جمعه ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۱۵:۳۹
روایت دغدغه همسر شهید بودن 

کتاب «اشک را مهلت ندادیم» روایت زندگی همسر شهید که خود کنش‌گر اجتماعی است، مورد نقد و بررسی قرار گرفت.

به گزارش خبرنگار خبرنگاری کتاب ایران(ایبنا)، نشست نقد و بررسی کتاب «اشک را مهلت ندادیم» با حضور سمیه جمالی نویسنده اثر و جواد کلاته عربی مدیرمسئول نشر ۲۷ در گوشه نقد نمایشگاه کتاب برگزار شد.

سمیه جمالی در این نشست اظهار کرد: من داستان‌نویس هستم و همیشه دوست داشتم داستانی با محوریت شهدا بنویسم، به همین دلیل باید وارد ادبیات پایداری می‌شدم و با دل در این کار رفتم، بعد از چند پیشنهاد از همسران شهدا برای نوشتن کتاب آشنایی من با خانم یوسفیان شکل گرفت و کتاب از آنجا آغاز شد.

وی در خصوص اسم کتاب افزود: اسامی مختلفی در ذهنم بود، یکی، سیزده به علاوه یک بود، اما در نهایت با مشورت‌ها این اسم انتخاب شد، کسی که مهلت به اشک نمی‌دهد یعنی آدم قوی است، همچنین بخشی از شعرهای یوسفیان دروصف همسر شهیدش نیز همین عنوان است.

نویسنده کتاب اشک را مهلت ندادیم با اشاره به اسم سیزده به علاوه یک گفت: زهرا یوسفیان سیزده سال منتظر تعیین تکلیف پیکر همسرش بود، بعد از این سیزده سال به دلایل اجتماعی مجبور به ازدواج شد و بعد از یک سال از ازدواج پیکر شهید پیدا شد و فلسفه نام پیشنهادی سیزده به علاوه یک همین بود.

جمالی تصریح کرد: زهرا یوسفیان یک زن اهل شهر ری است، او در خانواده مذهبی خاصی به دنیا نیامد، یک میزبان مذهبی بودن عادی در خانواده در جریان بود، اما به مرور زمان به واسطه آشنایی با یک معلم در مدرسه در مقطع دبیرستان مذهبی می‌شود در حالی که عقاید ضد انقلاب اسلامی داشته اما به مرور حامی انقلاب اسلامی می‌شود.

وی گفت: استقلال زهرا یوسفیان بعد از شهادت همسر یک بحث مهم در کتاب است، اینکه هنوز یک زن نمی‌تواند مستقل شود مورد بررسی است و امیدوارم در کتاب این دغدغه به خوبی در آمده باشد.

نویسنده کتاب اشک را مهلت ندادیم اظهار کرد: به دلیل اینکه در کتاب دیگری فقط زندگی شهید مدنظر بود تلاش کردیم کتابی بنویسیم که زهرا یوسفیان از ما راضی باشد، بعد از مطالعه فصل اول برای او اشک از چشمانش جاری شد و بسیار راضی بود بر خلاف کتاب قبلی که از بخش‌هایی از آن رضایت نداشت.

وی در خصوص اثر جدید خود خاطر نشان کرد: کتابی در خصوص مخابرات جنگ به زودی توسط نشر ۲۷ بعثت منتشر خواهد شد که کتاب بسیار خوبی است و روایتی متفاوت از پشت صحنه جنگ است.

یوسفیان نماد کنش‌گری است
همچنین جواد کلاته عربی در این نشست اظهار کرد: همسران شهدا، غیر از همسر بودن زندگی خود و شخصیت خودشان یک روایت است، ما چندین کتاب در این حوزه به چاپ رساندیم، که شروع روایت‌های جدید کتاب «اشک را مهلت ندادیم» اثر سمیه جمالی است و شروع یک راه است.

وی افزود: در مجموع کتاب موجود، کتاب بسیار خوبی است، موضوع در درجه اول بسیار مناسب است، همسر شهید یوسفیان در کتاب شخصیت کنش‌گر مستقل و قوی بود که این باعث شد شخص زهرا یوسفیان برای ما سوژه کافی برای نوشتن باشد.

مدیرمسئول نشر ۲۷ ادامه داد: سختی همسر شهید بودن یک سختی بزرگ است که در کتاب به صراحت گفته شده است، این اثر جزو معدود آثاری است که صراحت بسیار خوبی در آن دیده می‌شود ما هم در نشر ۲۷ سعی کردیم این صراحت را حفظ کنیم که بتوانیم روایت‌مان از جنگ به واقعیت نزدیک باشد،ما سعی نمی‌کنیم روایت را مهندسی کنیم و به سمتی که می‌خواهیم ببریم.

کلاته عربی تصریح کرد: خاطرات یکسری از همسران فرماندهان هنوز روایت نشده است، این امر بسیار مهم است، همسران این‌ها بعضا در مناطق جنگی حاضر شدند، این روایت شدن جذابیت خوبی برای مخاطب دارد و حتما از آثار در این حوزه حمایت می‌کنیم و اصل بودجه ما در همین حوزه است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها