دوشنبه ۲۹ شهریور ۱۴۰۰ - ۰۸:۳۳
فهرست کوتاه بوکر ۲۰۲۱ با نگرانی‌های عصر ما سازگار است

الکس کلارک نگرانی‌های مبرم شش رمان فینالیست در رقابت برای دریافت معتبرترین جایزه داستان بریتانیا را سبک سنگین می‌کند.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) به نقل از گاردین - هیات داوران جوایز از به‌چالش‌کشیدن نگرانی‌‌ها و دل‌مشغولی‌های دوران خود مصون نیستند و فهرست نهایی امسال بوکر رمان‌هایی با محوریت آسیب و فقدان را برجسته می‌کند. از این شش عنوان، دو رمان با مرگ و پیامدهای آن آغاز می‌شود: «عهد» نوشته دیمون گلگوت، نویسنده زاده افریقای جنوبی، دورنمای اجتماعی و سیاسی سال‌های پس از پایان آپارتاید را با بردن ما به قلب یک خانواده سفیدپوست نشان می‌دهد، حال آنکه «سفری به شمال» آنوک آرودپراگسام، مطالعه فکورانه‌ای حول پیامدهای احساسی جنگ داخلی سریلانکاست که با مرگ پرستار یک زن سالخورده مورد توجه قرار می‌گیرد. در «حیرت» ریچارد پاورز –دومین نامزدی نویسنده برنده پولیتزر رمان «فراداستان» برای دریافت جایزه بوکر- مرگ همسر یک مرد و تقلای او برای مراقبت از پسر داغدیده‌اش، با وضعیت اضطراری اقلیمی و ناشناخته‌های عظیم کیهانی مقایسه شده است.
 
دو رمان نیز در این فهرست وجود دارد که می‌توان آنها را داستان تاریخی دانست، هر دوی آنها از الهامات واقعی زندگی اما به شیوه‌ای بسیار متفاوت استفاده می‌کنند. «مردان خوش‌شانس» ندیفا محمد، بازگویی ماهرانه‌ای از بی‌عدالتی است که در حق محمود متان، دریانورد سومالیایی صورت گرفت و در سال ۱۹۵۲ به اشتباه او را متهم به قتل مغازه‌داری در کاردیف کردند. در همین حال، «چرخه عالی» مگی شیپستد ما را به طرز خارق‌العاده‌ای در زندگی یک هوانورد زن غوطه‌ور می‌کند که ناپدید شده و بازیگری که سال‌ها بعد نقش او را روی صحنه بازی می‌کند و خاطراتی از امیلیا ارهارت و ایمی جانسن را به یاد می‌آورد. در داستان‌های گذشته و حال این رمان، مرگ والدین بسیار نمایان است.
 
«هیچ‌کس در این مورد صحبت نمی‌کند» پاتریشیا لاکوود کامل‌کننده این فهرست است که اخیرا در میان فینالیست‌های جایزه ادبیات داستانی زنان نیز قرار گرفت و نمونه‌ای فوق‌العاده از یک کتاب دو قسمتی است. نیمه اول تصویر گیج‌کننده‌ای از بی‌ثباتی گذرای گفتمان اینترنتی و نیمه دوم مطالعه‌ای عمیق درباره نحوه سازگاری یک خانواده با مصیبتی ناگهانی و فاجعه‌بار است.
 
شاید حس مشترکی از موضوعات مهم درباره این رمان‌ها وجود داشته باشد، اما سبک‌ها و شیوه ثبت آنها به طرز قابل توجهی متفاوت است. از لحن تند و تلنگرزننده اولین حرکت لاکوود تا طنز ملایم گلگوت، که خود طنین یکی از داستان‌نویسان الهام‌بخش او یعنی ای‌ام فورستر است، تا تعهد به برانگیختن فضا و نمایی دقیق از گذشته در آثار نادیفا محمد. هم‌چنین این نکته قابل توجه است که این گروه از نویسندگان چطور درباره مرزهای بین داستان‌های شخصی و ارتباط آنها با تغییرات و فشارهای اجتماعی گسترده‌تر توافق می‌کنند.
 
پاورز و گلگوت پرکارترین و بیشترین دریافت‌کنندگان جوایز ادبی در میان فهرست کوتاه جایزه بوکر امسال هستند. از مهم‌ترین نویسندگان حذف‌شده مرحله قبلی می‌توان به کازوئو ایشی‌گورو و ریچل کاسک اشاره کرد. و به احتمال زیاد شاهد اوج‌گیری بحث‌هایی پیرامون پذیرش رمان‌نویسان امریکایی در جایزه بوکر خواهیم بود، زیرا با وجود پاورز، شیپستید و لاکوود، نیمی از فهرست کوتاه از ایالات متحده است، به همراه آرودپراگسام سریلانکایی، گلگوت از افریقای جنوبی و نادیفا محمد، زاده سومالی که در سال ۲۰۱۳ در فهرست بهترین نویسندگان جوان بریتانیا برای جایزه گرنتا قرار گرفت. به نظر می‌رسد که نامزدهای امسال، رقابت بسیار تنگاتنگی برای کسب جایزه دارند.
 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها