چهارشنبه ۳۱ شهریور ۱۴۰۰ - ۰۸:۵۵
چگونه تاب بیاوریم؟

جوئل ووس در کتاب «چگونه تاب بیاوریم؟» تأثیر کرونا بر ایجاد نظمی جدید در زندگی و سیاست و جوامع را بررسی می‌کند.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) کتاب «روان‌شناسی کووید19 (ایجاد تاب‌آوری برای همه‌گیری‌های آینده)» اثر جوئل ووس، روانکاور و فیلسوف، با ترجمه‌ ریحانه جباری در نشر حکمت کلمه منتشر شد.

در بخشی از متن پشت جلد کتاب می‌خوانیم: «زمانی که در فیلم‌ها فاجعه‌ای رخ می‌دهد، اغلب شاهد آشوب و هرج و مرج هستیم و آدم‌هایی را می‌بینیم که رفتارهایی غیرمنطقی از خود نشان می‌دهند. اما واقعیت متفاوت است. تحقیقات نشان داده که چنین سندرم فاجعه‌‌ای وجود ندارد و افراد به اصول رفتار قابل قبولی پایبند هستند. با‌این‌حال، این بدان معنا نیست که رنج نمی‌برند. همه‌گیری‌ها می‌توانند تاثیر قابل توجهی بر سلامت روان ما داشته باشند. از طرفی نیز یک همه‌گیری می‌تواند افراد را نسبت به رویکرد اساسی‌شان به زندگی آگاه کند.

جوئل ووس در کتاب «چگونه تاب بیاوریم؟» تأثیر کرونا بر ایجاد نظمی جدید در زندگی و سیاست و جوامع را بررسی می‌کند. کتاب کاملاً روشمند براساس همه‌گیری‌های پیشین و همه‌گیری کووید19، نحوه‌ی درک و واکنش مردم را نسبت به کرونا شرح می‌دهد و در این شرح وسیع نشان می‌دهد چگونه کرونا بر شیوه‌ی زندگی، سیاست، علم، سلامت روان، رسانه‌ها و معنا تأثیر گذاشته است.

پس از همه‌ی این شرح‌های روشمند و دقیق به ما می‌گوید چگونه باید تاب‌آوری روانی و اجتماعی خود را برای محافظت از خود و زندگی در برابر تأثیرات روانی همه‌گیری‌ و مصائب آینده ارتقا بدهیم.»

ریحانه جباری نیز در مقدمه کتاب می‌نویسد: «با آغاز همه‌گیری، مرگ این تنهاترین تجربه‌ی اگزیستانسیال بشری، دیگر پدیده‌ای دور و در آینده نبود. افراد بسیاری پیش چشم خانواده و دوستانشان جان باختند و شاید بیش از هر زمان دیگری، «اجتناب‌ناپذیری مرگ» خود را به رخ کشید. از طرفی نیز آرزوی ادامه‌ی زندگی و جان به‌دربردن از این ویروس، باعث تعارض اگزیستانسیال و به تعبیر اهل فلسفه قرارگرفتن افراد در موقعیت مرزی شد.

پیش از کووید19، وقتی مراجع در اتاق درمان از سوگ یا اضطراب یا اندوهش می‌گفت، منِ روانشناس را می‌دید که چهره‌ام به تناسب حس و حال او دگرگون می‌شود. اگر اصیل و یکپارچه می‌بودم و این دگرگونی از دل برآمده بود، باورش می‌کرد و ارتباط عمیق‌تر می‌شد و درمان بهتر پیش می‌رفت. مشاوره‌ی تلفنی برایم کاری اگرنه غیرممکن، که بسیار سخت بود. مگر می‌شود مراجع فقط صدایم را بشنود و باورکند که غم یا اضطرابش را می‌فهمم؟ اصلاً چطور بفهمم!؟ در ابتدای همه‌گیری، من ماندم و ازطرفی تعارض اگزیستانسیال در وجود خودم به‌عنوان یک انسان، و از طرف دیگر گوشی تلفن و پریشانی آدم‌های آن‌طرف خط و شغلی که دوستش داشتم. اضطراب را در همه جا می‌دیدم و در این فکر بودم که این‌همه درس روان‌شناسی که خوانده‌ام، آیا چقدر به کار می‌آید؟ چقدر می‌توانم شمعی باشم و نوری بتابانم بر دلی که متأثر از این ویروس ناپیدا، اضطراب و اندوه و... دارد؟ مشتاق بودم درباره‌ی روزگار همه‌گیری بیشتر بدانم تا شاید بتوانم در سلامت روان جامعه مؤثرتر باشم.

آشنایی با این کتاب موجب شد تا از میز کوچک خودم فراتر رفته و دیدی جامع‌تر نسبت به اوضاع پیداکنم. دکتر جوئل ووس، روان‌شناس، فیلسوف، پژوهشگر و درمانگر وجودی است که تحقیقات اخیرش بر مطالعه‌ی نظام‌مند و نظرسنجی‌های مختلف درباره‌ی ادراک و تاثیر روانی کووید19 متمرکز بوده است. ووس همه‌گیری فعلی را به دو بخش همه‌گیری اول و دوم تقسیم می‌کند. همه‌گیری اول به جنبه‌های اپیدمیولوژیک و زیست‌پزشکی می‌پردازد و همه‌گیری دوم شامل وجوه مختلف روانیـاجتماعی و سیاسی موضوع است.

از نظر ووس تنها چیزی که قطعی است، وجود عدم قطعیت‌هاست و پرسش اصلی این است که افراد جرأت تحمل چه میزان عدم قطعیت را دارند و چگونه می‌خواهند به واقعیت‌های پیچیده درمورد قطعیت و عدم قطعیت‌ها واکنش نشان دهند. کووید19 نه اولین همه‌گیری است و نه آخرینِ آن‌ها. هدف ووس از طرح این مباحث و پرسش‌ها، رسیدن به جامعه‌ای تاب‌آور در همه‌گیری‌هایی است که در آینده رخ خواهند داد و هربار از نو جامعه‌ی جهانی را به چالش خواهد کشید.»

کتاب «روان‌شناسی کووید19 (ایجاد تاب‌آوری برای همه‌گیری‌های آینده)» اثر جوئل ووس، روانکاور و فیلسوف، با ترجمه‌ ریحانه جباری در 385 صفحه با قیمت 98000 تومان از سوی نشر حکمت کلمه منتشر شد.
 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها