چهارشنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۱۴:۰۴
300 نسخه خطی مربوط به آثار سعدی در کتابخانه مرکزی آستان قدس نگهداری می‌شود

حدود 300 جلد نسخه خطی مربوط به آثار سعدی شیرازی شامل کلیات سعدی، گلستان، بوستان، قصاید، غزلیات، ملحقات، رباعیات و مجالس به نثر و نظم در کتابخانه مرکزی آستان قدس رضوی نگهداری می‌شود.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در خراسان رضوی و به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی آستان قدس رضوی ، سعدی شیرازی، بزرگ شاعر ایرانی یکی از بزرگترین مفاخر ادبی این سرزمین است که نسخه‌های آثار او به عنوان گنجینه‌های ارزنده موزه‌های ایران و جهان به حساب می‌آید.

گنجینه نسخه‌های خطی کتابخانه مرکزی آستان قدس رضوی نیز به عنوان یکی از غنی‌ترین کتابخانه‌‌های جهان اسلام، دارای حدود 300 جلد نسخه خطی مربوط به آثار سعدی شیرازی است که شامل کلیات سعدی، گلستان، بوستان، قصاید، غزلیات، ملحقات، رباعیات و مجالس به نثر و نظم است و در میان آن‌ها، چندین نسخه کلیات سعدی بسیار نفیس وجود دارد.

یکی از نسخه‌های منحصر به فرد کلیات سعدی که در گنجینه رضوی نگهداری می‌شود به خط «محمدبن عبداللطیف عقاقیری» از شاگردان با واسطه سعدی، سال 766 هجری در شیراز کتابت شده که با سال فوت شاعر حدود 70 سال فاصله دارد و از قدیمی‌ترین نسخه‌های موجود است.

این نسخه که از نفایس تذهیب دوره ایلخانی است دارای دو سرلوح کتیبه‌ مانند مزین و مرصع با نقش ترنج و سرترنج بازوبندی در زمینه لاجورد، جدول‌کشی به زر و کمندکشی، عناوین به شنگرف ولاجورد به نسخ سجلی دارای جلد تیماج قهوه‌ای زیبا است و به خط نستعلیق 25 سطری، کاغذ نخودی، با تعداد اوراق 383 و در ابعاد 14 در21 سانتیمتر در قطع وزیری کتابت شده است.

از دیگر نسخه‌های ارزشمند کلیات سعدی که در مجموعه گنجینه رضوی نگهداری می‌شود می‌توان به نسخه کتابت شده توسط «محمد مؤمن شیرازی» به خط نستعلیق خوش در سال 1052 اشاره کرد.

در کنار نسخه‌های نفیس کلیات سعدی، نسخه‌هایی از بوستان نیز در این گنجینه موجود است که یکی از این نسخ دارای سرلوح مزدوج شرفه‌دار پرکار در صفحه نخست و تشعیرسازی با گلبرگ طلایی به خط نستعلیق است که توسط «عبدالرشید دیلمی» از خوش‌نویسان مشهور دوره صفوی در سال 920 کتابت شده است.

همچنین نسخه‌ای از بوستان سعدی به خط «عبدالغفار تفرشی» از خوش‌نویسان دوره قاجار و نسخه‌ای به تاریخ کتابت سال 1049 قمری و خط «محمد علی زرین‌قلم» نیز در این گنجینه موجود است.

در کنار نسخ خطی آثار شیخ اجل سعدی شیرازی، اشعار شعراي بزرگي همچون حافظ، سلمان ساوجي، سيف فرغاني، خواجوي كرماني، اوحدي و عبيد زاكاني نيز كه از اشعار سعدي استقبال كرده ‌اند، در اين مجموعه نسخ خطي موجود است.

گنجینه نسخ خطی کتابخانه مرکزی آستان قدس رضوی بیش از ۱۰۰ هزار نسخه خطی نفیس و تاریخی در موضوعات گوناگون در اختیار دارد که فایل دیجیتال آنها تهیه شده و بخشی از این آثار در سایت کتابخانه دیجیتال آستان قدس رضوی به آدرس https://digital.aqr.ir/ در دسترس است که علاقه‌مندان می‌توانند با مراجعه به این درگاه اینترنتی از این نسخ بهره‌مند شوند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها