چهارشنبه ۲۴ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۱:۲۰
خواندن «درآمدی تاریخی به نظریه تکامل» برای همه خوانندگان کنجکاو جذاب است

«درآمدی تاریخی به نظریه تکامل» برای همه خوانندگانی که درباره جهانی که در آن زندگی می‌کنیم کنجکاوند جذاب خواهد بود، به آنان نشان می‌دهد نظریه تکامل چگونه درک ما را از خود و جایگاهمان در جهان تغییر داده است. نظريه تكامل از طريق انتخاب طبيعى و دانش ژنتيك دو كليد اصلى از فهم ما از چگونگى پيدايش حيات بر روى زمين است.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، نشر کرگدن کتاب «درآمدی تاریخی به نظریه تکامل» جان اسکاتنی ترجمه محمدرضا توکلی صابری را به چاپ رساند.

درک ما از نحوه پیدایش حیات و سیر تحول موجودات زنده بیش از هر چیز تحت تأثیر دو نظریه علمی است: تکامل از راه انتخاب طبیعی و ژنتیک. وقتی طبیعت‌شناس انگلیسی، چارلز داروین، در سال ۱۸۵۹ برای نخستین‌بار اندیشه‌های خود را در کتاب منشأ گونه‌ها مطرح کرد، با مقاومت‌های فراوانی هم در جامعه علمی و هم میان عموم مردم روبه‌رو شد. چند سال بعد، وقتی راهبی ناشناس، گرگور مِندل، نتایج آزمایش‌های خود را منتشر کرد نیز جهان علم اهمیت یافته‌های او را در تأسیس آنچه بعدتر علم ژنتیک نامیده شد، درنیافت.

جان اسکاتنی در کتاب «درآمدی تاریخی به نظریه تکامل» آنچه را این دو مرد بزرگ کشف کردند توضیح می‌دهد. او داستان پیشرفت‌های شگفت‌انگیز در این حوزه را، که در نهایت به گشودن راز ژنوم انسان ختم شد، گام‌به‌گام پی می‌گیرد. در این داستان شاهدیم که چگونه بشر کار را با این تصور که فسیل دایناسورها مربوط به استخوان غول‌های افسانه‌ای است آغاز کرد با تکمیل تدریجی شواهد، توانست رشته حیات را از میکروارگانیسم‌های تک‌سلولی به نخستی‌هایی مانند خودش دنبال کند. کالبدشناسی، طبقه‌بندی، شیمی، زمین‌شناسی، باستان‌شناسی و جنین‌شناسی همگی در تکمیل این داستان شگفت‌انگیز نقش داشته‌اند.

«درآمدی تاریخی به نظریه تکامل» برای همه خوانندگانی که درباره جهانی که در آن زندگی می‌کنیم کنجکاوند جذاب خواهد بود، به آنان نشان می‌دهد نظریه تکامل چگونه درک ما را از خود و جایگاهمان در جهان تغییر داده است. نظريه تكامل از طريق انتخاب طبيعى و دانش ژنتيك دو كليد اصلى از فهم ما از چگونگى پيدايش حيات بر روى زمين است. با اين حال هنگامى كه چارلز داروين در سال ١٨۵٩ كتاب منشاء گونه‌ها را نوشت جهان از فكر تغييرپذيرى جانداران بدون دخالت الهى وحشت‌زده شد.

دليلش اين بود كه فكر مى‌كردند اين نظريه با اعتقاد به وجود خداوند يا آموزش‌هاى دينى در تضاد است. در حالى كه داروين هيچ چيزى در اين باره ننوشته و فقط نظريه ارسطويى ثابت بودن جانداران با انبوهى شواهد رد كرده بود. اين نظريه چنان در زيست‌شناسى و رشته‌هاى مختلفان كاربرد پيدا كرد و همه زيست‌شناسان آن را پذیرفتند به طورى كه پاپ ژان پل دوم، رهبر كاتوليك‌هاى جهان، در سال ١٩٩۶ به طور رسمى نظريه تكامل را پذيرفت و اعلام داشت كه نظريه تكامل هيچ تضادى با ايمان به خداوند ندارد.

تئودور دوبژانسكى زيست‌شناس معروف گفته است كه بدون نظريه تكامل هيچ چيز در زيست شناسى معنايى ندارد. اين كتاب انديشه بنيادين داروين را از زمانى كه جهان را دگرگون كرد تا گشوده شدن  رمز ساختمان ژنگان انسانى در زمان ما دنبال مى‌كند. اين كتاب چگونگى كشف اولين دايناسورها را توصيف مى‌كند و اين كه چگونه كم كم و به تدريج سرگذشت موجودات زنده رديابى شد تا اينكه امروزه سررشته حيات و رابطه آن را با هم، از ميكروارگانيسم‌ها تا انسان‌هايى مانند خودمان، مى‌شناسيم. چگونه و چرا موجودات عظيم و پرقدرتى مانند دايناسورها منقرض شدند و ديگران زنده ماندند.

در واقع ما بقاياى اشكال حياتى پيشين را در بدن‌هايمان باخود داريم و آب درياهاى باستانى در رگ‌هایمان جارى است. نظريه تكامل تلفيقى از رشته‌هاى مختلف دانشورزى است و حاصل ساليان دراز كار خستگى ناپذير و انديشه‌هاى ابتكارى دانشورزان است. كتاب نظريه تكامل چيست؟ هيجان كشف بزرگ داروين را همراه با نگرشى به شيوه پژوهش دانشورزان ارايه مى‌دهد و اين كه بحث و گفت‌وگوى آنها جهان ما را همچنان شكل مى‌دهد.

نشر کرگدن کتاب «درآمدی تاریخی به نظریه تکامل» جان اسکاتنی ترجمه دكتر محمدرضا توکلی صابری در 192 صفحه، شمارگان 700 نسخه به بهای 95 هزار تومان به چاپ رساند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها