شنبه ۶ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۵:۱۸
کتاب «سیاست خارجی مقایسه‌ای» منتشر شد

کتاب «سیاست خارجی مقایسه‌ای: فاکتورهای تأثیرگذار داخلی و بین‌المللی بر رفتار دولت» به سرپرستی فخرالدین سلطانی بر گروه مترجمان منتشر شد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، کتاب «تحلیل سیاست خارجی از منظر مقایسه‌ای»، «سیاست خارجی بریتانیا: تداوم و تحول»، «سیاست خارجی فرانسه: حفظ جاه‌طلبی‌های جهانی»، «سیاست خارجی آلمان: زحمات گالیور در قرن»، «سیاست خارجی روسیه: جستجویی برای وضعیت قدرت بزرگ در جهان چندقطبی»، «سیاست خارجی جمهوری خلق چین»، «سیاست خارجی ژاپن: پیوند داخلی و بین‌المللی»، «بازگشت به خود: سیاست خارجی هند»، «سیاست خارجی ترکیه: پل، حائل و مانع»، «سیاست خارجی نیجریه: وعده انجام‌نشده»، «سیاست خارجی آفریقای جنوبی: قدرت»، «برزیل: قدرت جهانی؟»، «سیاست خارجی ونزوئلا: سیاست‌های پترو و تغییر پارادایم» و «تأثیرات داخلی و بین‌المللی بر سیاست خارجی: دیدگاهی تطبیقی» فصل‌های این کتاب را تشکیل می‌دهند.

در بخشی از پیشگفتار کتاب با تأکید بر اهمیت مطالعه مقایسه تئوریک برای به‌دست‌آوردن درک بیشتر از ماهیت و تبیین سیاست خارجی، عنوان شده است: برخی از محققان اصطلاح سیاست خارجی مقایسه‌ای را به دلیل ارتباط گذشته با رویکردهای پوزیتیویستی، استقرایی و کمی کنار گذاشته‌اند، مقایسه رفتار سیاست خارجی اغلب شباهت‌ها و تفاوت‌هایی را نشان می‌دهد و در آن‌ها بلوک‌های سازنده کاوش‌های علمی اجتماعی بیشتر دیده می‌شوند. تفاوت در واکنش دولت‌ها به رویدادهای بین‌المللی اخیر، مانند جنگ عراق، بحران انسانی در دارفور، و بحران‌های اقتصادی جهانی، به محققان و دانشجویان یادآوری می‌کند که دولت‌ها اغلب به موقعیت‌های مشابه واکنش‌های متفاوتی نشان می‌دهند.

دلیل انتخاب کشورهای خاص در این کتاب، مقایسه معنادار مرتبط با تئوری‌ها و موضوعات تحلیل‌های سیاست خارجی و نظریه روابط بین‌المللی است که هم‌اکنون در این کشورها اعمال می‌شود. علاوه بر این، آن‌ها معمولاً کشورهایی هستند که دانش‌آموزان با آن‌ها بیشتر آشنا هستند و همچنین ما متعهد شدیم که انواع مختلفی از مناطق را نیز جداگانه لحاظ کنیم تا بتوانیم به مطالبی فراتر از مقالات درباره «قدرت‌های بزرگ» نیز پرداخته باشیم.

هدف ما از گنجاندن ویژگی‌های آموزشی در این کتاب این است محققین را به تفکر انتقادی تشویق کنیم و بحث نظری فصل اول را به مطالب فصل‌های هر کشور مرتبط کنیم. در فصل اول، تبیین‌های مختلفی از سیاست خارجی برگرفته از نظریه‌های روابط بین‌الملل و تحقیقاتی در مورد منابع داخلی آن ارائه شده است. این‌ها سپس به توضیحات تصمیم‌گیری در مورد سیاست خارجی کشور که در هر فصل مشخص شده است، مرتبط می‌شوند.

فصل اول همچنین شامل فهرستی از سؤالاتی است که محققین باید در حین خواندن فصل‌های باقی‌مانده در نظر بگیرند. مقدمه، مضامین هر کشور را خلاصه می‌کند و کشورها را با سایر کشورها در کتاب و در نقاط حساس مقایسه می‌کند. هر فصل که مربوط به یک کشور است، به طور مداوم سازماندهی شده است تا شامل بخش‌هایی در مورد عوامل داخلی و خارجی باشد. در نهایت، فصل پایانی نکات مهم کشورها را گرد هم آورده و سیاست‌های خارجی کشورها را باتوجه‌به انتظارات نظری ارائه‌شده در فصل اول با هم مقایسه می‌کند. پیامدهای تحلیل سیاست خارجی و آینده این رویکرد می‌تواند به‌عنوان پایه‌ای برای آموزش موردی، تکالیف تحلیل مقایسه عمیق و شبیه‌سازی‌ها یا پروژه‌های تحقیقاتی منطقه‌ای انجام شود.

 کتاب «تحلیل سیاست خارجی از منظر مقایسه‌ای» در ۴۵۰ صفحه با قیمت ۳۰۰ هزار تومان در انتشارات نگیما (نگار و نیما) منتشر شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها