سه‌شنبه ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۲۰:۰۴
نتایج کنفرانس پژوهش‌های نشر به سیاست‌گذاری‌ و رفع مشکلات حوزه نشر کمک می‌کند

حمید‌رضا طیبی، در آیین اختتامیه نخستین کنفرانس پژوهش‌های نشر، تشیل دبیر‌خانه دائمی این کنفرانس را زمینه‌ساز قوام آن دانست و گفت: امیدوارم نتایج کنفرانس پژوهش‌های نشر به سیاست‌گذاری و رفع مشکلات حوزه نشر با هدف حفظ منافع ناشران و پدید آورندگان موثر باشد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران‌(ایبنا)، اختتامیه نخستین «کنفرانس بین‌المللی پژوهش‌های نشر» سه‌شنبه 28 اردیبهشت‌ماه با سخنرانی حمید‌رضا طیبی، رئیس جهاد دانشگاهی در ساختمان مرکزی جهاد دانشگاهی و همزمان به صورت مجازی برگزار شد.
 
طیبی با اشاره به فعالیت 41 ساله جهاد دانشگاهی بیان کرد: جهاد دانشگاهی از سال 1359 دو موضوع توسعه علمی و فناورانه و توسعه فرهنگی، به‌عبارت دیگر الگو‌سازی توان کشور در این دو حوزه را پیگیری می‌کند. جهاد دانشگاهی در حوزه علمی و فناورانه به موفقیت‌های قابل توجهی دست پیدا کرده است. مقوله مستند‌سازی یا فرهنگ‌سازی توسعه مستند‌سازی با هدف کمک برای یاقته‌های علمی، فناورانه و فرهنگی همچنین برای دانش تجربی پژوهشگران، کارشناسان و حتی مردم عادی نیز در اوایل دهه 60 مورد توجه قرار گرفت.

رئیس جهاد دانشگاهی گفت: جریان مستند‌سازی ابتدا با تشکیل مرکز انتشارات محقق شد که  البته با انتشار کتاب‌های علمی و اتخاذ تصمیمات موثر در سرعت‌بخشیدن به جریان مستند‌سازی رشد کرد در امروز شاهد فعالیت سازمان انتشارات جهاد دانشگاهی هستیم.
 
وی افزود: نشر علم و توسعه فناورانه، زمینه آشنایی سریع پژوهشگران با یافته‌های علمی دیگر پژوهشگران را فراهم می‌کند. پرهیز از موازی کاری و سرعت بخشیدن به جریان نشر علم از نتایج آن است. مایه خوشحالی است که جهاد دانشگاهی در سال‌های ابتدایی انقلاب به نشر دانش توجه نشان داد.
 
رئیس جهاد دانشگاهی ادامه داد: با توجه به مشکلات صنعت نشر در ایران، بررسی علمی  و کارشناسی این مسائل و همچنین تاثیر توسعه فناوری بر نشر با هدف ارائه راهکار‌هایی برای تصمیم‌سازی به مسئولان و مدیران ضروری بود. تبادل نظر، گفت‌و‌گو با کارشناسان دیگر کشور‌‌ها  و آشنایی با فناوری‌های نوین در حوزه نشر از دیگر نتایج بررسی علمی مسائل حوزه نشر در قالب کنفرانس علمی پژوهش‌های نشر است. به نظر می‌رسد زمانی می‌توان انتظار تاثیر‌گذاری بیشتر کنفرانس را داشت که برگزاری آن به شکل قوام‌ یافته‌تر تداوم داشته باشد. امید‌واریم دبیر‌خانه دائمی کنفرانس پژوهش‌های نشر تشکل تا این هدف نیز محقق شود.
 
طیبی تشکیل دبیر‌خانه دائمی کنفرانس را بسیار موثر دانست و گفت: دبیر‌خانه دائمی کنفرانس امکان جمع‌‌بندی مطالب ارائه شده را فراهم می‌کند تا در قالب کنفرانس برای استفاده کارشناسان منتشر شود. امیدوارم نتایج کنفرانس پژوهش‌های نشر به سیاست‌گذاری و رفع مشکلات حوزه نشر با هدف حفظ منافع ناشران و پدید آورندگان موثر باشد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط