چهارشنبه ۱۹ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۷:۳۰
حجتی گفت‌وگو را به عنوان مسیر و راهبرد می‌شناسد/ یک دهه زندان به خاطر حمله به شاه در دادگاه

نماینده ولی فقیه در موسسه اطلاعات گفت: علامه طباطبایی بر یکی از کتاب‌های حجتی کرمانی تقریظ نوشت و قلم روان و توانای او را سزاوار هر گونه اعجاب، تحسین و تقدیر دانست.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، آئین نکوداشت «حجت‌الاسلام محمدجواد حجتی کرمانی» و رونمایی از دو کتاب «سه رساله» و «آموزه‌های راشد: عطر زندان» چهارشنبه 19 بهمن در سالن همایش‌های مؤسسه اطلاعات برگزار شد.  

در این مراسم چهره‌های مطرح سیاسی چون حجت‌الاسلام هادی خامنه‌ای، مجید انصاری، محمدجواد حق‌شناس، حجت الاسلام سید حسن خمینی، سید مصطفی محقق داماد، علی اکبر صالحی، رضا صالحی امیری، محمدرضا باهنر، مهدی محقق، حسن بلخاری، محمد توسلی، محمدجواد مظفر، یونس شکرخواه، نجفقلی حبیبی، حسین مرعشی، سهیل محمودی، رضا امیرخانی، غلامرضا امیرخانی، رضا رفیع و... حضور داشتند. 

سید عباس صالحی، نماینده ولی فقیه در موسسه اطلاعات گفت: حجت‌الاسلام حجتی کرمانی مرد جهاد سیاسی و جهاد علمی است. 90 سال عمرش و هفتاد سال حیات مجاهدانه‌اش گواه این مطلب است و این نکته نیاز به توضیح زیادی ندارد. 

او با اشاره به تقریظ آیت‌الله سبحانی بر کتاب «سه رساله» که ناظر به جهاد علمی اوست، افزود: در تقریظ آمده است: «یکی از کسانی که شاگرد امام در دوران درس ایشان بود، مجاهد نشاندار و برجسته، کسی که از حریم اسلام دفاع می‌کرد با زبان و قلم از همان زمان جوانی تا کنون حجت‌الاسلام والمسلمین الشیخ محمدجواد حجتی کرمانی.  

نماینده ولی فقیه در موسسه اطلاعات عنوان کرد: ویژگی دیگر حجتی، تاکید او بر گفت‌وگوست. حجتی از اوان جوانی گفت‌وگو را به عنوان یک مسیر و راهبرد و فضایی که به عنوان حیات سیاسی و اجتماعی ما به آن وابسته است، شناخته است. در دهه 40 گفت‌وگوهای کشیش مسیحی پس از آن اسقف مسیحی در کرمان که منتهی به کتاب «جلوه مسیح» شد.     

سید عباس صالحی گفت: بعدها در زندان بر اساس کتاب‌های «مرزهای ایدئولوژیک» حاصل گفت‌وگوهایی است که با مهندس بازرگان به طور پیوسته داشت. حجتی گفت‌وگوهای زندان را با گروه‌های مختلف چپ، مارکسیست، توده‌ای و غیره انجام داده است و این تعبیر را در خاطراتش دارد که «گاهی این بحث‌ها و گفت‌وگوها ساعت‌ها طول می‌کشید و آیت الله طالقانی و مهندس بازرگان از حوصله من تعجب می‌کردند. گاهی پنج، شش ساعت با آنها قدم می‌زدم. ردپای گفت‌وگوهای حجتی را در زندان در خاطرات محمدعلی عمویی، محمود اعتمازاده(م.ا. به آذین) و منوچهر صفا می‌توان دید.       

او ادامه داد: حتی گفت‌وگوهایی که سال 52 در زندان با مسعود رجوی داشت و خودش مطرح می‌کند من یک ماه تمام قدم می‌زدیم و صحبت می‌کردیم و بعد که سوالات جدی‌تر من شروع شد، او پا پس کشید و احساس کرد من صید او نیستم. این تک مطالبی که اشاره کردم ادامه دارد حتی تا زمان ما. 

این استاد دانشگاه بیان کرد: ویژگی دیگر او، دانش و معرفت است. این بخش از شخصیت وجودی حجتی به علت حوزه‌های مبارزاتی، فعالیت‌های سیاسی و اجتماعی گاهی مغفول است. البته کتاب‌ها و نوشته‌هایش موجود است، اما من به دلیل اینکه چنین ویژگی را با صراحت تصویر روشنی از خودش نشان دهد، در این صحبت کوتاه به سه نقل قول اشاره می‌کنم. علامه محمدرضا مظفر که از شخصیت‌های برجسته علمی نجف بود و آثار علمی‌اش در حوزه‌های علمیه جزو کتاب‌های درسی است. در اجازه چاپی که برای ترجمه صحیفه به حجتی داده، در صدر نامه نوشته است، او را به عنوان استاد فاضل خوانده است.        

سید عباس صالحی گفت: نقل قول دوم از علامه طباطبایی است، علامه درباره حجتی نکات مختلفی را بیان کرده که از میان آن دو نکته را برمی‌گزینم. علامه در نامه‌ای (به تاریخ 1/8/44) که برای معرفی حجتی کرمانی به سید حسین نصر می‌نویسد. در این نامه از تعابیر و عناوینی استفاده می‌کند که به نظر من تعابیر بسیار جالبی است. در قسمتی از نامه آمده :«دانشمند ارجمند، آقای حجتی کرمانی که یکی از نویسندگان و فضلای رفقایی ما هستند. با دو نفر دیگر از رفقا در فکر تاسیس یک مجله آبرومند هستند...» در این نامه او را معرفی می‌کند تا نصر برای راه‌اندازی مجله به آنها کمک کند.     

او افزود: در نمونه دومی که علامه طباطبایی از حجتی کرمانی یاد کردند در تقریظی بر کتاب «روابط اجتماعی در اسلام» که در آن آورده است: «دانشمند ارجمند، اقای محمدجواد حجتی کرمانی با قلم روان و توانای خود کتاب را نگاشته و مطالب آن را با فکر نیرومند و رسا و بیان زیبا و شیوای خود تحریر نموده است. حقا سزاوار هر گونه اعجاب، تحسین و در خور تمجید و تقدیر می‌باشد.»

نماینده ولی فقیه در موسسه اطلاعات اظهار کرد: نقل قول سوم از حضرت امام خمینی(ره) در سال 58 که هنوز انتخابات مجلس خبرگان انجام نشده است. در دیداری با کرمانی‌ها چنین توصیفی از حجتی کرمانی دارند: «ضمن تائید مجدد نماینده خود حجه‌الاسلام و المسلمین محمدجواد حجتی کرمانی، ایشان از اشخاص صاحب‌نظر هستند.» به همین اندازه نقل قول اکتفا می‌کنم که او مرد و شخصیتی عملی، دانشی و معرفتی و علمی است و با این عناوین در دهه‌های 30، 40 و 50 کاملا در حوزه‌های علمیه شناخته می‌شدند.   
   
دفاعی که حجتی را یک دهه به زندان انداخت 
سید اصغر قریشی، فعال سیاسی گفت: به مناسبت رونمایی از کتاب «آموزه‌های راشد» باید بگویم در این کتاب که حاصل شنیده‌های ما در زندان از سخنان زنده‌یاد حسینعلی راشد از رادیوست که ویژگی آن نبود هیچ‌گونه خرافه در سخنان اوست. امروز به چنین خطیبانی نیاز داریم که متاسفانه در فضای مجازی سخنانی می‌بینیم که جوانان را از دین گریزان می‌کند. لذا به خطبایی احتیاج داریم نظیر مرحوم راشد قابل فهم و قابل پذیریش جوانان. 

او افزود: سال 44 که همراه حجتی کرمانی بازداشت شدیم در دادگاه نخست، دوم و تجدیدنظر روحیه بعضی از دوستان همراه ما ضعیف شده بود، اما حجتی کرمانی با نوع دفاع‌شان کاری کرد حکمش که در دادگاه اول 4 سال بود که چون در دادگاه دوم به شاه حمله کرد و این حمله در برابر شعار بالای سر قاضی «خدا، شاه، میهن» در تضاد بود به 10 سال تبدیل شد. اگرچه دفاع خاص حجتی در روحیه بقیه دوستان تاثیر گذاشت.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها