افرادی زجرکشیده هستند به هم می‌‌خورد. خانم‌‌های رخت‌شویی با وجود همه سختی‌‌ها و دردهایی که دیده‌‌اند و از نزدیک تکه‌‌های بدن شهدا را لمس کرده‌‌اند، روح زینبی دارند و با بیان تمام تلخی‌‌ها، از شستن لباس رزمنده‌‌ها به‌‌زیبایی یاد می‌‌کنند. اگر غیر از این بود، اکنون با وجود ناتوانی، باز پای ثابت فعالیت‌‌های انقلاب نبودند.»
 
چند روز پیش، رهبر معظم انقلاب در دیدار با دست‌اندرکاران کنگره شهدای زنجان با اشاره به کتاب «حوض خون»، از آن تمجید کردند.
 
ایشان در بخشی از سخنرانی‌شان درباره این کتاب فرمودند: «من اخیراً یک کتابی خواندم به نام «حوض خون» ــ البتّه من در اهواز دیده بودم؛ خودم مشاهده کردم آنجایی را که لباس‌های خونی رزمندگان را و ملحفه‌های خونی بیمارستان‌ها و رزمندگان را می‌شستند؛ [اینها را] دیدم ــ که این کتاب تفصیل این چیزها را نوشته؛ انسان واقعاً حیرت می‌کند؛ انسان شرمنده می‌شود در مقابل این همه خدمتی که این بانوان انجام دادند در طول چند سال و چه زحماتی را متحمّل شدند؛ اینها چیزهایی است که قابل ذکر کردن است.»
 
در بخش ضمیمه کتاب، تصویر راویان کتاب به همراه تصاویری از فعالیت‌های این بانوان اندیمشکی در دفاع مقدس، شهدای منتسب به آن‌ها و همچنین بیمارستان شهید کلانتری اندیمشک به عنوان محل رخت‌شویی البسه رزمندگان آمده است. پوراندخت لین‌من از راویان این کتاب پیش از انتشار و خانم خدیجه داغری، دیگر راوی کتاب هم مدتی پس از انتشار کتاب «حوض خون» از دنیا رفته‌اند.
 
در بخشی از این کتاب چنین می‌خوانیم: «ملافه‌‌ها را ریختیم توی حوض‌‌ها. شیر آب را باز کردم رویشان تا آب از لب حوض سرریز کرد. رخت‌‌های توی تشت‌‌ها را شستیم و پهن کردیم روی طناب‌‌ها. برگشتیم سروقت حوض‌‌ها. ملافه‌‌ها را چنگ زدیم و کشیدیم بیرون.
زیر نور لامپ حوض‌‌های پر از خون را دیدم. هر روز آن صحنه‌‌ها را می‌‌دیدم. ولی آن ‌‌بار، توی تاریکی و سکوت شب، خیلی عجیب و دردناک بود. سرخی خون زیر نور لامپ برق می‌‌زد. نمی‌‌خواستم باورش کنم. چند بار چشم‌‌هایم را بازوبسته کردم. به‌‌جای آب تلألؤ خون را می‌‌دیدم. جگرم سوخت. دیدم ننه‌‌غلام و زهرا هم مثل من روی حوض خون ماتشان برده.»
 
چاپ سوم کتاب 504صفحه‌‌ای «حوض خون» که با قیمت 80 هزار تومان و شمارگان یک‌هزار نسخه از سوی انتشارات «راه‌یار» منتشر شده است.
 
علاقه‌مندان علاوه بر کتابفروشی‌های کشور، می‌توانند از طریق صفحات مجازی ناشر @raheyarpub و سایت vaketab.ir نسبت به سفارش کتاب اقدام کنند. همچنین در صورت نیاز می‎‌توانند با شماره 02142795454 تماس بگیرند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها