سه‌شنبه ۱۶ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۹:۳۸
حکیم نظامی تاریخ و هویت فرهنگی ایران است

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان‌غربی در نشست هماهنگی همایش ملی بزرگداشت نظامی گنجینه حکمت ایران گفت:نظامی، شخصیت بسیار مهمی است و بخشی از تاریخ و هویت فرهنگی ایران را تشکیل می‌دهد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران‌(ایبنا) در استان آذربایجان‌غربی، نشست هماهنگی همایش ملی «بزرگداشت حکیم نظامی؛ گنجینه حکمت ایران» با حضور علیرضا نوروزی، مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان آذربایجان‌غربی، پیروز قادری، معاون فرهنگی و رسانه‌ای اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان غربی، عباس مکرم، معاون دانشجویی و فرهنگی آموزشگاه عالی آفاق، پرویز اشرافی، مسئول دبیرخانه اجرایی همایش سه‌شنبه (16 اسفندماه) برگزار شد.

علیرضا نوروزی، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان آذربایجان‌غربی، با بیان اینکه حکیم نظامی از شاعران پرآوازه ایران است، افزود: اجازه نمی‌دهیم مفاخر، مشاهیر و بزرگانمان را دیگران به نام خود مصادره کنند. نظامی، شخصیت بسیار مهمی است و بخشی از تاریخ و هویت فرهنگی ایران را تشکیل می‌دهد. داشته‌ها و هویت ایرانی‌ها، میراثی ماندگار از بزرگان و گذشتگان است و عزم راسخ دولت، صیانت از این میراث است که نیازمند جهاد تبیینی و فرهنگی است. پاسداشت نظامی به‌عنوان یک میراث مذهبی و ملی یک ضرورت است.

وی ادامه داد: به منظور شناساندن اشعار و آثار پرمحتوای این شاعر بزرگ برای عموم علاقه‌مندان شعر و ادب، نخستین همایش ملی بزرگداشت «حکیم نظامی؛ گنجینه حکمت ایران» برگزار می‌شود. برخود می‌بالیم که نخستین همایش ملی بزرگداشت نظامی گنجینه حکمت ایران را در ارومیه برگزار می‌کنیم و باید تلاش شود تا کیفیت برگزاری همایش هر سال ارتقا یابد.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان آذربایجان‌غربی ادامه داد: تقارن نیمه شعبان و روز بزرگداشت شهدا با ایام بزرگداشت حکیم نظامی را به فال نیک می‌گیریم، این مناسبت‌ها می‌توانند آینده‌ای روشن را رقم بزنند و جهان علم و فرهنگ را از تاریکی به روشنایی رهنمون کنند، ضمن اینکه باید ادامه‌دهنده راه شهدا، رزمندگان، ایثارگران باشیم.

پیروز قادری، معاون فرهنگی و رسانه‌ای اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان‌غربی نیز در ادامه گفت: با توجه به اهمیت جایگاه ادبی، هنری و حکمی حکیم نظامی، همایش ملی بزرگداشت حکیم نظامی؛ گنجینه حکمت ایران، سالانه در ارومیه برگزار خواهد شد و تلاش می‌شود در سال‌های آتی بین‌المللی برگزار شود.

وی افزود: همراهی و مشارکت دانشگاه‌ها و مجامع علمی با پژوهش‌هایی که در زمینه نظامی‌پژوهی انجام داده‌اند، در معرفی این حکیم، موثر هستند که با برنامه‌های مختلف خود می‌توانند، گام‌های بلندی با هدف معرفی نظامی در استان بردارند.

قادری ادامه داد: استفاده از ظرفیت‌های موجود استان همچون نظامی‌خوانی، برگزاری عصر شعر و نشست‌های تخصصی با موضوع این شاعر پرآوازه ایرانی و در حوزه کودکان و نوجوانان نیز خوانش و حفظ اشعار حکیم نظامی ادامه دارد.

معاون فرهنگی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان با بیان اینکه باید از داشته‌ها، مفاخر و آثاری که اندیشمندان به وجود آورده‌اند، پاسداری و حفاظت کنیم، گفت: وظیفه نخبگان، استادان و رسانه‌ها حفظ داشته‌ها و شخصیت‌های بزرگ علمی، ادبی و هنری است.

️قادری افزود: باید نسل جوان را با بزرگانی که بر تارک تاریخ و فرهنگ درخشیده و شکوه تاریخ ایران عزیز را رقم زده‌اند، آشنا سازیم که رسانه‌ها در این حوزه می‌توانند در این بخش نقش بسزایی داشته باشند.

عباس مکرم، معاون دانشجویی و فرهنگی آموزشگاه عالی آفاق، در این نشست گفت: تاکنون 12 مقاله دریافت شده است که در ارسال مقالات درحال افزایش است.

وی با بیان اینکه 22 اسفندماه آخرین مهلت ارسال مقاله به همایش نظامی‌شناسی است، افزود: براساس هماهنگی‌های به عمل آمده مقاله‌های ارائه شده در سایت‌های Civilica و iscنمایه می‌شود و در قالب کتابی در اختیار علاقه‌مندان قرار می‌گیرد. سیویلیکا یا مرجع دانش، یک پایگاه اینترنتی خصوصی است که به نمایه‌سازی و نشر مجموعه مقالات همایش و کنفرانس‌ها می‌پردازد. این همایش 23 اسفندماه در دو قالب حضوری و مجازی در ارومیه برگزار می‌شود.

️وی افزود: مقالات دریافتی پس از داوري‌هاي انجام شده به صورت سخنراني، پوستر و چاپ در مجموعه مقالات پذیرفته می‌شوند. تعداد پنل‌های تخصصی، بعد از نهایی شدن تعداد مقاله‌ها مشخص می‌شود.

به گزارش ایبنا؛ ️همایش ملی نظامی‌شناسی در ارومیه با مشارکت اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان غربی و موسسه آموزش عالی آفاق 23 اسفندماه صبح و عصر در ارومیه برگزار می‌شود.

️بازشناسی آثار نظامی، موسیقی در آثار نظامی، روانشناسی در آثار نظامی، ایران‌دوستی در آثار نظامی و انسان‌دوستی در آثار نظامی، سیری در اندیشه و تفکر نظامی،  باورهای اخترشناسی در آثار نظامی، بازآفرینی شخصیت‌ها در آثار نظامی، رنگ و مفاهیم نمادین آن در خمسه‌ نظامی و بررسی تطبیقی مفاهیم نمادین چهارپایان در آثار نظامی از محورهای این همایش است.

در پایان این جلسه پوستر همایش ملی بزرگداشت نظامی گنجینه حکمت ایران رونمایی شد. 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها