سه‌شنبه ۲ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۸:۳۵
چگونه می‌توان در قلمروهای مختلف مراجعان را به خودارزیابی دعوت کرد؟

وبلدینگ در این اثر بطور مفصل شیوه‌های خود-ارزیابی را توضیح می‌دهد و با ارائه کیس‌های عملی فراوان به مشاور و روان‌درمانگر می‌آموزد که چگونه می‌توان در قلمروهای مختلف مراجع را به خودارزیابی دعوت کرد.

 علی صاحبی مترجم کتاب «واقعیت درمانی و خودارزیابی دروازه تغییر مراجع» در گفت‌وگو با  الهام عبادتی خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) درباره این اثر توضیح داد: نویسنده کتاب پرفسور رابرت وبلدینگ است که برای سال‌های متوالی رئیس مرکز آموزش مؤسسه بین‌المللی ویلیام گلاسر بوده است و نظارت داشته بر تمام آموزش‌هایی که توسط مربیان در سراسر جهان انجام می‌گرفته است.

او درباره کارنامه علمی پرفسور رابرت وبلدینگ افزود: او آثار بسیار زیادی را در حوزه مشاوره و به‌ویژه مشاوره از طریق واقعیت درمانی نوشته است. مقالات بسیار زیادی منتشر کرده است و یکی از اثرگذارترین افراد بعد از خود گلاسر در قلمرو واقعیت درمانی بوده است.

به گفته صاحبی، این کتاب آخرین کتاب دکتر رابرت بلدینگ است که به منظور کمک به افرادی که کار مشاوره و روان‌درمانی انجام می‌دهند، این کتاب را نوشته است. رابرت بلدینگ معتقد است که براساس تئوری انتخاب و روانشناسی کنترل درونی، انسان‌ها زمانی تغییر می‌کنند که خودشان ارزیابی بکنند خودشان را و روش‌شان را و سبک تعامل‌شان با جهان را و هنگامی که خودشان بر اثر خودارزیابی به این نتیجه رسیدند که کاری که ما می‌کنیم کار مؤثری نیست، آنگاه دست به تغییر خواهند زد.

او با تأکید بر اینکه باب وبلدینگ براساس تئوری انتخاب در این کتاب گام به گام مشاوران را با شیوه‌های دعوت به خودارزیابی مراجعین به پیش می‌برد یادآور شد: وبلدینگ در این اثر بطور مفصل شیوه‌های خود-ارزیابی را توضیح می‌دهد و با ارائه کیس‌های عملی فراوان به مشاور و روان‌درمانگر می‌آموزد که چگونه می‌توان در قلمروهای مختلف مراجع را به خودارزیابی دعوت کرد.

صاحبی درباره مخاطبان کتاب هم بیان کرد: مشاوران، روانشناسان، روانپزشکان و مددکاران اجتماعی‌اند. یعنی همه حرفه‌های یاری‌رسان، کسانی که قصد دارند به مراجعین کمک بکنند تا بتوانند از آنجایی که هستند، یک قدم به جلوتر بروند. افرادی که دوست دارند شرایط زندگی خودشان را بهتر بکنند، معمولاً افراد یا به مشاورین، روان‌شناسان، روان‌پزشکان مراجعه می‌کنند. البته کسانی که در رشته‌های دیگر یاری‌رسانی مثل کوچینگ هم خدمت می‌کنند، آنها هم می‌توانند از این کتاب بهره ببرند. اگرچه که مثال‌های کتاب بیشتر مربوط به سلامت روان است و حتماً افرادی که از این کتاب می‌خواهند استفاده کنند باید دانش و پیشینه تحصیلی در حوزه مشاوره، روان‌شناسی، روان‌پزشکی، مددکاری اجتماعی داشته باشند.

این مترجم بیان کرد: باید بگویم که این کتاب کاملاً تخصصی است و به هیچ عنوان نمی‌تواند عمومی شود و این قابلیت را ندارد. این اثر به عنوان یک دستنامه تخصصی برای مشاوران، روان‌شناسان، روان‌پزشکان، مددکاران اجتماعی نوشته شده است و حتماً خوانندگان کتاب کسانی خواهند بود که در قلمرو مداخله برای تغییر رفتار یا بهبود رفتار دیگران کار می کنند. کتاب، کتاب خودیاری نیست، کتابی است که قرار است که متخصصین بخوانند، دانش و مهارت علمی خود را افزایش بدهند، تا بتوانند به مراجعین خودشان خدمات کیفی بهتری ارائه بکنند.

صاحبی دربار ضرورت ترجمه این اثر هم توضیح داد: این کتاب ترجمه است و ضرورت آن برمی‌گردد به ضرورت ایجاد مهارت بیشتر در روان‌شناسان و روان‌پزشکان و متخصصین سلامت روان. برای اینکه ما هدفمان در مشاوره و روان‌درمانی کمک به  مراجع برای تغییر هرچه سریع‌تر است، یعنی مراجع گام‌های کوچکی بردارد تا بتواند تغییرات بزرگی در زندگی خودش ایجاد کند. کتاب‌های تخصصی خیلی زیادی در حوزه و قلمرو مشاوره و روان‌درمانی نوشته شده است ولی کتابی که تکنیک‌های خودارزیابی را به عنوان مهمترین عامل تغییر در خودش جای داده باشد بسیار اندک است.

او یادآور شد: می‌توانیم بگوییم این کتاب تا این زمان تنها کتابی است که شیوه‌های مختلف خودارزیابی مراجع را آموزش می‌دهد و با مثال‌های بالینی آنها را نشان می‌دهد. خودارزیابی رفتار، خودارزیابی افکار، خودارزیابی ادراک، خودارزیابی خواسته‌ها و خودارزیابی طرح تغییر. اینها همه شیوه‌های کاملاً فنی را می‌طلبد که در کتاب‌های دیگر در تمام رویکردهای روان‌شناختی بسیار اندک پرداخته می‌شود. این کتاب، یک کتاب یگانه و بسیار منحصر به فرد است.
 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها