دوشنبه ۶ دی ۱۴۰۰ - ۱۱:۱۸
سنندج هفتمین پایتخت کتاب ایران شد

در آیین معرفی پایتخت کتاب، سنندج به‌عنوان هفتمین پایتخت کتاب ایران و شهرهای اوز، سمنان، بم و نجف‌آباد به‌عنوان شهرهای خلاق کتابخوانی معرفی شدند.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، آیین انتخاب هفتمین پایتخت کتاب ایران و چهار شهر خلاق کتابخوانی با حضور محمدمهدی اسماعیلی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی امروز دوشنبه (6 دی‌ماه) در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار، و شهر سنندج به‌عنوان هفتمین پایتخت کتاب ایران معرفی شد. 

به شهرسنندج هفتمین پایتخت کتاب ایران، به‌دلیل استمرار در اجرای مناسب برنامه‌های سال‌های گذشته، راه‌اندازی پویش‌های اجتماعی در قالب گروه‌های مردمی برای ترویج کتاب، تدوین و ارائه برنامه‌های نوآورانه و خلاق و استفاده از ظرفیت‌های فرهنگی و بخش خصوصی برای گسترش کتاب و کتابخوانی، تشکل‌های مردمی، صنایع و مراکز ورزشی و فرهنگی، لوح افتخار وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، تسهیلات مناسب برای تاسیس، نوسازی و تجهیز کتاب‌فروشی‌ها و مراکز توزیع و حمایت از طرح‌های برگزیده ترویج کتابخوانی و 700 میلیون ریال جایزه نقدی به همراه 250 میلیون ریال حواله کتاب به مدیر‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی، شهردار و مدیر‌کل کتابخانه‌های عمومی اهدا شد. 

در این آئین همچنین شهر‌های اوز، سمنان، بم و نجف‌آباد به دلیل ارائه برنامه‌های مشارکت‌جویانه و مردمی، استفاده از ظرفیت‌های بومی در تدوین برنامه‌های ویژه پایتخت کتاب ایران، فعالیت مستمر در فضای مجازی، توجه به حوزه کودک و نوجوان در طراحی و اجرای برنامه‌ها از جمله کتابخانه کودک، به‌عنوان شهرهای خلاق کتابخوانی، لوح تقدیر وزیر فرهنگ ارشاد اسلامی به علاوه 200 میلیون ریال جایزه نقدی، حواله 100 میلیون ریالی کتاب، تسهیلات تأسیس، نوسازی و تجهیز کتابفروشی‌ها و مراکز توزیع کتاب و حمایت از طرح‌های برگزیده ترویج کتابخوانی را دریافت کردند.

محمدعلی مرادیان، مدیرکل دفتر مطالعات و برنامه ریزی فرهنگی و کتابخوانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در این مراسم، درباره انتخاب پایتخت کتاب ایران بیان کرد: معرفی پایتخت کتاب ایران از هفت سال پیش آغاز شد که مهمترین اهداف آن تمرکززدایی به نفع مناطق کمتر برخوردار و تقویت حلقه‌های میانی این طرح کلان است.

وی ادامه داد: در دوره‌های قبل شهر اهواز، نیشابور، بوشهر، کاشان، یزد و شیراز به عنوان ۶ پایتخت کتاب ایران، کلان برنامه‌ای ترویجی خود را برگزار کردند.
مرادیان افزود: سال گذشته ۱۴۰۰ به دلیل شیوع ویروس کرونا، بسیاری از برنامه‌های شیراز، ششمین پایتخت کتاب ایران برگزار نشد. با این وجود استان فارس پیگیر برگزاری این برنامه‌ها شد.‌

مدیرکل دفتر مطالعات و برنامه ریزی فرهنگی و کتابخوانی گفت: برای هفتمین دوره انتخاب پایتخت کتاب ایران، ۱۹۲ شهر از سراسر کشور برنامه‌های خود را اعلام کردند که در مقایسه با دوره قبل رشد قابل توجهی را نشان می‌دهد. از جمله شهرهای مشارکت‌کننده کرمانشاه با ۱۴ شهر و فارس با ۱۳ شهر است.‌

مرادیان با بیان این مطلب که برنامه های ارسالی از شهر‌های متقاضی عنوان پایتخت کتاب ایران، ادامه داد: با وجود اینکه برنامه‌های ترویجی از کیفیت قابل توجهی برخوردارند اما نقد مهم این است که همه این برنامه‌ها در یک شهر متمرکز شده است.

وی درباره رویکرد آتی دفتر مطالعات و کتابخوانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی افزود: رویکرد آتی در حوزه ترویج کتابخوانی با توجه سیاست دولت جدید و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، تمرکز بیشتر به مناطق محروم و تلاش برای افزایش دسترسی مردم این مناطق به کتاب است.


پایتختی کتاب؛ انگیزه‌ای برای همه شهرها
یاسر احمدوند در ادامه این آئین گفت: امیدواریم کسب عنوان پایتخت کتاب نه تنها برای یک شهر؛ بلکه همه شهرها انگیزه‌بخش باشد. در دوره فعلی موضوع ترویج کتاب و مطالعه کتاب، نیاز روشن‌تر و آشکارتر است.

احمدوند افزود: کتاب نه تنها موجب پیشرفت؛ بلکه موجب آرامش و امنیت می‌شود. امیدواریم کتاب بیش‌ازپیش مورد توجه دستگاه‌های مختلف قرار بگیرد.

وی با اشاره به جایگاه کتابخوانی در روایات ائمه معصومین ادامه داد: مدتی قبل درباره مطالعه در روایت جستجو می‌کردم، با روایت امام صادق (ع) را دیدم که فرمودند: برای مردم زمانی می‌رسد که در آن زمان مردم فقط با کتاب‌های خود مانوس هستند.

معاون امور فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ادامه داد: پایتخت کتاب باید در توسعه زیرساخت‌ها، ازجمله کتابخانه‌های عمومی، کتابخانه‌های مدارس، مساجد و دانشگاه، همچنین ویترین کتاب موثر باشد.

احمدوند با تاکید بر ضرورت ارزیابی نتایج انتخاب پایتخت کتاب ایران گفت: وضعیت انتخاب پایتخت کتاب، در ۶ دوره گذشته باید ارزیابی شود؛ به عبارت دیگر آیا با کسب این عنوان، تفاوتی در رویکرد مدیریتی همه پایتخت‌های کتاب ایجاد شده است.

در این آیین یاسر احمدوند، معاون امور فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی؛ علیرضا مختارپور، رییس سازمان اسناد و کتابخانه ملی؛ علی رمضانی، مدیرعامل موسسه خانه کتاب و ادبیات ایران و مهدی رمضانی، سرپرست نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور حضور داشتند.

مهدی رمضانی، در ادامه این آیین با بیان این مطلب که کسب عنوان پایتخت کتاب برای شهرها فرصت است، گفت: این فرصت علاوه براینکه زمینه توسعه خدمات و تاسیسات فرهنگی در شهر منتخب عنوان پایتختی کتاب را افزایش می‌دهد، شهر‌های زیادی از کشور، درگیر برنامه‌های این رویداد می‌شوند؛ به‌عبارت دیگر برای کسب این عنوان تلاش می‌کنند که نشان از اهیمت این رویداد دارد.
 
وی با بیان این مطلب که اتفاقات جذاب و ماندگاری شهر‌های پایتخت کتاب را شاهد بوده‌ایم، افزود: طی 6 دوره برگزاری پایتخت کتاب ایران، پایه‌های قابل‌توجهی در حوزه کتابخانه‌های را ایجاد کرده‌ایم. امید‌واریم حرکت نمادین انتخاب پایتخت کتاب ایران و سردست گرفتن کتاب و توسعه فرهنگ کتابخوانی، زمینه‌ برای خدمت‌ متنوع باشد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها