پنجشنبه ۱۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۵:۲۵
کتاب «رسم جهاد۲»  در شیراز رونمایی شد

فارس- کتاب «رسم جهاد۲» باحضور جمعی از پیشکسوتان جهاد سازندگی و یادگاران دفاع مقدس در شیراز رونمایی شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در شیراز، این اثر، مهندسی رزمی جهاد را از زبان عبدالرحمن جزایری از چهره‌های بنام جهادسازندگی روایت می‌کند.

حاج عبدالرحمن جزایری متولد گناوه فرمانده پشتیبانی و مهندسی جنگ جهاد سازندگي فارس در دفاع مقدس که افتخاراتی چون راه اندازی سه بندر تجاری و نظامی در هرمزگان، ساخت پل های متعدد از جمله پل بعثت، زرهی کردن لودر و بلدوزر و ساخت انواع کانال کن ها را در کارنامه دارد افتخار خود را کتابت قرآن می‌داند که سالها آرزو ی آن را داشته وبرای تحقق آن تلاش کرده است‌.

کسانی که جلوی دنیای استکبارایستادند را دست کم نگیرید

وی در این مراسم ابراز داشت: ما امروز جمع شدیم یاد جنگ را زنده نگهداریم و عزیزانی که در جنگ آفرینش داشتند. اینها که جلوی دنیای استکبار ایستادند را دست کم نگیرید. عزیزان ما از گوشه و کنار مملکت خود را به جبهه رساندند و هرکدام یک فرمانده شدند.

جزایری تصریح کرد: همه رزمندگان خصوصا بچه‌های جهاد می‌دانستند که جنگشان صرفا با عراق نیست بلکه تمام دنیای استکبار پیش روی آنها قد علم کرده بنابراین تمام قوای خود را برای مبارزه جمع کرده بودند تا جلوی کسی که آمده به نمایندگی استکبار جهانی استقلال ایران را از بین ببرد، بایستند.

وی با اشاره به خلاقیت ها و جانفشانی سنگرسازان بی سنگر تاکید داشت: این را نباید فراموش کنیم مردم از همه اقشار و صنوف قیام کرده بودند برای دفاع از دین و مملکت، من بعنوان کسی که پذیرای آنها بودم گواهی میدهم. ما مامور یک ملت بودیم که حاضرنیست زیر بار دشمن برود. ملت ایران ماموریت خودش را در حد اعلا انجام داد و اعلام کرد کسی حق ندارد به مرزهای اعتقادی و جغرافیایی ما تعدی کند.

متاسفانه نتوانستیم حق بچه های جهاد را ادا کنیم

سردار محمد جعفر اسدی فرمانده لشکر المهدی در دوران دفاع مقدس  نیز در این مراسم با اشاره به  خاطره ۴۲ سال قبل که باعث آشنایی با حاج جزایری شد، یادآور شد: یک روز صبح زود به جهاد فارس رفتم که تقاضا کنم شب برای نا خاکریز بزنند. دیدم نیروهایی که تمام شب خاکریز می‌زدند، حالا دور هم نشستند قرآن می‌خوانند و تفسیر گوش می‌کنند. من هم همانجا نشستم و از یکی پرسیدم فرمانده جهاد کجاست؟ گفتند همین آقایی که تفسیر قرآن می‌کند. اینجا نقطه آشنایی ما بود.

وی عرضه، شجاعت، جوانمردی و سختکوشی را از ویژگی‌های بارز بچه‌های جهاد برشمرد و خاطر نشان کرد: بچه‌های جهاد همیشه در خط الراس جغرافیایی بودند و بالاترین جایی قرار می‌گرفتند که هم ما و هم دشمن آنها را می‌دیدند. بنده شهادت می‌دهم کارمهندسی رزمی و خاکریز زدن را ارتش عراق ا از بچه های جهاد فارس یاد گرفتند.

سردار اسدی گفت: در هر عملیاتی تاجهاد خاکریز نمی‌زد نیروی پیاده نمی‌توانست جلوتر برود. بچه‌های جهاد همیشه در خط مقدم بودند. ما متاسفانه نتوانستیم حق مطلب را برای بچه‌های جهاد در کشور و در  جهان ادا کنیم.این حق به گردن ماست.

وی ادامه داد: البته برای همه این افتخار آفرینی‌ها همه ما مدیون امام هستیم‌. اگر امام نبود در کشاکش روزگار جزایری ها گم می‌شدند. حتی اگر دنبال تفسیر قرآن می‌رفتند جایشان زندان و تبعید بود. یادمان نرفته که  آیت الله مدنی چون  قرآن درس میداد مدام تبعید بود.

کاش نمونه خلاقیت بچه‌های جهاد را در باغ موزه دفاع مقدس داشتیم

سردار سعید کوشکی مدیرکل بنیاد حفظ آثار و ارزش های دفاع مقدس نیز در این مراسم گفت: من حقیقتا  دغدغه دارم گنجینه‌ای که در دل ها و اذهان پیشکسوتان دفاع مقدس هست استخراج کنیم و به آیندگان انتقال دهیم. بابت تولید این اثر هم از کانون سنگرسازان بی سنگر کمال تشکر را دارم.

وی با اشاره به کارنامه درخشان جهاد فارس خاطرنشان کرد: ما به یاد داریم که آوازه کارهای آقای جزایری نه تنها در جهاد بلکه در همه یگان های جنوب پیچیده بود و ۱۸هزارنفر از مردم این استان بعنوان جهادگر بسیجی در این ماموریت عظیم شرکت کردند.

کوشکی ۸سال دفاع مقدس را جنگ جهانی سوم نامید با این تفاوت که دو طرف جنگ دو ابرقدرت نبودند یک طرفش یک دنیا استکبار و یک طرف آن ابرقدرت قدرت یافته معنوی مثل رزمندگان انقلاب اسلامی ایران بودند.

وی اظهار داشت: مهندسی رزمی در دفاع مقدس به هفت اقدام اساسی شناخته می‌شود که از ابتکار و خلاقیت‌های بچه ها بود. دوزیست کردن خودروهای مهندسی و ساخت انواع کانال کن‌ها تولید تیغه با مین روب و ساخت شیلد که الان در حفرتونل ها داریم و زرهی کردن لودر و بلدوزر ساخت لودر و بلدوزر کنترل از راه دور از جمله این اقدام هاست. جای تاسف است که‌ هیچکدام از این اقلام نگه داشته نشده و ما الان در باغ موزه دفاع مقدس نمونه آن را نداریم.

وی ساخت پل های خارق العاده و تکرارنشدنی را نقطه اوج کارنامه جهاد عنوان کرد و گفت: همه اقدامات فیزیکی دفاع مقدس یک طرف کتابت قرآن و اشراف حاج جزایری به مفاهیم دینی و ارزشی نکته قابل توجهی است.

کوشکی باتوجه به میانگین سنی یادگاران دفاع مقدس  از مدیرکل جهاد کشاورزی تقاضا کرد: آنچه از دست شما می‌آید تا رزمندگان زنده هستند کمک کنید که فرمان آقا عملیاتی شود. حضرت آقا سال۹۹ فرمودند نگذارید دفاع مقدس دچار فراموشی تحریف و انحراف شود. ما آمادگی داریم برای ثبت تاریخ شفاهی همکاری کنیم.

جا دارد دریایی از محتوا درباره جهاد تهیه شود

محمدرضا حسینی نویسنده کتاب رسم جهاد ۲ را منبعی برای پرژوهش های آینده دانست و گفت: این اثر می‌تواند منشا تولید آثار زیادی از جمله کتاب مستند فیلمنامه باشد. جا دارد دریایی از محتوا در این زمینه تولید شود.

وی تصريح کرد: رسم جهاد۱ خاطرات حسینعلی عظیمی بود از طریق ایشان با مهندسی رزمی آشنا شدیم.

حسینی توضیح داد: رسم جهاد ۱ و۲ قالب شان شبیه تاریخ شفاهی هست البته تدوین کتاب یک مقدار تفاوت دارد چون روی تجربه های مدیریتی و کارجمعی تمرکز کردیم‌. بیش از یک سوم کتاب روی نحوه مدیریت در جهاد و مهندسی رزمی تمرکز دارد که بنیان گذار آن شهید کریمی هست.

دوسوم اول کتاب نیز  به سبک تاریخ شفاهی خاطرات عبدالرحمن جزایری از دفاع مقدس است.

به گزارش ایبنا، در پایان مراسم از کتاب رسم جهاد ۲ و پوستر فرماندهان جهاد رونمایی شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها