چهارشنبه ۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۲۲:۰۶
آرایش نظامی پاکبان‌ها در بزرگترین رویداد فرهنگی سال

خیلی از کسانی که صبح روز بعد به نمایشگاه می‌‌آیند کمتر احتمال می‌دهند که پشت این تر و تمیزی چشمگیر، یک تیم و مجموعه سازماندهی شده تمام قد ایستاده و تا پاسی از شب درس تمیزی را مشق کرده‌اند.

خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)- فاطمه کهربایی، از شواهد و قرائن برمی‌آید در بعضی روزها، بسیاری از افرادی که به نمایشگاه کتاب می‌آیند بیشتر از اینکه قصد خرید کتاب داشته باشند، قصدشان تفریح و سیاحت است و نیمی از وقتشان را در غرفه های اغذیه‌ فروشی می‌گذرانند و بیشتر از کتاب، چیپس و پفک و خوراکی می‌خرند و نوش جان می‌کنند و شاید کمتر توجه کنند که زباله‌هایی که تولید می‌کنند را باید در داخل سطل زباله بیاندازند. لابد خیالشان است اگر زباله‌ای را روی زمین رها کنند مأمورهای گماشته شده این کار به وقتش سر می‌رسند و آن را بر می دارند و به مقصد سطل زباله می رسانند.
 
خیلی از کسانی که صبح روز بعد به نمایشگاه می‌‌آیند کمتر احتمال می‌دهند که پشت این تر و تمیزی چشمگیر، یک تیم و مجموعه سازماندهی شده تمام قد ایستاده و تا پاسی از شب درس تمیزی را مشق کرده‌اند. اگر یکی دو ساعت زودتر از ساعت آغازین نمایشگاه به مصلی بیایید گروهی از پاکبان‌ها را می بینید که درست مثل یک گروهان نظامی یک جا ایستاده‌اند تا وسایلشان را از جارو و مشمع‌های بزرگ را تحویل بگیرند. بعد همه‌شان به نمازخانه فراخوانده می‌شوند و جلسه توجیهی‌شان آغاز می‌شود. سرتیمشان بابت کارهای دیروز تذکرهایی می‌دهد و برای روز در پیش رو توصیه‌هایی جدید می‌کند. بعد تک‌تک با جاروهایی که در دست دارند متفرق شده و هر کسی به محل مأموریت خود اعزام می‌شود و کمی بعد چنان در لابه‌لای شلوغی‌های نمایشگاه گم می شوند که اصلا به چشم هم نمی‌آیند.
 
ولی خوب نامرئی‌هایی هستند این نازکش‌‌های نمایشگاه کتاب، نمی‌گذارند خاک به تن صدر تا ذیل مصلی بنشیند، یکی چای نوش جان می‌‌کند و یادش می‌رود لیوان کاغذی‌اش را از لبه پله در راهرویی منتهی به کوشک بردارد، کارتون کتاب‌هایی در راه جا مانده و  حیاط، حیاط را نگویم برایتان! از پوست ساندویچ‌های رنگارنگ گرفته تا ظرف‌های خالی و شیک بستنی‌های معمولی و غذاهای جورواجور و بادکنک‌های منفجر شده همه و همه دست در دست هم می‌دهند که دیگر دلتان نخواهد به روی نمایشگاه کتاب و هیچ رویداد فرهنگی مملکت نگاه کنید ولی رفتگران، این ماموران شبانه روزی نمایشگاه از صبح خیلی زود تا پاسی قرار ندارند تا همه چیز از تمیزی برق بزند و انگار نه انگار چند هزار نفر هر روز در ساعات مختلف مصلی را از جمعیت پر و خالی می کنند و خیلی‌هایشان هم اعتقادی به جمع کردن زباله‌هایشان ندارند.
 
چه بگوییم به این مأموران تمیزی جز اینکه، خدا قوت و سایه‌تان مستدام.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها