شنبه ۲۸ آبان ۱۴۰۱ - ۲۱:۲۸
خانه فرهنگ و هنر ملل افتتاح شد

با حضور سیدمحمد هاشمی، معاون حقوقی، امور مجلس و استان‌های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، استاندار قم، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی، مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری و جمعی از مسئولان استانی و ملی خانه فرهنگ و هنر ملل قم افتتاح شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) در قم، به‌منظور توسعه و معرفی ظرفیت‌های فرهنگی و هنری ایران در عرصه بین‌المللی و همچنین میزبانی از رویدادهای فرهنگی بین‌المللی خانه فرهنگ و هنر ملل‌(فهم) طی مراسمی با حضور سیدمحمد هاشمی، معاون حقوقی، امور مجلس و استان‌های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، سردار سید‌محمدتقی شاهچراغی، استاندار قم، امیرعلی عموزاده، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی، علیرضا ارجمندی، مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری  و جمعی از مسئولان استانی و ملی در تالار شهید آوینی قم در قم افتتاح شد.

معاون حقوقی، امور مجلس و استان‌های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی عنوان کرد: اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان قم مجتمع فرهنگی هنری شهید آوینی را به خانه فرهنگ و هنر ملل اختصاص داده تا میزبان برنامه‌های فرهنگی برای مخاطبان بین‌المللی باشد و این یک اقدام مبارک و قابل تقدیر است. بسیاری از مخاطبان خانه فرهنگ و هنر ملل علاوه بر یادگیری دروس حوزوی در قم، جزو فعالان فرهنگی و هنری نیز هستند و یک حرکت مستمر و ریشه‌دار را در قم رقم خواهند زد.

هاشمی یادآور شد: انقلاب اسلامی یک انقلاب فرهنگی است که هدفش تفسیر نو و جدیدی از حکمرانی، نگاه جدید به انسان و انسانیت، ترویج این نگاه در جهان و تعامل فرهنگی با جهان است.
 

این مقام مسئول اضافه کرد: حتما یکی از توفیقات فرهنگی جمهوری اسلامی ایران جمع نورانی امروز است، حرکت ناب و طاهری که در مجموعه جامعه المصطفی شکل گرفت و زمینه‌ساز میزبانی میزبان قلوب مطمئنه و نفوس عزیزی از سراسر دنیا کرد. معظم انقلاب به ایران و قم تشریف آوردند و میزبانی آن‌ها در ایران با ماست.

معاون حقوقی، امور مجلس و استان‌های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: شاید یکی از جدی‌ترین توفیق‌های فرهنگی قابل اشاره اقداماتی است که برای طلاب جامعه المصطفی العالمیه طی این سال‌ها انجام شده است.
 
عموزاده در این برنامه با اشاره به اینکه  خانه «فهم» با هدف میزبانی فرهنگی از مخاطبان بین‌المللی برپا شده  است، گفت: قرار است در این خانه فرهنگ و هنر ایرانی معرفی و در صورت علاقه‌مندی مخاطبان به آن‌ها آموزش داده شود.
 
وی اضافه کرد: کلاس‌های آموزشی انجمن‌ها و برخی از برنامه‌های انجمن‌ها را نیز در خانه فرهنگ و هنر ملل برای مخاطبان بین‌المللی دنبال خواهیم کرد.
 
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان قم گفت: آداب، رسوم، فرهنگ و موسیقی اقوام مختلف در خانه فرهنگ و هنر ملل ترویج و هفته‌های فرهنگی و هنری دیگر کشورها از جمله لبنان و هند نیز در خانه فرهنگ و هنر ملل دنبال می‌شود.
 

محمدکاظم رضوانی، مدیر خانه فرهنگ و هنر ملل با اشاره به اهداف پیش‌بینی شده برای خانه فرهنگ و هنر ملل عنوان کرد: در این خانه تلاش این است که بتوانیم ظرفیت‌های فرهنگ و هنر ایرانی را به مخاطبان بین‌المللی معرفی کنیم و به‌عنوان نخستین فعالیت در این خانه، هفته فرهنگ و هنر استان قم را دنبال می‌کنیم.
 
رضوانی بیان کرد: دستاوردهای صنایع دستی، انجمن‌های خوشنویسان، هنرهای تجسمی، عکاسان، انیمیشن، نمایش، سینمای جوان، مد و لباس، مجمع ناشران کتب دیجیتال اسلامی، اتحادیه مؤسسات و تشکل‌های قرآن و عترت قم، انجمن موسیقی، سرود و آهنگ‌های اسلامی و خانه مطبوعات در این هفته توانمندی‌های خود را معرفی کرده‌اند.

وی با اشاره به رونمایی از نخستین پوستر جشنواره بین‌المللی فرهنگی و هنری ملل با عنوان «فهم» بیان کرد: دبیرخانه این جشنواره از امروز به صورت رسمی کار خود را آغاز کرد و جذب هنرمندان، آموزش رشته‌های فرهنگی و هنری، خلق آثار، ارائه، داوری، اختتامیه و تجلیل از آثار برگزیده طی یک سال آینده دنبال می‌شود.
 
مدیر خانه فرهنگ و هنر ملل قم با بیان اینکه تلاش ما این است که همه رشته‌های فرهنگی و هنری را در جشنواره بین‌المللی «فهم» زیر پوشش قرار دهیم، عنوان کرد: قرار است این جشنواره در 13 رشته با فراخوان‌های جداگانه فعالیت خود را دنبال کند و دریافت آثار از یکم دی‌ماه آغاز و مراسم‌های اختتامیه هر رشته نیز در سال آینده برگزار می‌شود و در بهمن‌ماه سال آینده شاهد برگزاری مراسم پایانی جشنواره سراسری فرهنگ و هنر ملل خواهیم بود.

در بخش دیگری از این برنامه مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری بیان کرد: حضور اتباع بیش از 120 کشور مختلف در قم، می‌تواند در عرصه بین‌المللی نقش‌آفرینی‌های مهمی داشته باشد و ما باید از ظرفیت اتباع و طلاب خارجی قم به شیوه مطلوب بهره‌مند شویم.
 

وی اضافه کرد: اقداماتی از جمله راه‌اندازی خانه فرهنگ و هنر ملل که بتواند زمینه‌ساز تعامل قم و دیگر کشورها باشد مورد استقبال قرار گرفته و می‌تواند از نظر سیاسی، فرهنگی و جتماعی اهمیت و کارکردهای ویژه داشته باشد.
 
ارجمندی افزود: امروز در هفته فرهنگ و هنر استان قم شاهد نمایش دستاوردهای هنری و صنایع دستی هستیم و مخاطبانی از ملیت‌های مختلف به خانه فرهنگ و هنر ملل مراجعه کرده‌اند. بخشی از این روابط در خانه فرهنگ و هنر ملل عرضه شده است و نمونه کوچکی از امت واحد اسلامی می‌تواند در اینجا شکل گیرد و به عنوان الگویی مطلوب در دنیایی که دارای الگوهای سکولار است معرفی شود.
 
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان قم با اشاره به اینکه امروز در صنایع دستی شاهد انتقال پیام‌های فرهنگی و دینی هستیم، عنوان کرد: تمام هنرهای صنایع دستی ایران این امکان را دارند که پیام صلح و دوستی  و نفی خشونت را به مخاطبان ارائه کنند و بازار هم داشته باشند.
 
به گزارش خبرنگار ایبنا، از پوستر نخستین جشنواره بین‌المللی فرهنگی و هنری ملل با عنوان «فهم» رونمایی شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها