چهارشنبه ۷ دی ۱۴۰۱ - ۰۹:۱۵
انتشار مقالاتی از رزا لوکزامبورگ برای نخستین بار

جلد نخست مجموعه کامل آثار رزا لوکزامبورگ منتشر شد. بسیاری از نوشته‌های این مجموعه که برای نخستین بار به زبان انگلیسی برگردانده شده، آثاری هستند که به تازگی، به عنوان نوشته‌های لوکزامبورگ شناسایی و تایید شده‌اند.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) به نقل از پنگوئن رندوم هاوس، این مجموعه، نخستین جلد از مجموعه سه جلدی آثار کامل لوکزامبورگ است که به موضوع اصلی زندگی و کار وی اختصاص دارد. این آثار از سال 1897 تا پایان 1905 شامل سخنرانی‌ها، مقالات و جستارهایی درباره اعتصابات، اعتراضات و بحث‌های سیاسی هستند که در انقلاب 1905 روسیه به اوج خود رسید و یکی از مهم‌ترین تحولات اجتماعی دوران مدرن بود.

مقالات و گزارش‌های تقریبا روزانه لوکزامبورگ در سال 1905 درباره انقلاب جاری (که بخش اصلی این جلد را شامل می‌شود) بر موضوعاتی مانند رابطه خودانگیختگی و سازماندهی، نقش اقلیت‌های ملی در انقلاب اجتماعی و جدایی‌ناپذیر بودن مبارزه برای سوسیالیسم از دموکراسی انقلابی، نور جدیدی تاباند.

در این مجموعه، شاهد تلاش لوکزامبورگ برای پاسخگویی به انگیزه‌ها، چالش‌ها و ایده‌های برخاسته از یک فرآیند انقلابی زنده هستیم که به نوبه خود، منبع بسیاری از نظریه‌های سیاسی بعدی او می‌شود، مانند نوشته‌هایش درباره اعتصاب توده‌‌ها، توجه سرسختانه او به وضعیت بین‌الملل و اصرارش بر اینکه مبارزات انقلابی هرگز چشم خود را بر نیاز به دگرگونی شخصیت انسان‌ها نمی‌بندد.

تقریبا همه این نوشته‌ها برای نخستین بار به زبان انگلیسی عرضه می‌شوند (از آلمانی و لهستانی ترجمه شده‌اند) و هویت بسیاری از آنها به عنوان نوشته‌هایی از لوکزامبورگ، به تازگی تایید شده است.

رزا لوکزامبورگ، فعال سياسی و انديشمند اجتماعی-‌ اقتصادی قرن نوزدهم و بیستم است که در مبارزات سياسی سوسياليست‌ها و ماركسيست‌ها نقش بسزايی داشته است. از جمله آثار او که به فارسی ترجمه شده است می‌توان به «نامه‌های زندان»، «اقتصاد سیاسی»، «اصلاح یا انقلاب» و «نظریه و عمل» اشاره کرد.

«مجموعه کامل آثار رزا لوکزامبورگ، جلد نخست: نوشته‌های اقتصادی» به زبان انگلیسی در 592 صفحه از سوی انتشارات ورسو منتشر شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها