یکشنبه ۲۹ خرداد ۱۴۰۱ - ۰۹:۲۲
این کتاب مشکلات دورکاری را توضیح می‌دهد!

این کتاب از داستان‌های جالب‌توجه و هیجان‌انگیز بسیاری استفاده می‌کند تا مشکلات دورکاری را توضیح دهد، مشکلاتی که بیشتر تیم‌ها و رهبران باید بتوانند از آن عبور کنند تا سازمان‌های خود را به بالاترین سطوح برسانند.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) کتاب «انقلاب دورکاری» با عنوان فرعی چگونه در هر جا که کار می کنیم موفق باشیم نوشته سدال نیلی به ترجمه فرهاد رنگ بست با شمارگان 330 نسخه در 208 صفحه به بهای 77 هزار تومان از سوی انتشارات آموزه روانه بازار نشر شده است.

در بخشی از مقدمه کتاب می‌خوانیم: «اکنون که شرکت‌ها متوجه فرصت‌هایی شده‌اند که دورکاری فراهم می‌کند، برخی از آن‌ها در رویه‌های خود پیوسته چند روز دورکاری را برای بلند‌مدت در نظر می‌گیرند. در آوریل ۲۰۲۰ در یک نظرسنجی که توسط گروه گارتنر انجام شد، ۷۴ درصد از ۳۱۷ شرکت اعلام کردند که قصد دارند بعد از پایان کرونا از دورکاری بیشتر استفاده کنند. فیس‌بوک، با اتخاذ رویکردی تدریجی انتظار دارد طی ده سال آینده نیمی از نیروی کار خود را دورکار کند. سی‌دی‌ال‌پی برند مد و لباس مستقر در استکهلم، قصد دارد برای دورکار کردن پنجاه درصد نیروی کارش در سراسر جهان ساختار خود را بازسازی کند. جِی‌پی‌مورگان‌چیس (شرکت چندملیتی خدمات مالی و بانکداری در آمریکا) که شاهد سه برابر شدن بهره‌وری کارکنانش به‌خاطر دورکاری بود اعلام کرد دائمی کردن نیروی کار دورکار خود را بررسی می‌کند در‌حالی‌که یو‌بی‌اس انتظار دارد حدود یک سوم از کارکنانش به صورت دائمی از راه دور کار کنند. گروه پی‌اس‌ای دومین تولیدکننده بزرگ خودرو در اروپا از «عصر جدید چابکی» خبر داد که در آن کارکنانی که در خط تولید نیستند به کارکنان دورکار تبدیل خواهند شد. شرکت اینترنتی باکس انتظار دارد بیش از ۱۵ درصد از نیروی کارش پس از کرونا به‌صورت تمام‌وقت دورکار باشند. به‌همین‌ترتیب شرکت کوین‌بیس، صرافی ارزهای دیجیتال، اعلام کرد که به شرکتی با اولویت دورکاری تبدیل خواهد شد با این برآورد که پس از برداشته شدن محدودیت‌ها ۲۰ تا ۶۰ درصد از کار شرکت دورکارانه انجام شود و به مرور این رقم افزایش یابد. شرکت نیلسن ‌ریسرچ‌ نیویورک در پی این است که سه هزار کارمندش بیشتر روزهای هفته را در خانه کار کنند. شرکت بیمه نیشن‌واید، وقتی متوجه شد در طول قرنطینه هیچ زیانی در عملکرد کارکنان ایجاد نشده و در‌عین‌حال از هزینه‌های عملیاتی کاسته شده است تصمیم گرفت که کارکنان شانزده شعبه از بیست شعبه خود را دورکار کند. خدمات مشاوره تاتا اعلام کرد قصد دارد تا سال ۲۰۲۵ حدود ۷۵ درصد نیروی کار خود را دورکار کند. شرکت‌های هندی چند‌ملیتی دیگری نیز از این شیوه پیروی کرده‌اند، مانند شرکت‌های اینفوسیس و فناوری اچ‌سی‌ال که قصد دارند بعد از پایان همه‌گیری ۳۵ تا ۵۰ درصد از کارکنانشان را دورکار کنند. و این فهرست همچنان ادامه دارد.

شرکت‌های توییتر و اسکوئر که هر دو توسط جک‌دورسی مدیریت می‌شوند، به جای برنامه‌ریزی برای کار پاره‌وقت یا دورکاری موقت، در اقدامی جسورانه به کارکنان خود این حق انتخاب را داده‌اند که برای همیشه دورکار باشند. شرکت‌های دیگر مانند اسلک و شاپی‌فای نیز به این فراخوان پاسخ داده‌ و اعلام کرده‌اند که امکانات دورکاری دائمی را برای اکثر کارکنان خود بیشتر خواهند کرد. شرکت تازه‌تأسیس کالدِساک قدمی فراتر برداشت و اعلام کرد که این شرکت با به کار بردن شیوه کاری کاملاً دورکار، با امید خلق فرصت‌هایی جدید برای ایجاد فرهنگ جدید «خانه‌به‌دوشی» دفتر خود را در سانفرانسیسکو واگذار می‌کند.

چنان‌که تاکنون متوجه شده‌اید دورکاری بی‌تردید مزایای فراوانی دارد. زمانی که صرف رفت‌وآمد به محل کار می‌شود حذف می‌شود و هزینه‌های عملیاتی کاهش می‌یابد. دیگر نیازی به صرف بودجه‌هـای هنگـفت برای رفت‌و‌آمد نیسـت. استخدام و حفظ کارکنان بدون درخواست از آنها برای نقل مکان از کشور یا شهری دیگر امکان‌پذیر است و مانعی به اسم سفرهای بین‌المللی برطرف می‌شود. هزینه‌های سرسام‌آور املاک در برخی مـناطق تا حد زیادی کاهـش می‌یابد و به‌ویژه در دوران رکود بسیار خوشایند است. آسیب‌های اجتماعی مانند شکاف طبقاتی بین مناطق روستایی و شهری کمتر می‌شود و در‌عین‌حال منبعی بِکر از نیروی کار برای شرکت‌ها ایجاد می‌شود. با تجدید‌نظر سازمان‌ها در مورد ظرفیت‌های دورکاری برای مرخصی زایمان، شکاف‌های جنسیتی کمتر خواهد شد. انتشار گاز‌های گلخانه‌ای می‌تواند کاهش یابد و تأثیر قابل‌توجهی بر پایداری محیط‌زیست بگذارد.
بااین‌حال، دورکاری بدون آموزش دیدن برای رهبران و کارکنان در سراسر جهان کلید موفقیت نیست. احتمالاً همه یا برخی از چالش‌های ذاتی برنامه‌ریزی‌های مجازی را تجربه کرده‌اید. اگر احساس می‌کنید دست‌تنها، ناهماهنگ و خارج از دیدرس هستید، بدانید که تنها نیستید. هرچه مدت طولانی‌تری را بدون تماس حضوری منظم با همکاران سپری کنیم ریسیدن رشته‌های محبت، اعتماد، و همسویی به عملی پایدارتر و ضروری‌تر بدل می‌شود. اگر تیم شما احساس کند که ویدیوکنفرانس‌ها منجر به دلزدگی از فناوری‌ می‌شود، پرسش‌ها در مورد نحوه انتخاب بهترین ابزار دیجیتال برای برقراری ارتباط افزایش می‌یابد. ممکن است شما از بی‌شمار افرادی باشید که یادگیری چگونه بهتر انجام دادن وظایف به‌ منظور بهینه‌سازی زمان و جلوگیری از حواس‌پرتی در خانه برایشان در اولویت است. تیم‌های چابک باید فرآیندهای کاری هماهنگ‌شده را که متکی بر نزدیکی جغرافیایی است به شرایط تیم پخش‌شده منتقل کنند. اکنون نگرانی رهبران این است که چگونه حین رصد کارکنان از راه دور انگیزه و بهره‌وری کارکنان را حفظ کنند. از آنجا که کار تیمی جهانی مناطق جغرافیایی و فرهنگ‌های متنوعی را در‌بر می‌گیرد پرسش‌های بسیاری در مورد نحوه اطمینان یافتن از مشارکت و همیاری مؤثر دورکاران در فراسوی مرزها وجود دارد. و مهم‌تر اینکه کووید-۱۹ باعث شد این موضوع در کانون توجه قرار گیرد که دقیقاً به‌دلیل ماهیت به‌هم‌پیوسته دنیا رهبری امری جهانی است. بنابراین، پژوهش در مورد آمادگی برای رویدادهای جهانی ـــــ‌ یا پاسخ‌دهی سریع به آن ـــــ‌ بخشی از انقلاب دورکاری است.»

«انقلاب دورکاری» در مورد این نگرانی‌های فشارآور پاسخ‌هایی مبتنی بر شواهد و نیز راهنمایی‌هایی عملی‌ ارائه می‌کند مبنی بر اینکه چگونه می‌توانید همراه با اعضای تیم، بهترین و مهم‌ترین روش‌ها را درونی کنید و به‌کار ببرید. تیم‌ها و رهبرانی که از این کتاب استفاده می‌کنند دانش و مهارت‌های لازم را به دست خواهند آورد تا هنجارهای معمول را بشکنند و رفتارهایی پایدار که به نفع شما، گروه‌ها و سازمان‌هایتان به‌سان یک پیکر است به وجود آورند. این کتاب از داستان‌های جالب‌توجه و هیجان‌انگیز بسیاری استفاده می‌کند تا مشکلات دورکاری را توضیح دهد، مشکلاتی که بیشتر تیم‌ها و رهبران باید بتوانند از آن عبور کنند تا سازمان‌های خود را به بالاترین سطوح برسانند. هر گفتار برگرفته از کار کارشناسان پیشرو در زمینه‌های روانشناسی، جامعه‌شناسی و فناوری است که برای موفق شدن در دورکاری اهمیت بسیاری دارند.

کتاب‌ها و مقاله‌های بسیاری درباره دورکاری وجود دارد اما پرسش‌ها بی‌پایان‌اند. همچنین ارائه اطلاعات یا پاسخ‌ دادن به پرسش‌ها به‌خودی‌خود به جاافتادن ایده‌های مهم یا تغییر دائمی رفتارها کمک نمی‌کند. هنگامی‌که توجه افراد به نیازهای‌ روزانه‌ معطوف می‌شود به‌راحتی به رویه‌های قدیمی باز می‌گردند، ناامید می‌شوند و نمی‌دانند که چرا تیم‌هایشان کاملاً منسجم نیستند.

به‌همین‌دلیل این کتاب هم از نظر محتوا و هم از نظر ساختار، برای برهمکنش مستقیم اعضا و رهبران تیم‌های دورکار و برای به عمل درآوردن روش‌هایی طراحی شده است که به شما کمک می‌کند با هم پیوند برقرار کرده، رشد کنید. مشاوره دادن به من آموخت که ارائه محتوایی منظم و همگام با رویه‌های کاری بهترین راه برای درونی کردن ارزش‌ها، هنجارها و رفتارها برای موفقیت پایدار در تیم‌های پخش‌شده است. در حالت ایده‌آل، مدیران محتوای کلیدی مطرح‌شده در این کتاب را بیرون خواهند ‌کشید تا اطمینان یابند که اعضای تیم بر عوامل موفقیت در دورکاری متمرکزند. همان‌طور‌که نگرش‌ها در طول زمان به شکلی فزاینده شکل می‌گیرند، شما و اعضای تیم با بالا بردن ظرفیت کار تیمی مجازی خود به ارائه نتایجی کمک می‌کنید که پیش از این دور از دسترس بودند.

مرور هر بخش‌ یا همه کتاب می‌تواند واژگانی مشترک و مجموعه‌ای از روش‌ها را که همه اعضا به‌کار می‌برند فراهم کند. کتاب انقلاب دورکاری برای درونی کردن مؤثر نگرش‌های جدیدش شامل راهنمایی عملی در پایان کتاب است که فعالیت‌های مختصر و متنوعی برای هر گفتار ارائه می‌کند. تقریباً همان‌طورکه رفتن به باشگاه بدن را ورزیده می‌کند فعالیت‌های بازگردانی (retrieval) حافظه را نیز ورزیده می‌کند و در این فرآیند بر پیوند تیمی می‌افزاید. وقتی شما و اعضای تیم‌تان از اطلاعات استفاده می‌کنید به جای اینکه مفاهیم پس از مرور اولیه فراموش شوند با هر تمرین بازگردانی در ذهنتان ریشه می‌دوانند. بازگردانی‌ها به‌گونه‌ای طراحی شده‌اند که خواننده ترغیب شود بهترین روش‌های موجود در فرآیندی چند مرحله‌ای را به‌یاد آورد، توصیف و تجزیه‌و‌تحلیل کند و سرانجام به کار برد.

ممکن است تحول عظیم جهانی و مهاجرتی که کووید-۱۹ به سوی دورکـاری ایجاد کرد خیلی زود به پایان برسد اما این کتاب همچنان فایده‌بخش خواهد بود. دیدگاه‌ها و رهنمودهای جمع‌آوری‌ شده با شتاب‌زدگی، بی‌دقتی و بدون بازخوانی به چاپ نرسیده‌اند. همچنین آنها راه‌حل‌هایی موقت نیستند. سال‌ها زمان برده است تا این عملکردها و بهترین روش‌ها (در مورد اعتماد، بهره‌وری، ابزارهای دیجیتال، رهبری و موفقیت) به وجود آیند. اگر به‌کارگیری برخی از آنها در ابتدا چالش‌برانگیز به‌نظر می‌رسد، بدانید که شما و همکارانتان در حال ایجاد بنیادهایی اساسی و پایدار هستید. ما جهانی کاملاً دورکار برجای نخواهیم گذاشت بلکه شاهد خواهیم بود که کارهای مجازی، پخش‌شده و جهانی به بخشی‌ مهم از اصول و مقدمات کاری تبدیل می‌شوند که قابلیت‌های ما را گسترش و شرایط ما و سازمان‌هایمان را بهبود بخشند.

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
1 Digital Footprint
[2] Cloud در فناوری به توده‌ای عظیم از اطلاعات و دیتا گفته می‌شود که قابلیت ذخیره و دریافت اطلاعات را به کاربران می‌دهد. در واقع برای ذخیره‌سازی اطلاعات و دستیابی به آن یک فضای مجازی نیاز است که همه می‌توانند به جای استفاده از حافظه‌های فیزیکی از آن فضا استفاده کنند. وبراستاران
1 agil team
2 distributed setting

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها