چهارشنبه ۱۱ بهمن ۱۳۹۱ - ۱۴:۰۹

با معرفی یورگن هابرماس به عنوان برنده جایزه«اراسموس» 2013 یک جایزه دیگر به جمع جوایز ادبی این متفکر برجسته آلمانی افزوده شد._

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) به نقل از خبرگزاری آلمان، بنیاد هلندی جایزه «اراس میانوم» در توضیح انتخاب هابرماس اعلام کرد: هابرماس مدت 50 سال است که به عنوان یک متفکر پیشرو در زمینه های جامعه شناسی، فلسفه و سیاست مطرح است. وی با نظرات انسان گرایانه و اعتماد به آینده اروپا نمونه کامل ارزش های «دزیدریوس اراسموس» دانشمند و فیلسوف و ادیب مشهورهلندی قرن پانزدهم میلادی است. 

جایزه اراسموس 15 هزار یورو ارزش دارد و پاییز 2013 با شعار آینده دموکراسی اهدا می شود. بنیاد هلندی جایزه «اراس میانوم» که نخستین بار در سال 1958 اهدا شده، با اهدای آن از شخصیت ها و نهادهایی که سهم مهمی در زمینه های فرهنگی، اجتماعی یاعلوم اجتماعی داشته اند تجلیل می کند. از برندگان سال های گذشته این جایزه می توان به دنیل دنت فیلسوف آمریکایی، خوزه آنتونیو آبرو،سیاستمدار و آهنگساز ونزوئلایی، یان بروما نویسنده انگلیسی – هلندی و پتر ورگاس فیلمساز مجارستانی اشاره کرد. 

یورگن هابرماس متولد ۱۸ ژوئن ۱۹۲۹ در دوسلدورف آلمان است. او از بزرگترین فلاسفه و نظریه پردازان اجتماعی زنده دنیا و وارث مکتب فکری بانفوذِ فرانکفورت است که در چارچوب سنت نظریه انتقادی و پراگماتیسم آمریکایی کار می‌کند. تمرکز پژوهش‌های او بر شناخت‌شناسی، مدرنیته و تجزیه و تحلیل تحولات اجتماعی جوامع پیشرفته صنعتی سرمایه‌داری و سیاست روز آلمان به ویژه با توجه به نقش رسانه‌های جمعی است. شهرت او بیشتر به ابداع اصطلاح و تز گستره همگانی یا فضای عمومی باز می گردد که فضایی فکری و اجتماعی را مدنظر دارد که در آن فعالیت های آگاهی بخش رسانه‌ای به ایجاد زمینه برای بحث های اجتماعی و انتقادی و ظهور چیزی که او آن را برای دموکراسی بنیادی می‌داند، می‌انجامد.

.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها