سه‌شنبه ۲ آذر ۱۴۰۰ - ۱۳:۲۴
کتاب‌ها فرزندان من هستند

مژگان احمدپور مسئول و کتابدار کتابخانه عمومی امامزاده محمد عابد در کاخک واقع در استان خراسان رضوی، کتابداری را برای خود، فراتر از حرفه و شغل، یک هنر می‌داند.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در خراسان رضوی، مژگان احمدپور کاخکی، مسئول و کتابدار کتابخانه عمومی امامزاده محمد عابد کاخک در استان خراسان رضوی است. وی متولد سال 1359 و بومی همین بخش (کاخک) است. کارشناسی ارشد رشته علم اطلاعات و دانش‌شناسی گرایش مطالعات کتابخانه‌های عمومی دارد و حالا بیش از یک دهه است که لابه‌لای کتاب‌ها و کتابخانه‌ها در حال خدمت است.

احمدپور کتابداری را تنها یک حرفه و شغل نمی‌داند و اعتقاد دارد کتابداری هنر است و کتابداری را ورود به دنیای دانستنی‌های بیشتر و فرهنگ برتر می‌داند و کتابداران را افسران جبهه دانایی و کتابخوانی.

خودش می‌گوید: ۱۱ سال است هر روز صبح که وارد کتابخانه می‌شوم، به کتاب‌هایی موجود در قفسه‌ها ای جملات را می‌گوید: «سلام کتابای عزیزم. خوبین اومدم که یک روز دیگه را کنار هم باشیم و لذت ببریم از این مصاحبت با هم...»

به بهانه هفته کتاب و کتابخوانی با مژگان احمدپور کاخکی کتابدار پرتلاش این دیار به گفت‌وگو نشستی که ماحصل آن در ادامه از نظر مخاطبان می‌گذرد.
 
لطفاً ابتدا کتابخانه محل خدمت‌تان را معرفی کنید.

کتابخانه عمومی امامزاده سید محمدعابد (ع) کاخک دی‌ماه ۱۳۸۹ در مساحت ۱۱۰ مترمربع افتتاح شد و هم اکنون با ۱۰ هزار نسخه کتاب در بخش پایگاه اصلی همان مخزن و ۲۵۰۰ نسخه کتاب در بخش کودک ساماندهی و جهت استفاده اعضا آماده‌سازی شده است. بخش نشریات و بخش مرجع در کنار سایر بخش‌ها آماده خدمت‌رسانی به اعضا و عموم مردم است. با توجه به وضعیت حاد جامعه و کرونا ویروس صفحه اینستاگرام کتابخانه به آدرس @lib.abed88.kakhk راه‌اندازی شد و فعالیت‌های فرهنگی و شاخص کتابخانه در پیام رسان‌های بله، ایتا، سروش و تلگرام بارگزاری و مشغول به اطلاع رسانی است.
 

 
اقدامات شاخصی را که در کتابخانه انجام دادید، توضیح دهید.

اقدامات شاخصِ کتابخانه عمومی امامزاده سید محمد عابد (ع) کاخک اجرایِ طرح زنگِ صبحگاه کتاب در مدارس بخش کاخک بوده است، اجرای طرح خادمیارانِ رضوی (برگزاری بخش‌های جشنواره توسط کتابدار کتابخانه با مساجد و امامزادگان شهرستان گناباد) ویژه یازدهمین جشنواره کتابخوانی رضوی که مبدع طرح بودم، برگزاری نشستِ راویان فتح، برگزاری نشست مجازی اربعین لاله‌ها، اجرای قصه‌گویی با ابزار همزمان با هفته ملی کودک با حضور کودکان بخش کاخک، نشست‌های کتابخوان، راه‌اندازی چند جام باشگاهِ کتابخوانی ویژه کودکان و نوجوانان در روستاهای تابعه بخش کاخک از جمله روستای کلات و کلاته شیخی است.
 
از جذاب‌ترین و خاص‌ترین خاطرات دوران کتابداری‌ بگویید.

کتابدار با شغل خود گویی خاطره‌ها را ثبت می‌کند، در گذر ایام و طی شدن دقایق خاطرات بسیار است. یکی از جذاب‌ترین خاطرات من برمی‌گردد به حدود یک ماه پیش که زائران کودک و کتابخوان بارگاه مطهر امامزاده سید محمدعابد (ع) کاخک به کتابخانه امامزاده برای مطالعه مراجعه و بعد از قصه‌گویی بنده به مناسبت هفته ملی کودک تعدادی از نشریات را به این آتیه‌سازان آینده به عنوان جایزه اهدا و عذرخواهی کردم بابت اینکه جوایز بهتری در دسترس نبود تا تقدیم شود که یکی از گل‌پسرهای خوبم در این جمع گفت «خانم کتابدار! اصلا نیازی به این کارها نیست، همین که برای ما قصه‌گویی کردید، خودش جایزه است» وقتی نگاه زیبای این عزیز را به کارم دیدم، انگار که تمام خستگی‌ها از من زدوده شد. کتاب‌ها نیز فرزندانِ من هستند‌. حاضر نیستم اندکی صدمه به جلد و خود کتاب وارد شود.
 


چراغ کتابخوانی در گناباد تا چه اندازه روشن است؟

گناباد شهر فرهنگ، قنات و قنوت است و ادیبان و نویسندگان فاخر و درخور توجهی را در دامان خود پرورش و تعلیم داده است. انجمن‌های ادبی از جمله انجمن ادبی «پروین گنابادی» که سابقه‌ای متمادی در طول سالیان گذشته در مبحث شعر و شاعری دارد، محفل ادبی «روشنا» و محفل ادبی «بامداد سخن» نیز از دیگر محافل ادبی شهرستان گناباد هستند که فعال و دایر هستند. گناباد دارای 11 کتابخانه نهادی و ۴ کتابخانه مشارکتی است که پایگاه‌های اجتماعی بسیار فعال و پویایی هستند و خدمات دهی به مراجعان را به نحوی مطلوب انجام می‌دهند. طی سالیان اخیر کتابخوانی در بین مردم شهرستان حتی روستاهای محروم و مناطق دورافتاده رشد مطلوب‌تری داشته است. همچنین شهرستان گناباد به دلیل وجود دانشگاه‌های آموزش عالی، دانشگاه علوم پزشکی، دانشگاه آزاد اسلامی، علمی کاربردی، پیام نور و پارس رضوی استقبالِ شایانی توسط قشر دانشجو از فرهنگِ کتابخوانی و کتابخانه‌ها صورت پذیرفته است.
 
وضعیت کتابفروشی‌ها در گناباد چطور است؟

۶ کتاب فروشی داریم که «کتابستان» از کتابفروشی‌های تقریبا جامع و کامل است که ارایه خدمات به مشتریان را دارد. هر نوع کتابی اعم از داستان کودک، رمان، کمک درسی، کتب دانشگاهی، تاریخی و غیره موجود و در اسرع وقت سفارش داده و تحویل مشتریان می‌شود. این مجموعه طرف قراردادِ منابع جام باشگاه‌های کتابخوانی کشور در شهرستان گناباد است.
 


برای کتابخوان شدن نسل جدید چه باید بکنیم؟

باید کتابخوانی را از سنین خردسالی در نسل کنونی نهادینه کرد که با برنامه ریزی در ابعاد فرهنگی که خانواده‌ها برای فرزندانِ دلبندشان انجام می‌دهند می‌توان به این مهم دست یافت. به عبارتی تعاملِ خانواده با کتابخانه و کتابخانه با مدرسه و مساجد. دیگر اینکه با نقش دادن به نوجوانانمان نیز می‌توانیم شوق مطالعه و ترویج کتابخوانی را رواج داد. بنده همیارِ کتابخانه دارم به عبارتی رابطِ بین کتابخانه، کتابدار و مدارس.
 
خودتان و خانواده تا چه اندازه مطالعه دارید؟

کتاب خواندن من قبل از شاغل شدنم متوسط بود و در حوزه رُمان مطالعه بیشتر داشتم. بالطبع بعد از شاغل شدنم در کتابخانه هر کتابی به کتابخانه رسیده مطالعه‌ای گذرا داشته‌ام. چون عقیده‌ام بر این است که هر کتابدار بایستی محتوای کتاب‌های موجود را مطالعه کند. پسرم کلاس اول دبستان است و با کتاب اُنسی وافر دارد و از کتاب خواندن لذت می‌برد. سطح مطالعه در خانواده متوسط رو به بالاست. در بحث هدیه دادن کتاب جایگاهی ویژه در نگاهمان وجود دارد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها