سه‌شنبه ۱۶ بهمن ۱۳۸۶ - ۱۴:۰۵
«ميراث روستايي» استان گيلان كتاب مي‌شود

«خانه رفيعي ميراث روستايي استان گيلان» عنوان كتابي است كه به تاريخچه تأسيس اين بناي كهن در رشت مي‌پردازد و از سوي انجمن ايران‌شناسي فرانسه در ايران منتشر مي‌شود.

كريستين برومبرژه، مدير انجمن ايران‌شناسي فرانسه در ايران به خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا) گفت: موزه ميراث روستايي استان گيلان در محيط باز جنگل تأسيس شده كه به جمع‌آوري خانه‌هاي قديمي و كهن در روستاهاي گيلان و بازسازي آن در موزه مي‌پردازد.

وي در ادامه افزود: هدف اين موزه جمع‌آوري خانه‌هاي قديمي و كهن ـ به شكلي كه به آن آسيب وارد نشود ـ و بازسازي آنهاست.

مدير انجمن ايران‌شناسي فرانسه در ايران خاطرنشان كرد: تاكنون هشت بناي كهن در آن موزه بازسازي شده كه خانه رفيعي يكي از آن بناهاي كهن است.

وي افزود: در اين كتاب تاريخچه تأسيس خانه رفيعي، نوع پوشش و بافت خانه و شكل جمع‌آوري و بازسازي دوباره آن در موزه بيان شده است.

برومبرژه يادآور شد: اين كتاب با تصاويري زيبا از خانه كهن و قديمي رفيعي در قاب تصوير نشسته كه به‌زودي منتشر خواهد شد.

موزه ميراث روستايي گيلان، مهمترين اهداف خود را بر پايه شناخت، ثبت، نگهداري و معرفي آثار ميراث فرهنگي روستايي گیلان، به شكل مطلوب و در جايگاه واقعي آنها در زندگي پيشينيان قرار داده است. نمایش و معرفی نحوه زندگی و آداب و رسوم یک‌صد ساله روستاییان گیلانی با بافت‌های مختلف فرهنگی در اين موزه جمع‌آوري و تاکنون هشت نوع بافت آن در نواحی شرق، غرب و جنوب این استان شناسایی شده است.

موزه میراث روستایی گیلان نرسيده به پليس‌راه رشت در پارک جنگلی سراوان واقع شده است.

«خانه رفيعي ميراث روستايي استان گيلان» توسط محققان و پژوهشگراني نظير محمود طالقاني، كريستين برمبرژه و مارك گرودوِل گردآمده و به زودي به كوشش انجمن ايرانشناسي فرانسه در ايران منتشر خواهد شد. 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها