دوشنبه ۲۳ آبان ۱۴۰۱ - ۱۶:۵۹
روشندلان از خدمات کتابخانه‌ای رایگان بهره‌مند می‌شوند

سیدسجاد راستخانه، مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان در ویژه‌‌برنامه «روشندلان بینا» از پیش‌بینی طرح ثبت‌نام و ارائه خدمات کتابخانه‌ای رایگان به‌مناسبت هفته کتاب برای نابینایان خبر داد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران‌(ایبنا) در لرستان، همزمان با سومین روز از هفته کتاب ویژه‌برنامه «روشندلان بینا» با حضور سیدسجاد راستخانه، مدیرکل کتابخانه‌های عمومی لرستان، میثم زندیه شیرازی، معاون کتابخانه‌های عمومی داوود پهلوان، رئیس اداره کتابخانه‌های بروجرد، حسن بلوریان، رئیس اداره سیاسی امنیتی اجتماعی فرمانداری بروجرد، حجت‌الاسلام احمد گودرزی، رئیس کانون‌های فرهنگی مساجد بروجرد، کرم‌رضا پیردایه، رئیس بهزیستی بروجرد و  جمعی از روشندلان.، کارشناسان ستادی و کتابداران دوشنبه‌(23 آبان) در محل کتابخانه عمومی علامه سیدجعفر شهیدی بروجرد برگزار شد.

راستخانه در این مراسم با بیان اینکه نباید افراد روشندل را دارای محدودیت دانست افزود: نابینایی فیزیکی تنها یک محرومیت از یک نعمت الهی است و نباید آن را نقض این افراد دانست. افراد روشندل دارای هوش و استعداد بسیار بالایی هستند. باید ظرفیت و توانمندی نابینایان را پُررنگ‌تر از محرومیت آن‌‌ها دید و نباید ازجامعه جدا تلقی شوند.

وی با بیان اینکه نباید افراد روشندل را نیازمند ترحم دانست، افزود: روشندلان نیز مانند تمامی انسان‌ها در دنیا نیازمند محبت و احترام هستند، نیازی که در همه افراد وجود دارد و نباید آن را با ترحم اشتباه برداشت کرد.

                  

تمامی انسان‌ها به یک دیگر متصل هستند و باید همدیگر را یاری کنند و از نعمت‌های الهی و ظرفیت‌های موجود در جامعه بهره‌مند باشند‌. همه افراد باید از نعمت ها و ظرفیت‌های که الهی و انسانی در جامعه‌ ایجاد شده بهره‌مند شوند و باید برای رسید به این برابری در جامعه تلاش کنیم.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان با بیان اینکه با تغییر نگاه و رویکرد در جامعه باید بتوان متعهد بودن در قبال تعهدات و مسئولیت‌های اجتماعی را تقویت کرد افزود: با شناخت ظرفیت‌ها و تنگناها در جامعه می‌توان گام‌های مهمی در رفع مسائل و مشکلات اجتماعی برداشت.

راستخانه گفت: معلولیت، محدودیت و ممنوعیت را برای دستان بینای این قشر به همراه ندارد. اگر فرد نابینا خود را باور داشته باشد و بداند که می‌تواند، دست‌یابی به موفقیت‌ها نیز برای وی میسر خواهد شد.

وی با اشاره به نقش مهم نگرش جامعه در شکل‌گیری انگیزه در رشد استعدادهای گروه آسیب‌دیده بینایی گفت: این گروه حق استفاده از کلیه امکانات رفاهی معمول در جامعه را دارند و اگر محدودیتی در استفاده از برخی تسهیلات وجود داشته باشد باید فراگیر و دربرگیرنده همه افراد جامعه باشد.

راستخانه در بخش دیگری از صحبت‌های خود گفت: درحال حاضر در مرکز استان‌ و بروجرد بخش نابینایان در کتابخانه‌ها ایجاد شده که در کتابخانه‌های عمومی با کتاب‌ها، امکانات و تجهیزات خاص مشغول خدمت‌رسانی به جامعه هدف خود هستند.

وی افزود: ثبت نام اعضای نابینا به صورت رایگان انجام می‌پذیرد و دریافت خدمات کتابخانه‌ای نیز هیچ گونه هزینه‌ای برایشان در بر ندارد.

               

راستخانه گفت: برگزاری نشست‌های کتابخوان، نشست‌های ادبی و شاعرانه، برگزاری برنامه‌های مناسبتی و... در زمره فعالیت‌های فرهنگی بخش‌هاست که با حضور پویای نابینایان به منظور توانمندسازی آنها، تعامل با افراد بینا و معرفی استعدادهایشان به جامعه صورت می‌پذیرد. 

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان ضمن اعلام آمادگی برای استمرار همکاری‌ها با انجمن نابینایان ایران،‌ حضور و حمایت سازمان‌های متولی در حوزه نابینایان از جمله سازمان بهزیستی را ضروری دانست و خواستار تعامل انجمن با سازمان بهزیستی به منظور پیشبرد برنامه‌ها و ارائه خدمات بهینه به جامعه نابینایان و کم‌بینایان شد.

در ابتدای مراسم، پهلوان، گزارشی از تاسیس و روند فعالیت بخش نابیانیان کتابخانه علامه شهیدی بروجرد ارائه داد و گفت: ۱۳ کتابخانه ویژه نابینایان در کشور وجود دارد و کتابخانه نابینایان بروجرد از سال ۹۳ شروع به فعالیت کرده است.

                  

وی افزود: کتابخانه ویژه نابینایان بروجرد بخشی تخصصی از کتابخانه علامه شهیدی است که در شمار یکی از مجهزترین مراکز ویژه نابینایان در کشور است، این کتابخانه از نظر فضا و تجهیزات، مناسب با وضعیت نابینایان و کم بینایان طراحی شد.رئیس اداره کتابخانه‌های عمومی بروجرد گفت: کتابخانه تخصصی ویژه نابینایان این شهرستان دارای ۶ هزار و ۷۵۰ عنوان کتاب صوتی و ۳۰۵ جلد کتاب با خط بریل است که علاوه بر لرستان به روشندلانی از استان‌های همجوار هم ارائه خدمات دارد.

وی گفت: امکان ارسال کتاب‌های کتابخانه ویژه نابینایان بروجرد به صورت لوح‌های فشرده به سایر شهرها وجود دارد و این اقدام هم‌اکنون برای متقاضیان سایر شهرهای لرستان و استان‌های همجوار انجام می‌شود.
 
به گزارش ایبنا، شعرخوانی، دکلمه، همخوانی، معرفی کتاب و معرفی خدمات بخش نابینایان کتابخانه علامه شهیدی بروجرد از بخش‌های مختلف برنامه بود و در پایان از اعضای نابینا عضو کتابخانه علامه شهیدی تجلیل شد. 


            

            

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها