یکشنبه ۹ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۳:۱۵
احمد‌وند: نهاد کتابخانه‌‌های عمومی مولود انقلاب اسلامی است

یاسر احمد‌وند، معاون امور فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در آیین معارفه معاون توسعه کتابخانه‌ها و ترویج کتابخوانی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور با تاکید بر خاستگاه این نهاد، گفت: این ویژگی‌ نهاد، توقع را برای انطباق با اهداف و رویه‌‌های انقلاب اسلامی افزایش می‌دهد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران‌(ایبنا)، آیین معارفه معاون توسعه کتابخانه‌ها و ترویج کتابخوانی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، با حضور یاسر احمد‌وند، معاون امور فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، علی رمضانی، مدیر‌عامل موسسه خانه کتاب و ادبیات ایران، مهدی رمضانی، دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، محمد سرشار، معاون فرهنگی و اجتماعی معاون اول رئیس جمهور، محمدمهدی رحیمی، مدیرکل روابط عمومی دفتر رئیس‌جمهور، محمد‌رضا هراتی، معاون توسعه نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، محمد الهیاری، معاون دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و جمعی از مدیران نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، یکشنبه‌‌(۹مردادماه) در تالار کتابخانه پارک شهر برگزار شد.   

احمد‌وند، ضمن گرامیداشت ایام عزاداری سیدالشهدا با اشاره به خاستگاه نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور گفت: نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، از‌جمله نهاد‌های فرهنگی مولود انقلاب اسلامی است؛ به‌عبارت دیگر نهاد قد‌کشیده و‌ برآیند نیازهای جامعه فرهنگی ایران، پس از پیروزی انقلاب اسلامی است. این ویژگی‌ نهاد، توقع را برای انطباق با اهداف و رویه‌‌های انقلاب اسلامی افزایش می‌دهد. امیدواریم تحولات اخیر در نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، زمینه انطباق با اهداف انقلاب اسلامی را سرعت ببخشد.   
             
وی با بیان اینکه انصباق بیشتر نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور با اهداف انقلاب اسلامی با تقویت بیشتر خدمات این نهاد با عمومی مردم است، ادامه داد: اگر ارتباط نهاد با مردم، تقویت شود می‌توان مدعی شد، انطباق محقق شده است. نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، ازجمله مراکزی است که به همه مردم به معنای خلق و‌ناس خدمات ارائه می‌کند؛ بدون نگاه به سلیقه و گرایش‌ آن‌ها. به‌عبارت دیگر، مردم در همه سطوح باید، مورد اکرام و توجه نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور باشد. تلاش برای تحقق این هدف هرچند دشوار اما شیرین است.     
 
معاون وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ادامه داد: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، تمام و کمال برای همکاری و‌هم‌افزایی در کنار مسئولان نهاد کتابخانه‌های عمومی است.
 
          

در ادامه این برنامه، مهدی رمضانی، ضمن گرامیداشت ایام عزاداری سیدالشهدا و اصحاب آن حضرت با بیان اینکه معاونت توسعه از  ارکان مهم نهاد است، گفت: معاونت توسعه کتابخانه‌ها و ترویج کتابخوانی، از‌ارکان مهم، جذاب، موثر و پیش برنده نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور است.
 
وی با اشاره به آشنایی 20 ساله با هراتی، ادامه داد: غریب دو دهه است که با ایشان آشنا هستم. با افراد مختلفی برای تصدی پُستِ معاونت توسعه کتابخانه‌ها و ترویج کتابخوانی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، صحبت شد و آقای هراتی، همیشه از گزینه‌ها بودند؛ اما موانعی وجود داشت. باید از توجه جناب آقای دکتر اسماعیلی، وزیر فرهنگ وارشاد اسلامی و رئیس هیات امنای نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، تشکر کنم. در جلسات مختلف، همواره وضعیت آقای هراتی را جویا می‌شدند و در نهایت با پیگیری ایشان، حضور ایشان در نهاد هموار شد. دوره حضور آقای هراتی در معاونت توسعه، اثر‌بخش‌‌تر خواهد بود.

دبیر‌کل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور افزود: با توجه به تحولات مختلفی که در فضای عمومی کتابخانه‌های عمومی کشور در دنیا و ایران، رخ داده با جدیت ادامه پیدا کند و توقعات از این  نهاد وجود دارد، محقق شود. کارهای زیادی وجود دارد، مسیر پرکار و‌تلاشی است. ‌از معدود دستگاه‌‌هایی هستیم که با مردم ارتباط مستقیم داریم. شیرینی خدمت‌رسانی به مردم مسیر را سهل و‌ کار را به پیش خواهد برد.

هراتی، نیز در بخش دیگری از این مراسم، ضمن گرامیداشت ایام عزاداری سیدالشهدا با اشاره به تلاش و اقدامات موثر مهدی رمضانی، د‌‌بیر کل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، گفت: با نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور غریبه نیستم؛ ازنظر توسعه عمرانی، فرهنگی و هنری در چند سال گذشته اقدامات قابل توجی انجام شده است.

وی با بیان اینکه فعالیت در حوزه کتاب نمک خاصی دارد، افزود: دشوار است، در جایگاهی قرار بگیرم که پیش‌تر مهدی رمضانی، حضور داشتند. اما خوشحالم که در کنار ایشان به‌عنوان دبیر نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور فعالیت می‌کنم. بخش قابل توجهی از تجربه‌ام به حوزه کتاب، مرتبط می‌شود.
 
میرعبدالهی، معاون برنامه‌ریزی، پژوهش و فناوری اطلاعات نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور ضمن گرامیداشت ایام عزاداری سیدالشهدا و اصحاب آن حضرت، با بیان این مطلب که قلب نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، معاونت توسعه کتابخانه‌ها و ترویج کتابخوانی است، گفت: برای نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، به مثابه یک اندام، ضروری است که همه ارکان آن به‌سامان، فعالیت داشته باشند.‌
 

                

محمدمهدی رحیمی، مدیرکل روابط عمومی دفتر رئیس‌جمهور با تاکید بر انتخاب شایسته محمد‌رضا هراتی به‌عنوان معاون توسعه نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور گفت: ایشان انصافا از روحیه جهادی، حُسن خلق و صبوری برخوردارند. همکاری با ایشان، بی‌تردید خستگی ندارد بلکه زمینه ایجاد انگیزه است.
 
وی افزود: خوشحالم، معارفه برای یک عزیز امام حسینی، در دهه اول محرم برگزار می‌شود. که جای شکرگزاری دارد. شباهت و قرابت آقای هراتی با دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، بسیار زیاد است. معتقدم در دوره جدید نیز فعالیت‌های قابل توجه آقای رمضانی که از دو‌سه سال گذشته پیگیر آن بودم، تداوم خواهد داشت.  

وی با تاکید بر توجه نهاد ریاست جمهوری به امر ترویج کتاب و کتابخوانی افزود: در امر مهم ترویج کتاب کمک می‌کنیم. به‌نظر می‌رسد، آن‌طور که باید و شاید، حق این امر مهم، ادا نشده است؛ امیدوارم هر روز کتاب و کتابخوانی رونق پیدا کند.
 
هادی آشتیانی، در ادامه این مراسم، ضمن گرامیداشت ایام عزاداری سیدالشهدا، با تاکید بر اهمیت معاونت توسعه به‌عنوان قلب نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور،  گفت: از چهار سال گذشته که در نهاد حضور داشتم، انصافا اقدامات بسیار خوبی انجام شده است و در مجموع بسیار آموختم. آقای رمضانی در مقام معاون توسعه، مسیر حرکت در این بخش را سرعت بخشیدند و از نظر کیفی و کمی  منشا اثر بودند که بسیار ارزشمند است.

وی افزود: در این سال‌ها، تغییرات بسیار ویژه‌ای در حوزه کتابخانه‌ها انجام‌ شد؛ از‌جمله در حوزه تامین منابع، اقدامات خوبی در ‌خرید‌ کتاب را شاهد بودیم؛ همچنین در توسعه و تجهیز علاوه بر این حمایت‌‌ها،‌ ایده‌های قابل توجه و بدیع و موثر مطرح و پیگیری شد.
 
آشتیانی از برگزاری مراسم تقدیر از مهدی رمضانی، دبیر‌کل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور برای چهار فعالیت به‌عنوان معاون توسعه کتابخانه‌ها و کتابخوانی نهاد خبر داد و گفت: در آن جلسه، حتما درباره فعالیت‌های مختلف ایشان، صحبت خواهد شد. از آقای رمضانی برای صبر، حوصله و حرکت جهادی‌شان، تشکر می‌کنم. شکل‌گیری بسیار از کارهای با حمایت و پیگیری  ایشان محقق شد.

محمد‌هادی ناصری، سرپرست اداره کل حوزه ریاست، روابط عمومی و امور بین‌الملل سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران در ادامه این مراسم گفت: آقای هراتی، برای تصدی پست معاون توسعه کتابخانه‌ها و ترویج کتابخوانی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، انتخاب خوبی است. وی مدیری با ظرفیت‌های مختلف است. در حوزه فرهنگ متمرکز بود‌ه است؛ به‌ویژه در حوزه کتاب و کتابخوانی. ‌یکی از شاخص‌های وی، قدرت بسیج نیرو‌های انسانی و ایجاد ‌انسجام در بین همکاران است. نهاد ازجمله نهادهایی است که مزیت آن سرمایه انسانی آن در دو بخش استانی و ستادی است.

وی ادامه داد: امیدواریم دوره آقای هراتی، درخشان باشد و همچنان که ادامه‌دهنده دوره ممتاز آقای رمضانی است، تقویت‌کننده نیز خواهند بود تا  نقاط قوت را بیشتر و بهتر ببینیم.  
 
در بخش دیگری از این مراسم، محمد سرشار با تاکید بر تاثیر‌گذاری نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور بیان کرد: نهاد کتابخانه‌ها از ۱۵ سال اخیر، مسیر رو به جلویی داشته است. این فعالیت امید‌بخش و امید‌آفرین است که موجب احساس غرور می‌‌شود. بخشی از این عملکرد به‌‌دلیل نیروی انسانی و از سوی دیگر ناشی از ثبات مدیریتی است. با تعریف چشم‌انداز، مدیران ادامه‌دهنده برنامه‌های ترسیم شده‌اند. نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، از‌ معدود نهاد‌هایی فرهنگی است در انجام کار‌های خود، عملکرد موفقی داشته است.   

وی ادامه داد: بعد از انتصاب آقای رمضانی، موضوع پذیرش مسئولیت سابق ایشان مطرح بود. می‌دانیم، ساختار نهاد، ساختار چندان خوب، ترسیم نشده است؛ به‌عبارت دیگر، معاونت توسعه بار مسئولیت، وظایف متعدد و مختلفی دارد؛ بنابراین ایشان ـمحمد‌رضا هراتی ـ باید از دو منظر، توان‌ جسمی و قوای حافظه، توانمند باشند تا بتوانند با افراد مختلف از سراسر کشور تعامل خوبی برقرار کنند.

 سرشار با بیان اینکه محمد‌رضا هراتی، گزینه مناسبی برای تصدی معاونت توسعه است، بیان کرد: گزینه انتخابی، بیشترین شباهت‌ها را به آقای رمضانی دارد. امیدواریم، سنگر، سنگر مهمی است، ادامه دهید، چراکه امیدهای زیادی به این نهاد بسته شده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها