دوشنبه ۲۴ آبان ۱۴۰۰ - ۱۱:۱۲
کتاب گران در سبد کالای مردم قرار نمی‌گیرد

محمدمهدی اسماعیلی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: امیدواریم با حل شدن مشکلات صنعت نشر و خودکفایی در این زمینه مسأله ترویج و تسهیل فضای کتابخوانی را در کشور ایجاد کنیم زیرا کتاب گران در سبد کالای مردم قرار نمی‌گیرد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) مراسم روز بزرگداشت کتاب و کتابخوانی و کتابدار صبح امروز دوشنبه (24 آبان‌ماه) همزمان با آغاز بیست و نهمین دوره هفته کتاب در تالار وحدت با حضور محمدمهدی اسماعیلی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی؛ حمیدرضا حاجی‌بابایی، رئیس کمیسون برنامه و بودجه و وزیر سابق آموزش و پرورش؛ یاسر احمدوند، معاون فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی؛ علی رمضانی،‌ مدیرعامل خانه کتاب و ادبیات ایران؛ علی نیکزاد، نایب رئیس اول مجلس شورای اسلامی؛ حجت‌الاسلام دعایی، مدیر روزنامه اطلاعات؛ علیرضا مختارپور، دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور و جمعی از اهالی کتاب و نشر در محل تالار وحدت برگزار شد.
 
در این مراسم اسماعیلی بعد از تبریک هفته کتاب به همه متولیان حوزه کتاب از جمله ناشران، مولفان، نویسندگان و کتابداران گفت: از همه متولیان فرهنگی و مدیران حوزه کتاب در بخش‌های مختلف وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور تشکر می‌کنم. این عزیزان با تلاش مدیریت کتاب را در بخش‌های مختلف فرهنگی پیش‌ برده‌اند.
 
وی با تشکر از حضور جهادی و مکتبی نایب رئیس اول مجلس شورای اسلامی گفت: ایشان همواره حمایت‌های خوبی را از حوزه فرهنگ در مجلس شورای اسلامی داشته است و خواهش می‌کنیم در ماه‌های باقیمانده از سال این پیشتیبانی‌ها را ادامه دهد.
 
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، با تاکید بر مردمی بودن دولت سیزدهم تأکید کرد: رویکرد دولت سیزدهم نسبت به حوزه فرهنگ کاملا ایجابی است. وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به عنوان بخشی از بدنه این دولت مردمی در حوزه کتاب، نشر، رسانه‌ها، هنرهای مختلف از جمله نقاشی و تجسمی، موسیقی و به طور کلی همه بخش‌های فرهنگ و هنر رویکرد ایجابی دارد و نگاهش راه‌اندازی نهضت تولیدی در حوزه‌های مختلف است.
 
اسماعیلی افزود: برای رسیدن به این هدف اجزایی وجود دارد که باید در حوزه فرهنگ و هنر توأمان حرکت کند تا یک فرایند منطقی شکل بگیرد تا خروجی این برنامه‌ها با هدف‌گذاری‌های انجام شده مطابقت کند.
 
وی عنوان کرد: باید گفتمان غالب در کشور گفتمان فرهنگی باشد و همه ارکان سیاستگذاری، مدیریت و نظارت با یک حرکت جمعی به سمت این گفتمان حرکت کند.
 
اسماعیلی با تاکید بر اینکه امروز مهم‌ترین مسأله کشور اقتصاد و معیشت است عنوان کرد: در کنار پذیرش این مسأله باید تاکید کنم حل مسائل اقتصادی جز از طریق فرهنگ امکان ندارد.
 
وی با اشاره به تعیین اعضای عالی شورای انقلاب فرهنگی که دیروز طی حکمی از سوی رهبر معظم انقلاب اسلامی انتخاب شدند عنوان کرد: فرهنگسازی و تاکید بر فرهنگ عمومی به عنوان متن و اصل فعالیت‌های حوزه فرهنگ و هنر باید شناخته شود و توجه به این امور نباید در حاشیه و در حد یک فعالیت تزیینی قلمداد شود.
 
اسماعیلی تاکید کرد: نظام ما یک نظام بر پایه فرهنگی است و در این نظام باید مسایل فرهنگی در اولویت باشد. امیدواریم با توجه به حضور رئیس‌جمهور مردمی اولویت حوزه فرهنگ و اقتصاد هم در عمل تجلی پیدا کند.
 
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه در حوزه کتاب و نشر با یک معضل اساسی و مسأله‌ای به نام کاغذ روبه‌رو هستیم عنوان کرد: اکنون همه متولیان فرهنگی بر مسأله کاغذ در حوزه چاپ و نشر کتاب تأکید دارند و کاغذ مسأله اول و مشکل ما در حوزه کتاب است.
 
وی تاکید کرد: برنامه‌ریزی اصلی ما این است که با یک دورنمای نزدیک تعیین‌شده تا دو سال آینده به یک نقطه مطلوب در حوزه کاغذ برسیم امیدواریم بتوانیم در این حوزه به مرحله خودکفایی نزدیک شویم.
 
اسماعیلی عنوان کرد: با همه ظرفیت‌هایی که امروز در اختیار داریم امیدواریم بتوانیم با هماهنگی میان دو وزارتخانه صمت و ارشاد مساله کاغذ را تا دو سال آینده به شیوه مقبول حل کنیم.
 
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تأکید کرد: بنده در برنامه‌هایی که در حوزه فرهنگ و هنر به مجلس شورای اسلامی ارایه کردم همواره بر صنعت نشر و خودکفایی در این زمینه تاکید داشتم و خودکفایی صنعت نشر را وظیفه خود می‌دانم. زیرا اگر این اتفاق رخ ندهد مشکل قبلی حل نمی‌شود.
 
وی تأکید کرد: بخش اصلی ترویج و تسهیل فضای کتابخوانی مربوط به قرارگرفتن کتاب در سبد کالای خانوار است، اما بخش اصلی این کار را باید از طریق فرهنگسازی انجام داد. توجه به این نکته که مردم باید خودشان کتابخوان شوند مسأله مهمی است این ضرورت از طریق حل چالش‌های سیاستگذاری و ترویج فرهنگ کتابخوانی به وجود می‌آید.
 
اسماعیلی در بخش دیگری از سخنان خود از کتابداران به عنوان جریان‌ساز‌های حوزه فرهنگی تشکر کرد و گفت: امیدواریم کتابخانه‌های به عنوان بسترهای اصلی و کتابداران به عنوان نیروهای فرهنگی بتوانند نهضت کتابخوانی را در جامعه ترویج کنند. این تأکید اشاره‌ای هم به سخنان رهبر معظم انقلاب در سال 98 دارد که ایشان در دیدار با دانشجویان بر ترویج نهضت کتابخوانی تاکید داشتند.
 
وی عنوان کرد: البته در مقایسه با سایر حوزه‌های فرهنگی وضعیت کتاب را خوب ارزیابی می‌کنم. در اینجا باید تأکید کنم وظیفه تسهیل، حمایت و نظارت در حوزه فرهنگ کتابخوانی به عهده ماست اما کتابخوان کردن مردم به ترویج فضای کتابخوانی، انجام کارهای فرهنگی و رسانه‌ای و فعالیت کتابداران بستگی دارد.
 
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با تشکر از دبیر نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور گفت: کیفی‌سازی خدمات در کتابخانه‌ها کار خوبی بود که در دوره مدیریت مختارپور انجام شد، البته شاید رشد 20 درصد ارتقای کیفی کتابخانه‌ها در طول 8 سال یک رقم معمولی باشد اما کیفی‌سازی خدمات کتابخانه‌ای در این سال‌ها جای تقدیر و تشکر دارد.
 
اسماعیلی در پایان تأکید کرد: امیدواریم با همه ناتوانی‌ها و مشکلات در حوزه کتاب بتوانیم با کمک کتابداران نهضت پردامنه ترویج کتابخوانی را ادامه دهیم.

تأسیس کتابخانه‌های جدید و شادابی کتابخانه‌های قدیمی
در ادامه این مراسم، علیرضا مختارپور، دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور گفت: با توجه به مشکلات و تنگناهای ناشی از محدودیت در ارائه خدمات کتابخانه‌های، نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور تلاش کرد با برگزاری جلسات نقد و بررسی این کتاب در فضای مجازی و همچنین ارسال کتاب برای اعضا چراغ کتابخانه‌ها را روشن نگه دارد.
 
مختارپور در این مراسم با تأکید بر اینکه از نگاه من همه کتابداران برگزیده هستند عنوان کرد: متأسفانه هر سال ما فقط می‌توانیم تعداد محدودی از کتابداران را مورد تقدیر قرار دهیم درحالی که از نگاه من همه این کتابداران برگزیده و شایسته هستند.
 
وی تأکید کرد: اکنون با توجه به فعالیت‌های دولت سیزدهم و انجام واکسیناسیون شرایط بهتری برای بازگشایی مراکز مختلف در کشور ایجاد شده است. امیدوارم با این مصون‌سازی گسترده در کشور و بازگشایی مراکز مختلف از جمله کتابخانه‌ها فصل تازه‌ای در ارائه خدمات خالصانه در کشور از جمله کتابخانه‌ها ایجاد شود.
 
دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور تأکید کرد: از سال 93 تاکنون نهاد کتابخانه‌های عمومی در مسیر تازه‌ای قرار گرفته و تعدادی از مشکلات قبلی مرتفع شده است. برهمین اساس توفیق‌هایی برای نهاد کتابخانه‌های عمومی و کارکنان آن ایجاد شده است. همچنین با برطرف شدن تعدادی از موانع، تحولات خوبی در حوزه خدمات کتابخانه‌ای ایجاد شد.
 
وی افزود: گسترش کمی و کیفی خدمات کتابخانه‌ای، سهولت دسترسی بیشتر به کتابخانه‌ها، تأسیس کتابخانه‌های جدید و شادابی کتابخانه‌های قدیمی، نمونه‌هایی از تحولات مهم در حوزه کتابخانه‌ها به‌شمار می‌آیند.
 
مختارپور در پایان عنوان کرد: به عنوان دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی از حمایت نمایندگان مجلس شورای اسلامی تشکر می‌کنم که با مساعدت و همراهی در بودجه 1400 امکان فعالیت بهتر و بیشتر را برای کتابخانه‌های عمومی فراهم کرده‌اند.

 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها