سه‌شنبه ۲۲ آذر ۱۴۰۱ - ۱۵:۱۴
نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران فرصت قابل توجهی برای دیدن ایران واقعی است

یاسر احمد‌وند در نشست جمعی از رایزنان فرهنگی سفارتخانه‌های خارجی مقیم تهران گفت: در ایام نمایشگاه علاقه‌مندی مردم ایران به کتاب  به تصویر کشیده می‌شود و فرصت قابل توجهی برای دیدن ایران واقعی است.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران‌(ایبنا)، نخستین نشست جمعی از رایزنان فرهنگی سفارتخانه‌های خارجی مقیم تهران با حضور، یاسر احمد‌وند، معاون امور فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، محمد‌‌حسین ظریفیان، مدیرکل دفتر توسعه کتاب و کتابخوانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، علی رمضانی، مدیر‌عامل موسسه خانه کتاب و ادبیات ایران، اسماعیل جانعلی‌پور، مدیرکل مجامع، تشکل‌‌ها و فعالیت‌های فرهنگی، محمد‌علی مرادیان، مدیرکل دفتر مطالعات و برنامه‌ریزی فرهنگی و کتابخوانی در تالار قلم سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران سه‌شنبه ۲۲ آذرماه برگزار شد.
 
احمد‌وند با بیان این مطلب که نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران از‌جمله بزرگترین رویداد‌‌های کتاب‌محور دنیا محسوب می‌شود، گفت: نمایشگاه کتاب تهران از نخستین دوره‌‌ برگزاری از وجه بین‌المللی برخوردار بود. امیدوارم در این  نشست آشنایی کاملی با نمایشگاه کتاب تهران برای استفاده بهتر از این رویداد فرهنگی ایجاد شود.
 
وی برگزاری نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران را فرصت قابل توجهی برای تقویت روابط فرهنگی دانست و ادامه داد: زمینه میزبانی از مهمانان برای حضور در سی‌‌‌و‌چهارمین دوره نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران پیش‌بینی شده است. نمایشگاه بین‌‌المللی کتاب تهران، فرصت قابل توجهی برای حضور چهره‌های فرهنگی از کشورهای مختلف در ایران است. متفکران کشورهای مختلف از نمایشگاه دیدن کردند و از نزدیک با کتاب‌های ایرانی آشنا شدند.

معاون امور فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به حضور چهره‌های فرهنگی در سی‌‌‌و‌سومین دوره نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران، بیان کرد: بیش از ۶۰ مهمان در نمایشگاه کتاب سال 1401 تهران حاضر شدند. علاقه‌مندیم سال آینده نمایند‌گان فرهنگی صاحب‌نظر و اندیشمند از کشور‌هایی که امروز میزبان رایزنان فرهنگی آن‌ها هستیم، باشیم.   

احمد‌وند با بیان این مطلب که نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران، یک نمایشگاه صرف نیست، گفت: نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران، رویداد بزرگ فرهنگی محسوب می‌شود و حضور نویسندگان شاعران اهل اسلام از ویژگی‌های بارز این رویداد محسوب می‌شود. نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران، فرصت قابل توجهی برای دیدن ایران واقعی است. در ایام نمایشگاه علاقه‌مندی مردم ایران به کتاب  به تصویر کشیده می‌شود؛ این بهترین نمود از فرهنگ ایرانی و بهترین مکان برای گفت‌وگوهای فرهنگی است.

نمایشگاه کتاب تهران برای ناشران خارجی فرصت توسعه تعاملات فرهنگی را فراهم می‌کند
در ادامه این نشست، اسماعیل جانعلی‌پور، مدیر کمیته بخش ناشران خارجی سی‌و‌سومین دوره نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران گفت:‌ نخستین‌بار است که نشست  دیدار با جمعی از رایزنان فرهنگی سفارتخانه‌های خارجی مقیم تهران جمهوری اسلامی ایران برگزار می‌شود. نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران، بزرگ‌ترین رویداد فرهنگی منطقه و پربازدیدترین رویداد فرهنگی جهان است که در 90 هزار متر مکعب مسقف میزبان بیش از 3000 ناشر و چندین میلیون بازدیدکننده برگزار می‌شود.  

وی افزود: در دوره گذشته با وجود برخی محدودیت‌ها به رکورد فروش بیش 7 میلیون دلار طی 10 روز دست یافتیم؛ این واقعیت برآمده از همان فرهنگ غنی و تمدن کهن  ایرانیان است که با اسلام صیقل یافته و با نگاهی به آینده و هم‌نشینی با کتاب، مسیر فرهیختگی و احیای تمدن را بپیماید. برای رونق این نمایشگاه از چندماه قبل در تلاشیم، پیش از این  برگزاری نشست توجیهی رایزنان فرهنگی جمهوری اسلامی ایران کشورها و مکاتبه با خبرگزاری‌های بزرگ ازجمله احزاب اتحادیه خبرگزاری‌های آسیا و اقیانوسیه و امروز نشست رایزنان فرهنگی در تهران را برگزار کردیم. در این مراسم علاوه بر رسانه‌های دیداری و شنیداری بیش از 10 خبرگزاری خارجی مراسم را پوشش می‌دهند. امروز تمام‌قد، پای کار آمده‌ایم.

               

مدیر‌کل دفتر مجامع، تشکل‌ها و فعالیت‌‌های فرهنگی معاونت امور فرهنگی به معرفی طرح گرنت پرداخت و گفت:  طرح گرنت ویژه ترجمه کتاب از فارسی به زبان‌های غیرفارسی و برای وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، بسیار حائز اهمیت است. در این طرح به‌ویژه در بخش کتاب‌های کودک و نوجوان حمایت‌های زیادی انجام شده است و کشورهای مختلف نیز  همکاری داشته‌اند.   

وی ادامه داد:‌ نمایشگاه بین‌‌المللی کتاب تهران، کنار حضور و استفاده از فرصت‌های فرهنگی بین‌الملی، برای حضور و فروش ناشران حقیقی این امکان را ایجاد می‌کند که کتاب‌ها به دو بخش عربی و لاتین عرضه شود. امسال از حدود دو هفته پیش یعنی از ابتدای ماه دسامبر، ثبت‌نام بخش خارجی سی‌و‌چهارمین  دوره نمایشگاه بین‌المللی‌ آغاز شده و متقاضیان می‌توانند در سامانه ثبت‌نام، اطلاعات خود را بارگذاری کنند؛ این فرصت سه‌ماهه است و تا دوماه و نیم دیگر ادامه دارد. بعد از این مرحله آماده دریافت مرسوله‌های مختلف از کشورها به ایران هستیم تا امکان نمایش آن‌ها را در نمایشگاه کتاب سال آینده فراهم کنیم. همچنین امکان ارائه فضای غرفه‌هایی در متراژهای ۹ ، ۱۲، ۱۸ و ۲۴ متری با قیمت‌های مختلف و نسبتا عادلانه‌ای برای شرکت‌کنندگان فراهم شده است. برای هر متر مربع فضا، 100 یورو برای مهمانان خارجی در نظر گرفتیم و امکاناتی فراهم کردیم و اگر زودتر برای ثبت‌نام اقدام کنند مشمول ۱۰ درصد تخفیف خواهند شد. اگر ناشران تعداد کتاب بیشتری با خود برای عرصه در نمایشگاه بیاورند در تخفیف موثر است.

وی با اشاره به قوانین عرضه کتاب در نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران گفت:‌ قوانینی برای محتوای برخی کتاب‌ها به لحاظ اخلاقی و برخی مسائل وجود دارد؛ بنابراین کتاب‌ها پیش از ورود به غرفه حتما ازسوی ناظران نمایشگاهی بررسی می‌شود. از این رو از نمایندگان فرهنگی کشورها درخواست می‌کنیم، نسبت به ارسال کتاب‌های مفید، آکادمیک و ادبی اقدام کنند؛ علاوه‌براین در این خصوص فرصت‌های گمرکی فراهم شده و گمرک جمهوری اسلامی ایران آمادگی کامل دارد که مرسوله‌های زمینی را به راحتی ترخیص کند. درباره  ارسال بار از مسیر هوایی نیز هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران ۵۰ درصد تخفیف حمل بار برای بارهای فرهنگی به مقصد ایران فراهم کرده است. درباره ساخت دکور و راهنمای گردشگری و پذیرایی در غرفه‌ها نیز تسهیلاتی در نظر گرفته شده که نمایشگاه کتاب تهران در اختیار شما قرار  می‌دهد.

                
  
در ادامه این نشست رمضانی، مدیر‌عامل موسسه خانه کتاب و ادبیات ایران درباره نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران گفت: آنچه نمایشگاه تهران را به‌عنوان نمایشگاه مطرح و قابل رقابت در دنیا مطرح کرده، فروش کتاب و حضور مردم از کشورهای منطقه در این نمایشگاه است. نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران، بزرگ‌ترین رویداد فرهنگی غرب آسیا و خاورمیانه در ماه می برگزار می‌شود. در مجموع سی‌و‌سه دوره از این رویداد برگزار شده است.  

وی افزود: در دوره‌های ابتدایی نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران، حدود ۳۰۰ ناشر حاضر بودند و سال گذشته 3000 ناشر دراین رویداد مشارکت داشتند. در دوره‌های نخست آمار بازدید‌کننده چند هزار نفر بود اما در دوره گذشته این میزان به ۳  تا ۴ میلیون رسیده است. آمار عرضه کتاب از 8000 عنوان در نخستین دوره‌ها به ۱۹۰ هزار عنوان کتاب در نمایشگاه سی‌‌و‌سوم رسید.

مدیر‌عامل موسسه خانه کتاب و ادبیات ایران ادامه داد: برگزاری همزمان نمایشگاه مجازی و فیزیکی در دوره سی‌وسوم با توجه به تجربه برگزاری دو نمایشگاه مجازی به ثبت رسید. در دوره سی‌و‌سوم امکان خرید مجازی کتاب را سراسر کشور برای مردم فراهم شده بود. در این دوره هیچ فردی مجبور نبود برای خرید کتاب از نمایشگاه به تهران سفر کند؛ بلکه از منزل و شهر محل سکونت با امکانات آنلاین امکان خرید آثار عرصه شده مهیا بود. تجربه برگزاری نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران به‌ دو شیوه مجازی و فیزیکی برای دیگر نمایشگاه‌های مختلف دنیا قابل استفاده است. این امکان وجود دارد از سامانه مجازی کتاب تهران و از مجموعه کتابخانه‌های عمومی تهران و سایر بخش‌ها که در این حوزه فعالیت می‌کنند بازدید و تجربه‌ها را تبادل کنید.
 
رمضانی در ادامه توضیح جزئیات برگزاری نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران بیان کرد: برای برگزاری نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران، بیش از ۷۰ دستگاه مختلف همکاری دارند؛ از‌جمله شهرداری‌ها، مجموعه‌های دولتی فعال درحوزه تبلیغات عمومی همچنین بانک‌های مختلف.

رمضانی ادامه داد: در بخش بین‌المللی نمایشگاه کتاب تهران، حضور کشورها و روسای نمایشگاه بین‌المللی و فعالان این حوزه مبادلات فرهنگی را داریم. در این نمایشگاه هرسال کشوری به‌عنوان مهمان ویژه حضور پیدا می‌کند، در دوره‌های گذشته کشورهای عمان، روسیه، ایتالیا، چین، صربستان و قطر از مهمانان ویژه نمایشگاه بوده‌اند.  در حال حاضر در حال رایزنی برای حضور مهمان ویژه دوره سی‌وچهارم هستیم. از امروز امکان گفت‌وگو برای مهمان ویژه دوره 35 نمایشگاه کتاب تهران در سال ۲۰۲۴ فراهم است و می‌توانید با مجموعه نمایشگاه تهران تعامل برقرار کنید تا مهمان آن دوره شوید.

مدیر عامل خانه کتاب ادامه داد: در بخش «بازار جهانی» نمایشگاه با حضور آژانس‌های ادبی، تبادلات فرهنگی با نویسندگان و تصویرگران فعال فراهم می‌شود. در حوزه بورسیه نمایشگاه نیز هر سال از طریق آژانس‌های ادبی و دانشگاه‌ها مهمانانی در نمایشگاه داریم. در نمایشگاه 1402 با حضور مهمانان خارجی و مهمان ویژه از برخی دانشگاه‌ها  بازدید داشتیم. نمایندگان فرهنگی کشورها می‌توانند در این خصوص پیشنهاداتی ارائه کنند. در نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران، نشست‌های تخصصی با حضور ناشران خارجی نیز برگزار می‌شود که به معرفی نشر کشورهای دیگر و آثار ترجمه شده آن‌ها و انتقال تجارب اختصاص دارد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها