یکشنبه ۲۱ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۷:۰۸
بهترین آثار سینمای جهان اقتباسی است

علی رمضانی مدیرعامل خانه کتاب و ادبیات ایران گفت: بهترین آثار سینمایی دنیا در حوزه فیلم کوتاه و بلند به کارهای اقتباسی مربوط است. بسیاری از آثار قابل توجه ادبیات جهان تاکنون توسط سینماگران و هنرمندان این عرصه تهیه شده است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)؛ حسین نظرعلی: نشست امضای تفاهم‌نامه میان خانه کتاب و ادبیات ایران و انجمن سینمای جوانان ایران، در خانه کتاب و ادبیات ایران برگزار شد.

علی رمضانی، مدیرعامل خانه کتاب و ادبیات ایران با تبریک اعیاد شعبانیه و تسلیت درگذشت مسعود دیانی گفت: فرض ما این است که اگر قرار باشد کتاب در کشور رونقی پیدا کرده و از وضع موجود که البته وضعیت قابل افتخاری است؛ ارتقا پیدا کند، حتما کمک رسانه‌های تصویری لازم است. همچنین توجه کردن به این موضوع در حوزه فیلم و روایت سینمایی می‌تواند به این موضوع کمک کند. خانه کتاب و ادبیات ایران،  در جشنواره فیلم کوتاه تهران که در دوره قبل برگزار شد، مشارکت داشت و به بهترین فیلمی که توسط داوران در حوزه اقتباس انتخاب شد، جایزه‌ای را اهدا کرد. از همان‌جا نقطه آغاز همفکری و همراهی را در این حوزه بنا گذاشتیم.
 
رمضانی افزود: معتقدیم اگر قرار باشد در حوزه سینما جایی سرمایه‌گذاری و اهدفمان را پیگیری کنیم؛ آن حوزه، حوزه انجمن سینمای جوان است. این مجموعه‌ بزرگ که در سراسر کشور گسترده شده و می‌تواند آموزش‌های لازم را برای سینماگران در کشور فراهم کند؛ می‌تواند دغدغه‌های ما را هم پوشش دهد. موضوع کتاب ارتباط مستقیم با موضوع سینما دارد. اما کمتر به آن توجه شده است. بهترین آثار سینمایی دنیا چه در حوزه فیلم کوتاه و بلند به کارهای اقتباسی مربوط است. بسیاری از آثار قابل توجه ادبیات جهان که تاکنون تولید شده، اقتباسی است. در شناخت آثار جدید و به تصویر آوردن آن‌ها احتیاج به کار بیشتری داریم. ازجمله مفاد تفاهم‌نامه بین ما و انجمن این است که از جمله آثاری که در داخل کشور تولید می‌شود؛ بتواند راه پیدا کند به فضای فکری و عملیاتی سینماگران راه پیدا کند.

مدیرعامل خانه کتاب گفت: بخش دیگری از موضوع هم خود حوزه کتاب و صنعت نشر کشور است که می‌تواند موضوع و مضمون آثار سینمایی قرار بگیرد. از مشاغل مختلفی که در این صنعت وجود دارد، از نویسنده، ناشر، کتابفروش، کتابدار گرفته تا  مشاغل دیگری که در بخش آماده‌سازی و تولید کتاب دخیل هستند، از ویراستار تا چاپچی و صحاف و مشاغل مختلفی که می‌تواند دست‌مایه آثار سینمایی قرار بگیرد. در مجموع بر اساس گفت‌وگوهایی که با انجمن سینمای جوان داشتیم، این تفاهم‌نامه آماده شد. امیدواریم مایه خیر و برکت شود. اینکه هم ما هم دوستان در انجمن اصرار داشتیم این تفاهم‌نامه در روزهای پایانی سال 1401 انجام بگیرد  به دلیل این بود که وجوه عملیاتی کار می تواند از همین آغازین روزهای سال شروع شود و در نمایشگاه کتاب تهران فراز خوبی پیدا کند و در اینده بخش‌های بعدی را بتوان پیگیری کرد.

 
مهدی آذرپندار، مدیرعامل انجمن سینمای جوان گفت: ما در انجمن فکر می‌کنیم که اگر صرفا قرار باشد تکنیک را آموزش دهیم، به‌عنوان یکی از بزرگترین مدارس سینمایی جهان کار خیلی مهمی نکردیم، هر چند که بخشی از وظایف ما آموزش تکنیک است اما اگر بتوانیم آموزش‌های پشتیبان را در آموزش‌ها قرار دهیم و برای آن برنامه‌ریزی کنیم. اسم آنچه که ما پیگیر آن هستیم سینمای پایه است. اگر به آدمی در دوره پایه آموزشی را دهیم آموزش دقیق‌تری است.

آذرپندار افزود: در انجمن سینمای جوان اگر قرار باشد پیوندی بین حوزه ادبیات و سینما صورت بگیرد؛ در این آموزش‌ها این پیوند بسیار عمیق خواهد بود. چه بسا تا پایان عمر فیلم‌سازی یک فیلم‌ساز همراه او باشد و اگر با یک توفیق و تشویقی همراه باشد، همیشه در یاد او خواهد ماند. این تفاهم‌نامه بخشی از مسیر  در حوزه آموزش، چه در حوزه تزریق کتاب به دفاتر انجمن سینمای جوانان، چه در حوزه تولید و چه در حوزه تشویق است. امسال هم به همت علی رمضانی مجددا احیا شد و این مسئله مبارک است.


مدیرعامل انجمن سینمای جوان گفت: امیدوارم به‌واسطه این تفاهم‌نامه فرهنگ اقتباس در حوزه فیلم کوتاه و به تبع آن در سینمای بلند ما به تدریج خیلی جدی‌تر شود. امسال نسبت به دوره قبلی رشد خوبی را در جشنواره فیلم کوتاه تهران داشتیم، آثار اقتباسی شش برابر شده بود. امیدوارم این روند همچنان ادامه داشته باشد و ما در دوره چهلم که به‌نوعی دوره بلوغ جشنواره فیلم کوتاه تهران است. آثار اقتباسی متنوعی را شاهد باشیم. همچنین به کمک خانه کتاب در این موضوع راهبری داشته باشیم و آثاری را که مد نظر هستند در اختیار فیلمسازان قرار دهیم و به‌نوعی مسیر حمایتی آن را تسهیل کنیم تا ان‌شاءالله اقتباس از آن‌ها اتفاق بیافتد.

وی افزود: امروز اقتباس از تاریخ شفاهی یکی از زنده‌ترین جریان‌های سینمایی ماست که حداقل ده سال است در جشنواره فجر نمایندگان پر‌قدرتی دارد. امسال هم همینطور بود. جریان اقتباس از تاریخ شفاهی جریان زنده‌ای است؛ حتی در سینمای دنیا شاهد تعدادی زیادی فیلم هستیم که در پایان ارجاع به یک موضوع یا کاراکتر واقعی داده می‌شود که همان تاریخ شفاهی است. در فیلم کوتاه امیدواریم با کمک خانه کتاب این مسیر را تقویت بکنیم که به نحو دقیق‌تر و درست‌تر اتفاق بیافتد. امیدوارم از این اتفاق خوب فیلم‌ساز‌ها هم  بهره ببرند.

 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها