یکشنبه ۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۱۵:۵۰
مقام معظم رهبری فرهنگ را هدف دیپلماسی می‌دانند نه ابزار آن

رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی گفت: رهبری در فرازی از این کتاب اشاره می‌کنند: «فرهنگ حوزه اصلی اقتدار ماست.» در واقع اگر قرار است فعالیتی در زمینه دیپلماسی فرهنگی داشته باشیم حتما فرهنگ از حوزه‌های برجسته است. به طوری که گفته می‌شد دیپلماسی فرهنگی ابزار دیپلماسی سیاسی است اما امروز گفته می‌شود فرهنگ هدف دیپلماسی است نه ابزار آن.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، کتاب «دیپلماسی فرهنگی در تراز انقلاب اسلامی» با سخنرانی حجت‌الاسلام مهدی ایمانی‌پور، رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات یکشنبه 24 اردیبهشت در سرای ملل نمایشگاه کتاب 1402 رونمایی شد. در این مراسم یاسر احمدوند، معاون فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز حضور داشت. 

حجت‌الاسلام مهدی ایمانی‌پور گفت: من تصور می‌کنم معماران انقلاب و نظام هر کشوری رهبران آن هستند. لذا شنیدن سخنان معماران نظام انقلاب اسلامی نشان‌دهنده اهداف، سیاست‌ها و راهبردهای جمهوری اسلامی در داخل و خارج از کشور است.

او افزود: مخاطبان اصلی کتاب، سیاستگذاران حوزه فرهنگ بین‌المللی هستند و همه کسانی که می‌خواهند با آراء و اهداف رهبر انقلاب در ارتباط با فعالیت‌های برون مرزی آشنا شوند و دریابند جمهوری اسلامی چه اهدافی را در خارج از کشور دنبال می‌کنند خواندن این کتاب را توصیه می‌کنم.  

رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی عنوان کرد: تعاریف مختلفی از دیپلماسی فرهنگی وجود دارد که از منظر مقام معظم رهبری، دیپلماسی فرهنگی باید تراز جمهوری اسلامی باشد، چیستی و چرایی‌اش را در همین کتاب می‌توانیم جست‌وجو کنیم.

مهدی ایمانی‌پور گفت: در اینجا چند نمونه از فرمایشات رهبری را که نشان می‌دهد دیپلماسی فرهنگی تراز انقلاب به چه شکل است؟ برایتان می‌خوانم؛ رهبری در فرازی از این کتاب اشاره می‌کنند: «فرهنگ حوزه اصلی اقتدار ماست.» در واقع اگر قرار است فعالیتی در زمینه دیپلماسی فرهنگی داشته باشیم حتما حوزه فرهنگ از حوزه‌های برجسته است. به طوری که زمانی گفته می‌شد دیپلماسی فرهنگی ابزار دیپلماسی سیاسی است اما امروز گفته می‌شود فرهنگ هدف دیپلماسی است نه ابزار آن.

ایمانی‌پور گفت: رهبری در جملاتی می‌فرمایند: دنیا، دنیای حرف برتر، ایدلوژی قانع کننده‌تر است. در این دنیا ما دست بالا را داریم متاعی داریم که در همه جا مستمع دارد. 

او ادامه داد: به عنوان فردی که در خارج از کشور حضور داشتم، می‌توانم بگویم در جایی که ما حق انقلاب اسلامی را آن طور که حقش هست، ادا کنیم، واقعا شنونده دارد. 

رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی بیان کرد: اگر بگویید نظامی که در جهان حاکم است از لحاظ دموکراسی دچار چالش‌هایی است که بخشی از آن در مساله سلامت خودش را نشان داد یا در جریان‌های دیگر. این روزها مساله زنان جدی شده است و امروز زنان یا هدف دیپلماسی هستند یا ابزار دیپلماسی که مایلم از یکی از ماموریت‌هایم در خارج از کشور صحبت کنم.  

حجت‌الاسلام محمدمهدی ایمانی‌پور گفت: زمانی که به روسیه رفته بودم، خانمی از شرق‌شناسان روسی که به اصطلاح خودمانی بسیار غُد بود، نسبت به بعضی مسائل زنان مسلمان حساس بود. یک بار به همراه همسرم به مجلسی رفته بودم تا سخنرانی کنم. این خانم شرق‌شناس به چادر همسرم گیر داد و گفت: چیه این‌که سرت کردی؟! این آقا مجبورت می‌کند که این را سرت کنی؟! این محدودیت چییست؟ بعد از مدتی دوباره گفت: اگر بخواهم اعترافی بکنم اگر حقوقی که زن ایرانی دارد به ما می‌دادند من حاضر بودم پوشیه بزنم.

او افزود: ماجرا این است که در جامعه ما یک زن پیشرو دارای نقش‌های مهمی در جامعه است. وقتی شما به کشورهای دیگر می‌روید در ظاهر قضیه زن در کنار آزادی عملی دارد اما بسیار محدودیت دارد؛ خودش باید خرجش را دربیاورد و گلیمش را از آب بیرون بکشد و اینطور نیست که در کانون توجه و مهر همگان باشد. لذا می‌خواهم بگویم زنان شایسته‌ای در جمهوری اسلامی وجود دارند که وقتی از آنها و رویکردشان آماری به بیرون از کشور ارائه می‌کنیم بسیار تعجب می‌کنند.

در پایان این برنامه با حضور یاسر احمدوند، معاون فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، رضا ملکی، رئیس مرکز مطالعات راهبردی و روابط فرهنگی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، محمدرضا بهمنی، معاون همکاری‌های علمی و فرهنگی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، حجت‌الاسلام محمد اسدی موحد، مدیرعامل موسسه فرهنگی و هنری انتشارات بین‌المللی الهدی از کتاب «دیپلماسی فرهنگی در تراز انقلاب اسلامی» مجموعه بیانات رهبری در حوزه دیپلماسی فرهنگی رونمایی شد. 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها