سه‌شنبه ۱۷ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۲:۴۴
احمدوند: باید صنایع دوستدار فرهنگ را فعال کنیم/ بررسی ۸۰۰۰ اثر از ۲۳۰۰ هنرمند از سراسر کشور

مراسم اختتامیه هفتمین دوره جایزه فیروزه، با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار شد و این رویداد، برگزیدگان خود را در بخش‌های مختلف محصولات فرهنگی شناخت.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، آئین اختتامیه هفتمین دوره جایزه «فیروزه» با حضور محمدمهدی اسماعیلی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، یاسر احمدوند، معاون امور فرهنگی؛ اسماعیل جانعلی پور، دبیر هفتمین دوره جایزه فیروزه و محمد الهیاری و جمعی از مدیران کل فرهنگ و ارشاد اسلامی امروز سه شنبه(۱۷ اسفندماه) در حوزه هنری سازمان تبلیغات اسلامی برگزار شد.
 
در این مراسم، احمدوند با اشاره به مشارکت همه استا های کشور و داوری ۸۰۰۰ اثر به دبیرخانه جایزه فیروزه گفت: جایزه فیروزه در دوره‌های پیشین موضوع محصولات و صنایع فرهنگی را در مرکز توجه قرار داده بود. به نظر می‌رسد باید از این رویکرد عبور و بر توجه، تثبیت و حمایت بیشتر متمرکز شد.
 
وی افزود: معاونت امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، براساس ماموریت و وظیفه ذاتی خود، در حوزه صنایع و‌ محصولات فرهنگی، برنامه‌های متعددی را اجرا خواهد کرد.
 
معاون امور فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، از ایجاد دبیرخانه دائمی جایزه فیروزه به عنوان یکی از رویکردهای جدید معاونت خبر داد و افزود: این دبیرخانه طی سال برای شناسایی، رصد و حمایت از فعالان محصولات فرهنگی فعالیت خواهد کرد.‌ از ابتدای سال آینده این دبیرخانه فعالیت خود را آغاز خواهد کرد.
 
احمدوند به از اشاره به دیگر رویکردهای معاونت امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در حوزه صنایع فرهنگی گفت: شاید در دوره‌های گذشته جایزه فیروزه و همین دوره، توجه به ایده تولید کالاهای فرهنگی بوده است اما بسیار از ایده‌ها، در حد ایده باقی مانده و به محصول و عرضه بازار منتج نشده است.
 
معاون امور فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی درباره برخی دلایل تبدیل نشدن ایده به محصول بیان کرد: یکی از دلایل، بهره اندک تولیدکنندگان از دانش، مدیریت و یا سرمایه لازم است. البته توقع نمی‌رود که هر صاحب ایده سرمایه لازم برای تبدیل ایده به محصول را داشته باشد؛ بنابراین نیازمند حمایت و مشاوره است.
 
احمدوند ادامه داد: از دلایل دیگر، اتصال کمرنگ ایده به بازار تولید انبوه است. باید به فناوری‌های نوین توجه کرد.

وی افزود: دبیرخانه دائمی جایزه فیروزه از سال آینده با همراهی صاحب نظران اثرگذار باشد. حتما با همکاری بخش‌های دیگر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و سازمان‌ها و دیگر دستگاه حرکت در حوزه صنایع فرهنگی شتاب بیشتری به خود بگیرد.
 
احمدوند ادامه داد: باید صنایع دوستدار فرهنگ فعال کنیم و پیوست فرهنگی برای این امور نیز تعریف شود.
 
وی با بیان این مطلب که جایزه فیروزه نیازمند توجه بیشتری است گفت:  بازآفرینی وجه رسانه‌ای جایزه فیروزه، از جمله ضرورت‌های این رویداد محسوب می‌شود. علاوه براین مرزهای این رویداد باید با صنایع فرهنگی باید مشخص شود.
 
در بخش دیگری از این مراسم، جانعلی پور، با اشاره به جایگاه کارهای فرهنگی بیان کرد:  صنایع فرهنگی پهنه وسیعی از روابط انسانی تا گفت‌و‌گو‌ی ملت‌ها را شامل می شود. هرچند دیر هنگام به این حوزه وارد شده‌ایم؛ اما می‌بینیم فعالان این عرصه قابل توجه‌اند.
 
وی با اشاره به ریل‌گذاری مطلوب در حوزه صنایع فرهنگی در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی افزود: نخستین بار همه استان‌های کشور در برگزاری این رویداد مشارکت داشتند. در این دوره نزدیک به ۸۰۰۰ اثر از ۲۳۰۰ هنرمند به دبیرخانه جشنواره ارسال شد.
 
جانعلی پور ادامه داد: آثار ارسال به هفتمین جایزه فیروزه از جمله در بخش هدایای فرهنگی، نوشت‌افزار و‌عروسک از سوی ۲۰۰ داور پالایش اولیه شدند.
 
دبیر هفتمین دوره جایزه فیروزه گفت: مشارکت ۲۳۰۰ از مجموع ۲۵۰۰ نفری هنرمندان همچنین همراهی ۲۰۰ داور از سراسر کشور ظرفیت‌های قابل توجهی هستند.
 
جانعلی‌پور با اشاره به نکته ویژه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به موضوع صنایع فرهنگی بیان کرد: با موافقت وزیر محترم فرهنگ و ارشاد اسلامی، جوایز در مقایسه دوره قبل دو نیم برابر شده است که زمینه افزایش انگیزه فعالان و هنرمندان صنایع فرهنگی خواهد شد.‌
 
وی با تاکید بر جایگاه و اهمیت صنایع فرهنگی افزود جایزه فیروزه با توجه به ظرفیت های قابل توجه هنرمندان کشور و پرداختن به صنایع فرهنگی، کافی به نظر نمی‌رسد به ویژه در حوزه‌های سرمایه‌گذاری، پژوهش و حقوقی.
 
دبیر هفتمین دوره جایزه فیروزه، ابراز امیدواری کرد با توجه به پیش‌بینی‌های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برای دبیرخانه دائمی جایزه فیروزه، صنایع فرهنگی به جایگاه واقعی خود برسد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها