یکشنبه ۱۷ شهریور ۱۳۹۲ - ۱۲:۵۱
چاپ ششم کتاب «اساطیر یونان» منتشر شد

چاپ ششم کتاب «اساطیر یونان» بازنوشته راجر لنسلین گرین با ترجمه عباس آقاجانی از سوی انتشارات سروش به بازار نشر عرضه شد. این کتاب شامل داستان‌هایی مانند هرمس و آپولون، سرگذشت پرومتئوس، توفون مخوف، تولد هراکلس و ماجراهای تیسوس است.-

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، به نقل از روابط عمومی انتشارات سروش، اسطوره نقل کننده سرگذشتی قدسی، مینوی است و راوی واقعه‌ای است که در زمان اولین، رخ داده است. اسطوره حکایت می‌کند که چگونه از برکت کارهای نمایان و برجسته موجودات مافوق طبیعی، واقعیتی چه کل واقعیت و یا فقط جزیی از واقعیت پا به عرصه وجود نهاده است و مهم‌ترین کارکرد اسطوره کشف و آفتابی کردن سرمشق‌های نمونه‌وار همه آیین‌ها و فعالیت‌های معنی‌دار آدمی، از تغذیه و زناشویی گرفته تا کار و تربیت و هنر و فرزانگی است.

اساطیر با داستان‌های پهلوانی افراد بشری و نیز با افسانه‌های جن و پری که برای سرگرمی جعل شده‌اند، تفاوت دارند. اسطوره‌ها با روایات دینی ارتباط نزدیک دارند و واقعیات فرهنگی پیچیده‌ای هستند. در میان اساطیر جهان، اساطیر یونان از آنجا که مرجع مکتوب باستانی و اصلی یونان (آثار هومر و هسیود و بعدها شاعران متأخّرتر) بوده‌اند، حکایت دیگری دارند.

یونانیان قدیم زمین را زمین ناهموار کم و بیش مسطحی می‌پنداشتند که دور آن را جریان اکئانوس(اقیانوس)گرفته و بالای آن را گنبد جامد آسمان (از جنس برنج یا آهن) با پایه‌های استوار بر کرانه‌های جهان پوشانده و زیر آن را تارتاروس یا شکنجه گاه ارواح پلید پر کرده است.

محل سکونت خدایان گاهی آسمان و گاهی قله‌های المپ تصور می‌شد و جریان آفرینش نیز به صورت یک سلسله ازدواج و تولد تخیل می‌شد. این افسانه‌های معنادار اما غالبا نامعقول، آن قدر برای یونانی‌ها جذبه داشت که به سان عقاید مذهبی نقل هر مجلس بود. نویسنده در این اثر ترتیب زمانی رویدادهای مربوط به خاندان بزرگ جاودان را سامان‌مندتر و مقبول‌تر از اغلب روایت‌های گذشته آورده است.

چاپ ششم این اثر در 223 صفحه، به بهای هفت هزار و 500 تومان از سوی انتشارات سروش منتشر شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها