پنجشنبه ۲۷ آبان ۱۴۰۰ - ۱۲:۰۴
نشان علمی شهریار به زنده‌یاد رحیم نیکبخت اعطا شد

نشان علمی شهریار به زنده یاد نیکبخت، استاد بازنشسته دانشگاه تبریز، تاریخ‌پژوه و نویسنده سرابی اعطا شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در آذربایجان‌شرقی، ششمین کنگره بین‌المللی نشان علمی و فرهنگی شهریار در دانشگاه تبریز برگزار شد و در این کنگره از خدمات علمی و پژوهشی زنده‌یاد رحیم نیکبخت تجلیل شد و نشان و جایزه بین‌المللی شهریار به وی تعلق گرفت.
 
احمد فرشبافیان، رئیس موسسه تحقیقاتی قفقاز، آناتولی و آسیای میانه دانشگاه تبریز در این مراسم با تاکید بر مقام والای ادبی و فرهنگی استاد شهریار گفت: این نشان علمی همانند نشان فارابی و خوارزمی که به نام مفاخر ایرانی نام‌گذاری شده‌اند، به نام استاد شهریار مزین شده و در ششمین دوره این جشنواره علاوه بر حوزه ادبیات و فرهنگ، از اساتید و پژوهشگران سایر حوزه‌های مشترک علمی بین ایران و سایر کشورها به ویژه منطقه قفقاز و آسیای میانه نیز تجلیل شد.
 
وی هدف از برگزاری این کنگره را گسترش همکاری مشترک دانشگاه‌ها و کشورهای منطقه با فرهنگ و تاریخ مشترک در زمینه‌های ادبی دانست و افزود: شناسایی و معرفی اساتید و پژوهشگران این حوزه و ایجاد امکان ارتباط بین آن‌ها از رسالت‌های اساسی این کنگره به شمار می‌رود.

فرشبافیان با بیان اینکه در این دوره، ۲۷ محقق از کشورهای مختلف آثار خود را به دبیرخانه کنگره ارسال کرده بودند، ادامه داد: در نهایت ۱۳ نفر بر اساس بررسی آثار ارسال شده در کمیته علمی منتخب شدند. (چهار نفر از ترکیه، یک نفر از جمهوری آذربایجان‌‌، دو نفر از ایران ، پنج نفر از عراق و یک نفر از گرجستان).
 
پدرم در زمان حیات آنچنان که باید قدردانی نشد
زهرا نیکبخت؛ دختر زنده یاد رحیم نیکبخت در این مراسم که به‌صورت مجازی برگزار شد، گفت: پدرم به دلیل دلبستگی به فرهنگ و تاریخ آذربایجان، اهتمام ویژه‌ای به پاسداشت هویت شیعی و ملّی ایران داشت و در همین راستا، به روشنگری و پرتوافکنی به زوایای تاریک تاریخ معاصر می‌پرداخت.
 
وی افزود: زنده‌یاد رحیم نیکبخت به عنوان خادمی برای تاریخ و پژوهشگری پرکار و جریان‌ساز، برگ‌های فراوانی از تاریخ ایران و آذربایجان را جلا بخشید و برای احیای اشعار آیینی و مرثیه پژوهی گام‌های بسیاری پیمود؛ اما به رغم این همه، روی به شهرت‌گریزی داشت و آنچانکه باید در زمان حیات، مورد تکریم و قدرشناسی لازم قرار نگرفت. درخت پربار پدر، به ثمر رسیده بود که دست گلچین روزگار، ما و دوستان پدر را تا ابد به سوگ او نشاند.
 
وی در پایان ضمن قدردانی از متولیان جشنواره، گفت: اینک که به دلیل شرایط جامعه، امکان حضور ما در تبریز ممکن نشد، از شما می‌خواهم نشان علمی پدر را به نمایندگی از طرف خانواده نیکبخت، به دوست وفادارش در دانشگاه تبریز؛ آقای دکتر طاهری خسروشاهی تحویل دهید.

یادآوری ‌می‌شود، اولین دوره جشنواره نشان شهریار با هدف تجلیل از متفکران وصاحبنظران حوزه فرهنگ و ادبیات و همچنین گسترش تبادلات فرهنگی و علمی میان اندیشمندان کشورهای منطقه قفقاز، ترکیه، عراق و ایران در شهریور 1394 آغاز شد و بعد از آن به‌صورت متوالی هر سال در هفته پایانی شهریورماه با حضور صاحبنظران به همت موسسه مطالعاتی و تحقیقاتی قفقاز، آناتولی و آسیای میانه دانشگاه تبریز برگزار شده است که سال گذشته با توجه به شرایط کرونا به‌صورت مجازی و امسال بصورت ترکیبی (حضوری- وبینار) برگزار شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها