یکشنبه ۸ آبان ۱۴۰۱ - ۱۵:۳۶
«درویش خیل مرزون‌آباد» از روستا‌های سرآمد کشور در کتابخوانی است

آیین اختتامیه هشتمین جشنواره روستا‌ها و عشایر دوستدار کتاب به میزبانی روستای «درویش خیل مرزون‌آباد» با حضور معاون امور فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران‌(ایبنا)، آیین اختتامیه هشتمین دوره جشنواره روستا‌ها و عشایر دوستدار کتاب به میزبانی «درویش خیل مرزون‌آباد» روستای برگزیده این رویداد با حضور یاسراحمد‌وند، معاون امور فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، جانعلی‌پور، مدیر‌کل دفتر مجامع و فعالیت‌های فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، محمد‌حسین ظریفیان، مدیرکل دفتر توسعه کتاب و کتابخوانی، علی‌اکبر ابراهیمی، مدیرکل دفتر امور چاپ و نشر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، علی رمضانی، مدیر‌عامل موسسه خانه کتاب و ادبیات ایران و حسین جوادی، مدیر‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان مازندران برگزار شد.  
 
جوادی با تاکید بر تاثیرات منفی دوری از کتابخوانی گفت: نتیجه فاصله‌ مردم با مقوله کتاب و کتابخوانی را امروز کف خیابان‌ها می‌بینیم. قرآن درمان همه در‌د‌هاست؛ حضرت آیت‌الله جوادی آملی می‌فرمایند «حوزه میگه خدا چه گفت و دانشگاه میگه خدا چه کرد» اوج وحدت حوزه و دانشگاه را در این جمله می‌توان برداشت کرد. هرچه از منابع اصیل و دینی فاصله بگیریم مشکلاتمان بیشتر می‌شود.
 
وی با قدردانی برای حضور معاون وزیر و مدیران کل معاونت امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در تجلیل از فعالان فرهنگی دو روستای برگزیده استان مازندران، افزود: پیش‌تر مشابه چنین اقدامی از سوی مسئولان فرهنگی تجربه نکرده بودیم و امید‌وارم این شیوه ادامه داشته باشد؛ چراکه موجب شکل‌گیری اتفاقات بزرگی خواهد شد.       
 
حجت‌الاسلام روحانی، امام جمعه بابل در ادامه با اشاره به حضور مدیران معاونت امور فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در بابل برای تقدیر از فعالان فرهنگی گفت: این رفتار از جلوه‌های مردمی بودن این دولت است. نخستین‌بار که از مدیرکل نهاد کتابخانه‌ها شنیدم روستای «درویش خیل مرزون‌آباد» برگزیده شده، تعجب نکردم؛ چراکه از روستاهای غنی کشور است. برنامه‌های بسیار و پُررونقی دارند؛ جلوه‌های فرهنگی زیاد است که یکی از آن‌ها کتاب و کتابخوانی است. ازخانم آقاجانی، تشکر می‌کنم که همه مردم را درگیر کتابخانه کردند.
 
وی با تاکید بر نقش کتابدار در تقویت سرانه مطالعه افزود: کتابدار  می‌تواند دردها را درمان و مردم را به کتابخانه جذب کند. با همت این خواهر بزرگوار، مردم به کتابخانه مشتاق شدند. می‌توانیم درباره کتاب و کتابخوانی حرف بزنیم اما هنر این است، مردم را به کتابخوانی جذب کنیم. خیلی از عزیزان از می‌پرسند؛ پول را چکار کنیم؟ می‌گویم کتابخانه بسازید.
 
جانعلی‌پور در ادامه این آیین ضمن قدردانی از فعالان روستای «درویش خیل مرزون‌آباد» گفت: اهتمام به امر فرهنگ مهم‌ترین وظیفه مسئولان است. اگر امروز وظیفه‌ای داشته باشیم، توجه به فرهنگ، فرهنگ و فرهنگ است. امروز در ۱۰۰۰ نقطه و روستا کتابخانه روستایی داریم که پیش از انقلاب به اندازه انگشتان یک دست نبود که بیانگر نگاه فرهنگی انقلاب اسلامی است. بعد از تشکیل دولت مردمی، تصمیم گرفتیم به‌جای دعوت از مردم به جمع مردم برویم.
 
مدیر‌کل دفترمجامع و فعالیت‌های فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی افزود: بر اقدامات، برنامه و کارنامه‌ فعالان فرهنگ حوزه کتاب در مناطق روستایی نظارت داریم. از مجموع ۲۵۸ روستا که به ارائه طرح اقدام کردند، 50 روستا انتخاب شد. تیم داوری، وقت بیشتری گذاشت و ۱۰ روستا عنوان روستای دوستدار کتاب انتخاب شدند که دو روستا در مازندران است.
 
جانعلی‌‌پور ابراز‌ امیدواری کرد با توجه به پیش‌بینی اعتبار، تحولات قابل توجه فرهنگی در مناطق روستایی را شاهد باشیم.    
 
احمدوند در ادامه این برنامه گفت: از مردم می‌‌خواهیم در رویدادهای کتابی شرکت کنند. دستگاه‌های زیادی پای کار آمدند که از آن‌ها تشکر می‌کنیم. شاید اگر سال‌ها قبل، درباره اینکه «درویش خیل مرزون‌آباد» روستای دوستدار کتاب خواهد شد، صحبت می‌کردیم، دور از تصور بود؛ اما به برکت مردم، این روستا در کشور ممتاز و برگزیده شده است. قدر این امکان و نعمت را بدانید. بچه‌ها را به کتابخوانی تشویق کنید، کتابخانه را رشد دهید تا همچنان الگو و نمونه باشید. چه افتخاری بالاتر از اینکه یک روستا روستای نمونه دوستدار کتاب باشد. حتما در آینده تاثیر این کار را خواهید دید که فرزندان‌تان مسولیت‌های مختلف کشور را به دست خواهند گرفت. اتصال مسجد و کتابخانه و مدرسه می‌تواند فعالیت‌های فرهنگی را کامل کند. وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برای توسعه کتابخوانی به فعالان روستای «درویش خیل مرزون‌آباد» کمک می‌کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها