پنجشنبه ۱۵ دی ۱۴۰۱ - ۰۰:۲۱
نباید به فرم تعهد متعصبانه‌ای داشته باشیم

سید‌علیرضا مهرداد، نویسنده و منتقد ادبی در نشست نقد و بررسی «قاف» قصه این کتاب را پُرکشش ارزیابی کرد و گفت: می‌توانم ادعا کنم این کتاب نقطه شروع جذابی ندارد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در خراسان رضوی، جلسه‌ نقد و بررسی کتاب «قاف» برش‌هایی از خاطرات سردار شهید حاج قاسم سلیمانی با حضور سارا عرفانی نویسنده اثر و جمعی از منتقدان و هنرمندان مشهد چهارشنبه‌(14 آذرماه) در سالن جلسات حوزه هنری مشهد برگزار شد.

در ابتدای این نشست سارا عرفانی، نویسنده کتاب «قاف» گفت: نوشتن شغل من نیست، بلکه زندگی و دغدغه من است شاید اگر شغلم بود تعداد کتابهایم بیشتر بود. پیش از کتاب «قاف» داستان زندگی چند شهید را نوشته بودم اما در این اثر داستان کم‌رنگ‎تر است چراکه «قاف» یک کتاب کامیک‌استریپِ مستند است که در ایران از این گونه‌ نگارشی زیاد نداریم.

وی با اشاره به اینکه جنگ 33 روزه لبنان موضوع مصاحبه تصویری حاج قاسم بود، گفت: این مصاحبه از سوی انتشارات انقلاب اسلامی تنظیم و براساس آن چاپ نخست کتاب «قاف» منتشر شده بود که فضای مقاومت و حماسه داشت. پس از آن با من تماس گرفتند و گفتند چون متن مصاحبه عین صحبت‌های حاج قاسم پیاده شده، حالت داستان‌گونه ندارد و از من خواستند کمی فضا را داستان‌گونه کنم که هم مخاطب نوجوان به آن علاقه نشان دهد، هم بزرگسال آن را بخواند و هم به واقعیت پایدار بماند.

نویسنده کتاب «پنجشنبه فیروزه‌ای» افزود: مخاطب این کمیک استریپ بزرگسال است، من هم طبق صحبت‌های حاج قاسم در این کتاب بیشتر به دلایل آشکار و پنهان جنگ پرداختم.

پس از آن سید‌علیرضا مهرداد، نویسنده و منتقد ادبی گفت: این کتاب بنده را یاد «ایستاده در غبار» شهید متوسلیان می‌اندازد؛ چراکه در آن اثر از صوت و صدای خود شهید استفاده و شخصیت را خلق کردند. نمی‌دانیم اول فرم بوده یا محتوا اما برای کمیک استریپی که مبنای آن داستان تصویری و قصه است، شروع به مستندنگاری می‌کنیم، بنابراین نباید به فرم تعهد متعصبانه‌ای داشته باشیم و نباید فرم را وحی مُنزل بدانیم؛ باید به نویسنده آزادی عمل بدهیم.

وی افزود: کمیک استریپ در ابتدا برای مخاطب کودک به بازار آمد یعنی نقاشی می‌کردیم، برای نقاشی دیالوگ می‌نوشتیم و آن را به انیمیشن تبدیل می‌کردیم پس از آن کمیک استریپ وارد حوزه آموزشِ فرهنگ عمومی اجتماع، خانواده و... شد و گروه سنی مخاطب خود را از کودک ارتقا داد.

این نویسنده بیان کرد: نویسنده نمی‌تواند بگوید چون به واقعیت پایبند بودم، نتوانستم ساختار داستانی جذابی ایجاد بکنم و این مسئله دست و بال مرا بست است. 20 سال است که با داستانی کردن مستندها سر و کار دارم، بنابراین می‌توانم ادعا کنم این کتاب نقطه شروع جذابی ندارد.

مهرداد با اشاره به اینکه  کتاب «قاف» قصه پُرکششی دارد گفت: جنگ 33 روزه لبنان قصه بسیار خوبی است چرا که خود حاج قاسم اعتراف می‌کند امیدی به پیروزی در آن نداشته است. حضرت آقا می‌گویند اسرائیلی‌ها در تله افتادند اما در کنار همه این کشش‌ها قصه از جای اشتباهی شروع شده است.

علیرضا مهرداد ادامه داد: در این کتاب به یکی از ابزارهای ساده که تفاوت قصه و داستان را نشان می‌دهد و درباره توالی حوادث برای یک امر مشخص است نیز  به درستی پرداخت نشده اما به صورت کلی به نویسنده اثر برای نگارش این کتاب تبریک می‌گویم و امیدوارم شاهد آثار بیشتری از این ایشان باشیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها