چهارشنبه ۱۰ آذر ۱۴۰۰ - ۱۵:۲۸
اختصاص تسهیلات بازسازی ناوگان صنعت چاپ تا 10 میلیارد تومان

اابوالحسنی در نشست خبری اتحادیه چاپخانه‌‌داران گفت: برای تسهیلات بازسازی ناوگان صنعت چاپ تا سقف ۵ میلیارد تومان موافقت شده که این رقم تا ۱۰ میلیارد تومان نیز قابل افزایش است.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، نشست خبری هیات‌مدیره اتحادیه چاپخانه‌داران تهران، امروز(چهارشنبه 10 آذر) با حضور اعضای هیات‌مدیره و جمعی از خبرنگاران در ساختمان این اتحادیه برگزار شد.
 
در ابتدای این نشست، احمد ابوالحسنی، رئیس اتحادیه چاپخانه‌داران تهران در سخنانی با ارائه گزارش عملکرد 16 ماهه این تشکل صنفی، گفت: در این مدت برای شناساندن جایگاه صنعت چاپ، مشکلات و مطالبات آن، با ۹ معاون وزیر، معاون پارلمانی رئیس‌جمهور، رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس و رئیس سازمان توسعه تجارت ایران دیدار و نشست‌های مختلف برگزار کردیم.
 
وی ادامه داد: در این میان قرار شد، واردات مواد اولیه محصولات چاپی صادراتی، بدون پرداخت عوارض گمرکی انجام شود و صادرکنندگان 70 درصد مبلغ صادراتی را از بانک توسعه تجارت وام بگیرند.
 
ابوالحسنی با اشاره به تاثیرات تعیین نرخ‌نامه اتحادیه نیز توضیح داد: تعیین نرخ‌نامه جدید برای محصولات چاپی موجب شد، حداقل ۲۰ تا ۳۰ درصد به درآمد واحدهای چاپی افزوده شود.
 
وی همچنین درباره شمول چاپخانه‌های حوزه نشر از معافیت مالیاتی، گفت: در قانون، برای چاپخانه‌های حوزه نشر این موضوع پیش‌بینی شده بود که مشمول بند ل ماده 139 اصلاحی قانون شوند؛ اما متاسفانه در هیات‌ مدیره‌های پیشین این موضوع پیگیری نشده بود؛ ولی اتحادیه در تعامل با معاونت حقوقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی پیگیر مساله است.
 
به گفته ابوالحسنی، در تلاش هستیم که چاپ را مشمول این ماده قانونی کنیم و اگر تلا‌ش‌ها به نتیجه نرسد، به دیوان عدالت اداری شکایت خواهیم کرد.
 
ابوالحسنی در بخش دیگر صحبت‌های خود با بیان اینکه راهکاری هم برای سرمایه در گردش چاپخانه‌های کوچک پیش‌بینی شده است، عنوان کرد: با یک صندوق مالی در این زمینه رایزنی شده است تا وام‌‌هایی مجزا با سود کمتر از چهار درصد به چاپخانه‌های کوچک‌تر اعطا شود تا بتوانند سرمایه در گردش داشته باشند.
 
رئیس اتحادیه چاپخانه‌داران تهران در ادامه بر لزوم نوسازی ناوگان فرسوده در صنعت چاپ، گفت: طی تعاملی با وزارت صمت، عنوان کردیم که صنعت چاپ به‌عنوان یک صنعت استراتژیک و حیاتی، باید از تسهیلات ویژه بازسازی و نوسازی صنایع برخوردار شود و در این ارتباط با پرداخت تسهیلات بازسازی تا سقف ۵ میلیارد تومان موافقت شد که این رقم تا ۱۰ میلیارد تومان نیز قابل افزایش است.
 
وی همچنین درباره فعالیت کارگروه تامین مواد اولیه اتحادیه نیز توضیح داد: مدتی قبل در دیدار با جمعی از واردکنندگان مواد اولیه با حضور مدیرعامل تعاونی چاپخانه‌داران با هدف تسهیل و دسترسی بهتر چاپخانه‌داران به مواد اولیه جلسات مشترکی برگزار شد.
 
ابوالحسنی گفت: در این جلسات مقرر شد، مواد مورد نیاز چاپخانه‌داران به اعضا اعطا شود اما استقبال چندانی از سوی تعاونی انجام نشد و در این میان با وجود اینکه وظیفه ما تامین مواد اولیه برای اعضا نیست، اما قرار است طی 10 روز آینده این کار با قیمت پایین‌تر از نرخ روز ارائه شود.
 
وی در پاسخ به سوال ایبنا درباره مساله ادغام اتحادیه چاپخانه‌داران و لیتوگرافان نیز توضیح داد: در تمام اصناف این ظرفیت وجود دارد که به درخواست تشکل‌های صنفی امکان ادغام با رسته یا اتحادیه دیگری که توان مالی ندارند، اعضایشان زیر 300 نفر است یا تداخل صنفی وجود دارد انجام شود.
 
ابوالحسنی گفت: ما نیز به اتاق اصناف درخواست اصلاح رسته دادیم؛ زیرا امروز تمام چاپخانه‌‌های بزرگ، لیتوگرافی دارند و دیگر مثل سابق نیست که لیتوگرافی یک بخش مجزا باشد و امروز فعالیت چاپخانه‌ها به شکل شبکه‌ای است.
 
وی با بیان اینکه امروز در اتحادیه به‌روز و براساس تغییرات روز تصمیم‌گیری می‌کنیم، عنوان کرد: امروز واحدهای چاپ دیجیتال و لیتوگرافی به شکل کلی در چاپخانه‌ها ادغام شده‌اند؛ بنابراین برای رفاه صنف خودمان، اینکار را انجام داده‌ایم و این موضوع نیز همچنان در دست پیگیری است.
 
ابوالحسنی درباره آماده‌سازی سند چشم‌انداز آینده صنعت چاپ نیز توضیح داد: این کار، نخستین‌بار در اتحادیه انجام شده است، 65 درصد کار پیش رفته و 25 درصد دیگر نیز طی چند ماه آینده به سرانجام می‌رسد و این سند می‌تواند جایگاه صنعت چاپ را برای امروز، فردا و سال‌های آینده مشخص کند.
 
وی با اشاره به هزینه‌های بازسازی واحد اتحادیه چاپخانه‌داران نیز گفت: این هزینه از حق عضویت اتحادیه پرداخت نشده است و اعضا به‌صورت خودجوش و تمایل شخصی نسبت به پرداخت هزینه‌ها اقدام کردند و مدیرعامل تعاونی چاپخانه‌داران -که خزانه‌دار اتحادیه است- در جریان همه هزینه‌ها و اقدامات اتحادیه بوده است.
 
پیگیری کاهش سهم کارفرما در سختی و زیان‌آور بودن مشاغل هستیم
در ادامه این نشست، میریونس جعفری، نائب‌رئیس اتحادیه چاپخانه‌داران تهران نیز با اشاره به رایزنی با وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، در سخنانی گفت: یکی از مشکلات چاپخانه‌داران در حوزه پرداخت سهم بیمه کارفرما برای سختی و زیان‌آور بودن مشاغل است، که دغدغه بسیاری از همکاران است.
 
وی افزود: هفته آینده، نشست مشترکی با مدیران این وزارتخانه داریم تا بتوانیم دیدگاه‌ها و مشکلات چاپخانه‌داران در حوزه بازنشستگی و بهره‌مندی از سختی و زیان‌آور بودن مشاغل را مطرح کنیم.
 
جعفری ادامه داد: در قانون مصوب شده است که چاپخانه‌داران به جای 30 سال، می‌توانند با 20 سال کار بازنشسته شوند، از سال 1374 نیز کارفرما باید 4 درصد حقوق خود کارگر را به‌عنوان حق بیمه پرداخت می‌کرد اما از سال 1380 این سهم به هشت درصد افزایش یافته است.
 
وی با بیان اینکه این هشت درصد شدن این موضوع آسیب زیادی به چاپخانه‌داران وارد کرده است، گفت: این سهم هشت درصدی بر دوش چاپخانه‌داران سنگینی می‌کند و تلاش داریم که بتوانیم این سهم را به چهارصد سابق برگردانیم.
 


تلاش برای تاسیس شهرک چاپ تهران
سعید حاجیلو، عضو هیات‌مدیره اتحادیه چاپخانه‌داران تهران در بخش دیگری از این نشست با اشاره به اقدامات این اتحادیه در این مدت، گفت: یکی از اقدامات در این مدت، آماده‌سازی وب‌سایت اتحادیه بود که قرار است به‌صورت یک وب‌سایت جامع و کامل زمینه ارتباط با چاپخانه‌داران، مخاطبان و .. فراهم شود.
 
وی همچنین درباره تاسیس شهرک چاپ و نشر نیز توضیح داد: مناطق مختلفی را برای تاسیس شهرک چاپ تاکنون بررسی کرده‌ایم و به دنبال زمین مناسب در حوالی اتوبان آزادگان و فرودگاه امام خمینی‌(ره) هستیم.
 
حاجیلو با اشاره به تسهیل صادرات ماشین‌آلات فرسوده کشور نیز گفت: در این زمینه برای نوسازی ناوگان صنعت چاپ کشور اقداماتی انجام داده‌ایم و تاکنون نیز برای صادرات ماشین‌های خود به افغانستان و عراق کارهایی انجام شده است.
 
وی تاکید کرد: ارتباط با اتحادیه چاپ استان‌های مختلف و هم‌طراز شدن پروانه بهره‌برداری چاپخانه‌ها مثل سایر صنایع نیز ازجمله اقدامات در این مدت بوده است.
 
توجه به پژوهش در اتحادیه چاپ
در پایان نیز تقی‌علیان، مشاور اتحادیه چاپخانه‌داران تهران نیز به توجه به بحث پژوهش در حوزه چاپ اشاره کرد و گفت: طی تفاهم‌نامه‌ای با پژوهشگاه فرهنگ و هنر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی توافقات خوبی کرده‌ایم تا از پایان‌نامه‌های مقطع دکترا در حوزه چاپ حمایت شود.
 
وی ادامه داد: همچنین قرار شده است که از کتاب‌هایی که با موضوع چاپ نگاشته می‌شود با پرداخت بخشی از حق‌التالیف یا خرید نسخه‌های کتاب حمایت شود.
 
علیان به تشکیل اتاق فکر در اتحادیه نیز اشاره کرد و گفت: در تلاشیم مجموعه‌ای از افراد خبره و با تجربه حوزه چاپ در نشست‌های اتاق فکر حضور داشته باشند و استراتژی‌های آینده این صنعت در این اتاق بررسی شود.
 
به گفته وی، جلسات این اتاق فکر طی دو هفته آینده برگزار می‌شود و در ادامه نیز بازدیدها و نشست‌های هیات مدیره از چاپخانه‌داران با هدف شناسایی مشکلات از دل چاپخانه‌ها برگزار خواهد شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها