دوشنبه ۱۷ شهریور ۱۳۹۹ - ۱۳:۱۸
توسعه منطقه‌ای و استانی جدا از توسعه حوزه فرهنگ نیست

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با تاکید بر اهمیت و نقش حوزه فرهنگ، هنر و رسانه در عرصه‌های مختلف کشور، گفت: نمی‌توان توسعه منطقه‌ای و استانی را جدا از حوزه فرهنگ، هنر و رسانه دانست و باید بر نقش و اهمیت آن توجه داشت.

به گزارش خبرگزای کتاب ایران‌(ایبنا)، به نقل از مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، صبح امروز سیدعباس صالحی و حسین کلانتری استاندار استان کهگیلویه و بویراحمد تفاهم‌نامه همکاری‌های فرهنگی، هنری و رسانه‌ای میان این وزارتخانه و استانداری را امضا کردند.
 
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در این آیین با تاکید بر نقش فرهنگ، هنر و رسانه افزود: استان کهگیلویه و بویراحمد یکی از استان‌های با سابقه و تمدنی و تاریخی کشور است که همواره محل توجه اصحاب فرهنگ، هنر و رسانه بوده و خوشحالیم امروز با امضای تفاهم‌نامه همکاری با این استان گامی برای اتفاقات خوب در عرصه فرهنگ، هنر و رسانه این استان در دو سال آینده برداشته می‌شود.
 
وی ادامه داد: حوزه فرهنگ، هنر و رسانه به‌طور طبیعی نقش‌های متعددی داشته و دارد و از همین زاویه استان‌ها و همکاری‌های فرهنگی و هنری با آن‌ها را مورد نظر قرار دادیم.
 
صالحی افزود: توسعه منطقه‌ای نقش اول حوزه فرهنگ، هنر و رسانه است. این حوزه جایگاه موثری برای توسعه منطقه‌ای است. با توجه به مرجعیت اجتماعی اصحاب فرهنگ، هنر و رسانه و نقش‌هایی که در انتقال مفاهیم و پایداری آن دارند، برای رسیدن به توسعه پایدار نیاز به همراهی فرهنگ، هنر و رسانه است.
 
وی در عین‌حال تاکید کرد: نمی‌توان توسعه منطقه‌ای و استانی را منفک از حوزه فرهنگ، هنر و رسانه دانست و باید بر نقش و اهمیت آن توجه داشت.
 
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: حوزه فرهنگ، هنر و رسانه بخشی از اقتصاد خلاق است و تاثیری که فرهنگ بر اقتصاد دارد نباید نادیده گرفت.
 
وی دومین نقش حوزه فرهنگ، هنر و رسانه را در بحث‌های آسیب‌های اجتماعی برشمرد و افزود: همواره اصحاب فرهنگ، هنر و رسانه برای مقابله با آسیب‌های اجتماعی نقش و تاثیر داشته‌اند و در استان کهگیلویه و بویراحمد هم این‌گونه بوده‌است. ظرفیت حوزه فرهنگی و هنری و همچنین رسانه در مواجهه با آسیب‌های اجتماعی بالا است و باید از این ظرفیت استفاده بیشتری نسبت به گذشته داشته باشیم.
 
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: مواجهه با بحران‌های اجتماعی نقش سوم حوزه فرهنگ، هنر و رسانه است. کشور ما در معرض برخی بحران‌های ملی، منطقه‌ای و جهانی از جمله کرونا قرار گرفته و حوزه فرهنگ، هنر و رسانه نقش قابل توجهی در تاب‌آوری مردم در مواجهه با این بحران‌ها دارد.
 
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به مفاد تفاهم‌نامه همکاری با استان کهگیلویه و بویراحمد، ادامه داد: این تفاهم‌نامه در 3 شاخه تنظیم شده که براساس آن مسیر روشن‌تری را برای اتفاقات فرهنگی، هنری و رسانه‌ای این استان در دو سال آینده رقم می‌زند.
 
وی گفت: توجه به موضوعات زیرساختی بخش اول این تفاهم‌نامه است ازجمله تکمیل کتابخانه‌ها، مجتمع‌ها، تاسیس سالن‌ها، سینما امید و ... که ترکیبی را به وجود می‌آورد تا شرایط زیرساختی استان تا پایان این دولت مسیر رو به جلویی داشته باشد.
 
صالحی در عین حال تصریح کرد: یکی از تفاوت‌های حوزه فرهنگ و هنر با دیگر حوزه‌ها این است که هر ساختمانی که در این بخش ساخته می‌شود به باشگاه فرهنگی و هنری تبدیل می‌شود که منجر به هیجان و پویش اجتماعی می‌شود.
 
وی شاخه دوم این تفاهم‌نامه را توجه به رویدادها و برنامه‌های فرهنگی و هنری عنوان کرد و افزود: این حوزه تنوع بسیاری دارد و هم تاسیس و هم تکمیل رویدادها و برنامه‌های فرهنگی و هنری در سطح منطقه‌ای و استانی در این تفاهم‌نامه مورد توجه است.
 
صالحی ادامه داد: اشاره به کمک‌هایی که می‌توان به اصحاب فرهنگ، هنر و رسانه استان کرد شاخه سوم این تفاهم‌نامه است.
 
در بخش دیگری از این آیین حسین کلانتری استاندر استان کهگیلویه و بویراحمد با اشاره به برخی ظرفیت‌های فرهنگی و هنری این استان،گفت: مسئولان کشور دین عظیمی نسبت به مردم کهگیلویه و بویراحمد دارند. این استان گرچه استان مرزی نیست ولی یکی از استان‌هایی است که بیشترین آمار شهدا در هشت سال دفاع مقدس را دارد. این استان وفادار به نظام جمهوری اسلامی است.
 
وی ادامه داد: همواره مشارکت‌های سیاسی و اجتماعی مردم این استان به‌ویژه اصحاب فرهنگ، هنر و رسانه را در برنامه‌های مختلف داشته و داریم.
 
کلانتری با اشاره به مفاد‌ تفاهم‌نامه همکاری‌های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با استان کهگیلویه و بویراحمد، گفت: این تفاهم‌نامه نقشه راهی است برای پیشرفت فعالیت‌های کمی و کیفی استان در حوزه‌های فرهنگ، هنری و رسانه‌ای که با تحقق آن گامی برای پیشبرد اهداف فرهنگی و هنری کشور برداشته می‌شود.
 
در ابتدای این آیین علی غیاثی مدیرکل استان‌های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به بندهای مختلف این تفاهم‌نامه، گفت: این تفاهم‌نامه در دو بخش برای مدت دو سال تنظیم شده‌است.
 
وی افزود: مبلغ این تفاهم‌نامه 368 میلیارد ریال است که هم شامل اعتبارات جاری فرهنگی، هنری و رسانه‌ای و هم شامل اعتبارات عمرانی استان می‌شود.
 
غیاثی گفت: در حوزه اقدامات عمرانی، پروژه‌های مختلفی مانند تکمیل، تعمیر و تجهیز بخش‌های مختلف از‌جمله کتابخانه‌های عمومی و سایر فضاهای فرهنگی و هنری را شامل می‌شود.
 
وی به تسهیلات غیر‌ریالی این تفاهم‌نامه هم اشاره کرد و افزود: بهره‌گیری از ظرفیت‌های فرهنگی و هنری استان در رویدادهای خارج از کشور، معرفی ظرفیت‌های فرهنگی و هنری استان و بهره‌گیری از این ظرفیت‌ها در هفته‌های فرهنگی خارج از کشور، بهره‌مندی از ظرفیت اساتید و نخبگان استان در اجلاس‌های بین‌المللی، بهره‌گیری از ظرفیت بانوان نخبه استان در برنامه‌ها و نمایشگاه‌های خارج از کشور، حمایت از پژوهش‌های علمی استان و همچنین حمایت از پایان‌نامه‌های مقطع کارشناسی‌ارشد و دکترای استان با موضوعات فرهنگی و هنری و... ازجمله حمایت‌های مورد تاکید در تفاهم‌نامه همکاری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و استانداری کهگیلویه و بویراحمد است.
 
در پایان، تفاهم‌نامه همکاری‌های فرهنگی، هنری و رسانه‌ای به امضای وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و استاندار کهگیلویه و بویراحمد رسید.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها