شنبه ۲۴ دی ۱۴۰۱ - ۱۹:۵۱
«غربزدگی» جلال حاصل نگاه عمیق وی در سفر به اقطاب بزرگ دنیا بود

علی رمضانی، مدیرعامل موسسه خانه کتاب و ادبیات ایران در مراسم اختتامیه پانزدهمین دوره جایزه ادبی جلال آل احمد تاکید کرد که کتاب «غربزدگی» جلال نتیجه سیر و مطالعه عمیق وی در اقطاب دنیا و نه نگاه از یک منظر خاص بوده است.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)‌ علی رمضانی در مراسم اختتامیه پانزدهمین دوره جایزه ادبی جلال آل‌احمد که امروز (24 دی‌ماه) در تالار وحدت برگزار شد ضمن قدردانی از تلاش‌های دبیرخانه این جایزه و نیز دبیر و اعضای هیأت علمی و داوران و نیز معاونت فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی درباره روال داوری آثار توضیح داد و گفت: حدود 2هزار و 700 اثر به دبیرخانه رسید و در 4 گروه اصلی نقد ادبی، داستان کوتاه، رمان و مستندنگاری بررسی شدند.
 
مدیرعامل موسسه خانه کتاب و ادبیات ایران با اشاره به رشد کمی و کیفی آثار ادبی در سال 1400 به برپایی دوره آموزشی آل‌جلال با حضور 180 دانش‌پذیر از 31 استان و بهره‌گیری از دانش و تجربه 13 استاد ادبیات در این دوره‌ها اشاره کرد و گفت: غیر از چهار بخش اصلی دو بخش ویژه شامل آثار مرتبط با سردار شهید سلیمانی و مدافعان سلامت و کرونا در بازه زمانی سه ساله انتشار ارزیابی شدند. همچنین امسال برای دومین دوره به بخش ویرایش نیز جایزه اختصاص یافته است.
 
وی همچنین با اشاره به اینکه از میان ناشرانی که در طول سال 1400 آثار خلاقه خود را در چهار بخش به ظهور رسانده‌اند 14 ناشر توانسته‌اند 20 نامزد نهایی این جایزه را به خود اختصاص دهند گفت: چهار نویسنده خانم به بخش نهایی داوری رسیدند و از میان ناشران غیر تهرانی 4 ناشر از سه استان غیرتهران یعنی قم، خراسان رضوی و کرمان به مرحله نهایی داوری رسیده‌اند.
 
رمضانی همچنین به جلال آل احمد اشاره کرد و گفت: وقتی جلال در سال 1341 اثر «غربزدگی» را منتشر کرد که در شصتمین سالگرد انتشار این اثر هستیم، قطب‌های فکری دنیا از جمله آمریکا، مسکو، بیت‌المقدس، مکه و نجف یعنی اقطاب بزرگ دنیا را دیده بود و اینکه فردی در مجموعه دنیا بگردد و منظری را ایجاد کند نشان می‌دهد که باید اثرش مورد بازخوانی قرار گیرد؛ چراکه جلال آل احمد در غربزدگی تنها یک منظر نداشت.
 
وی در پایان اظهار امیدواری کرد که نتیجه تلاش دست‌اندرکاران پانزدهمین دوره جایزه ادبی جلال آل احمد مورد توجه قرار گیرد و مقدمه‌ای برای برگزاری باشکوه دوره شانزدهم باشد.
 
سامانی: حال داستان کوتاه ایران خوب نیست
همچنین در این مراسم وجیهه سامانی، دبیر علمی جایزه ادبی جلال آل احمد به قرائت بیانیه هیأت داوران پرداخت.
 
وی درسخنان خود با اشاره به اینکه جایزه ادبی جلال آل احمد شأن خود را از نام بلند جلال گرفته که در عصر اندیشه‌های سردرگم هویت و اصالت را در مذهب شرقی جست‌وجو می‌کرد گفت‌: داوران در رصد بخش نقد ادبی به این نتیجه رسیدند که این حوزه شاخه کم‌باری بوده که به لحاظ کمی و کیفی رشد محسوسی نداشته و نقدهای ادبی این دوره حرکت کُند و انفعالی داشته‌اند و با فقر نقد بومی و تأثیرپذیری از نقد غربی و کم بودن سهم دانشگاه‌ها در این حوزه روبه‌رو بوده‌ایم.
 
سامانی به داوری به داوری بخش مستندنگاری نیز اشاره کرد و افزود: در این حوزه شاهد رشد روزافزون و اقبال عمومی بوده‌ایم و تعداد آثار 91 درصد افزایش یافت. در عین حال برخی نویسندگان این حوزه تنها به خاطر علاقه شخصی وارد این حوزه شده بودند و از دانش کافی مطلع نبوده‌اند.
 
وی درباره رمان که مهم‌ترین محصول ادب خلاقه بوده اشاره کرد و گفت: در این حوزه شاهد رشد کمی و کیفی آثار و توجه به موضوعات ملی و دینی بوده‌ایم که اتفاقی مبارک است و نشان می‌دهد خلق این آثار اگر برپایه تحقیقات باشد نویدبخش خلق آثار فاخر است؛ البته تا رسیدن به آثار شاخص راه درازی داریم و باید به استفاده از فرم و مضمون جذاب توجه خاص شود.
 
دبیر علمی پانزدهمین دوره جایزه ادبی جلال آل احمد به داوری داستان کوتاه نیز اشاره کرد و با اشاره به اینکه داستان کوتاه هنرمندانه‌ترین اثر ادبی است و می‌تواند معیار خوبی برای روایت‌گری باشد گفت: بیشتر داستان‌های کوتاه محدود به زندگی شهری بودند و کمتر به اقلیم سبک زندگی بومی توجه داشته‌اند. در این بخش با فقر موضوعی و پیچیده‌گویی کلامی و بزرگنمایی بدون نگاه نقادانه در ناهنجاری‌های اخلاقی مواجه بودیم و در مجموع می‌توان گفت حال داستان کوتاه ایران خوب نیست.
 
وی به بخش‌های جنبی جایزه نیز اشاره کرد و گفت: امسال در بخش جنبی آثار منتشر شده در بازه زمانی سه‌ساله مرتبط با سردار سلیمانی و مدافعان سلامت و کرونا بررسی شدند که با رشد تصاعدی در این آثار روبه‌رو بودیم. بررسی کمی و کیفی این آثار نشان داد که هرچه از کانون این حوادث دور شدیم به تعداد آثار شاخص افزوده شده است.
 
وی افزود: در حوزه مدافعان سلامت و کرونا بیشتر آثار به خاطرات بیماران، پرستاران و نیروهای جهادی اختصاص داشت که ضعف تکنیکی داشتند.
 
وی در پایان به بخش ویرایش نیز اشاره کرد و گفت: متاسفانه میان ناشران و نویسندگان و ویراستاران ارتباط کافی وجود ندارد و بررسی آثار نشان داد حتی کتاب‌های رسیده به داوری نیمه‌نهایی نیز فضاهای ویرایشی محسوسی داشته‌اند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها