یکشنبه ۲۱ شهریور ۱۴۰۰ - ۱۲:۴۵
لوح افتخار IBBY به نویسنده «سایه هیولا» اهدا شد

لوح افتخار IBBY برای کتاب‌های منتخب سال 2020 به کتاب «سایه‌ هیولا» اثر عباس جهانگیریان، از انتشارات کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان اهدا شد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران‌(ایبنا)، در دومین روز از کنگره‌ جهانی ادبیات کودکان IBBY که امسال به میزبانی روسیه در مسکو در حال برگزاری است، لوح‌های افتخار به آثار نویسندگان و تصویرگران کشورهای مختلف برای فهرست کتاب‌های منتخب سال ۲۰۲۰ اهدا شد که در این میان، «سایه‌ هیولا» از انتشارات کانون نیز در میان دریافت‌کنندگان این لوح افتخار بود.
 
در این دوره، رمان «سایه‌ هیولا» نوشته‌ عباس جهانگیریان از سوی شورای کتاب کودک به فهرست افتخار بخش آثار تالیفی دفتر بین‌المللی کتاب نسل جوان IBBY ۲۰۲۰ معرفی شد.
 
این رمان با تمرکز بر لزوم حفاظت از حیوانات در حال انقراض در سال ۱۳۹۵ از سوی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان منتشر شده بود. این اثر در قالب طرح «رمان نوجوان امروز» خلق شده است و داستان دختری به نام مارال را روایت می‌کند که همراه برادر خود به پارک ملی گلستان می‌رود. در همین حین، فیلم‌سازی به نام افرا با آن‌ها آشنا می‌شود و از مارال می‌خواهد در فیلمی بازی کند. مارال که در ابتدای داستان مشخص می‌شود با پلنگ این جنگل از سال‌ها قبل دوست است این پیشنهاد را می‌پذیرد و از این‌جا داستان دو زندگی در کنار هم روایت می‌شود که رابطه‌ی دوستی مارال با پلنگ و رابطه دوستی لاله با ببر در ۵۰ سال قبل است.
 
رمان «سایه‌ هیولا» پیش‌ از این نیز نامزد جایزه‌ کتاب سال جمهوری اسلامی ‌ایران بوده و دریافت جایزه‌ هجدهمین دوره‌ کتاب کودک و نوجوان کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان و نشان نقره‌ای پنجمین دوره‌ی کتاب سال لاک‌پشت پرنده از دیگر افتخارهای این کتاب بوده است.
 
در این دوره، کمیته‌ جوایز شورای کتاب کودک به عنوان نماینده‌ این نهاد بین‌المللی، علاوه بر اثر عباس جهانگیریان در بخش تالیف، در بخش ترجمه «همه‌ آنها یک گربه دیدند» به ترجمه‌ کیوان عبیدی آشتیانی و در بخش تصویرگری «چتری با پروانه‌های سفید» با تصاویر غزاله بیگدلو را برای قرار گرفتن در فهرست افتخار دفتر بین‌المللی کتاب برای نسل جوان سال ۲۰۲۰ معرفی کرده است.
 
فهرست افتخار دفتر بین‌المللی کتاب برای نسل جوان IBBY، از آثار برجسته، برگزیده و تازه منتشر شده‌ای است که هر دو سال یکبار به منظور تجلیل از نویسندگان، تصویرگران و مترجمان کشورهای عضو ارایه می‌شود.
 
سی‌وهفتمین کنگره‌ی بین‌المللی ادبیات کودکان پیش از این قرار بود از ۵ تا ۷ سپتامبر ۲۰۲۰ برگزار شود؛ اما به‌دلیل شیوع کرونا، بعد از یک سال، از ۱۰ تا ۱۲ سپتامبر ۲۰۲۱ در سالن اصلی کتابخانه دولتی کودکان روسیه در شهر مسکو برگزار می‌شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها