شنبه ۱۴ تیر ۱۳۹۹ - ۱۳:۲۸
سناریوی رشد انسان از نقطه آغاز تا خط پایان

کتاب «از انعقاد نطفه تا پیری» مراحل رشد و تکامل انسان را از نقطه آغاز شکل‌گیری تا واپسین قدم‌ها از جنبه‌های پزشکی، روانی، اجتماعی و حتی اقتصادی مورد بررسی قرار می‌دهد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، کتاب «از انعقاد نطفه تا پیری» نوشته پروفسور رضا عمرانی؛ بنیانگذار آکادمی ان ال پی آلمان، عضو اصلی و مدرس دانشگاه و انجمن IN NLP Berlin و عضو هیأت مدیره انجمن جهانی هیپنوتیزم است که به‌تازگی راهی بازار نشر کشور شده است. این کتاب با بررسی ویژگی‌های رشد و تکامل، انواع عوامل موثر در رشد ازجمله عوامل اجتماعی، عفونت‌های دوران بارداری، عقب‌افتادگی مغزی و ... را واکاوی کرده و در ادامه به موضوعاتی همچون لقاح و آغاز زندگی جنین، نقش جفت در تأمین رشد و نمو جنین، عملکردها و وظایف اعضای جنین، رشد و تکامل بعد از تولد، رشد و تکامل عقلانی در خانه و مدرسه، مبانی رفتار کودک، رشد و تکامل روانی کودک، شکل‌گیری عادت‌ها در اطفال، رشد و تکامل در دوره نوجوانی، بلوغ روانی و اجتماعی و تغییرات سلولی و نسجی هنگام پیری می‌پردازد.
 
نویسنده درباره برخی از انگیزه‌هایی که منجر به نوشتن این کتاب شده، می‌گوید: «فقر اقتصادی و فرهنگی، بالا بودن تعداد کودکان عقب‌افتاده در جامعه، استرس‌های روحی، کمبود متخصص، کمبود آموزش‌های بهداشتی مخصوص در دوران حاملگی برای مادران (مشکلات و کمبود تغذیه) چه به لحاظ فقر اقتصادی و یا به علت عدم آگاهی نسبت به آن، کمبود کتاب‌های رشد و تکامل به زبان فارسی، دردها و مشکلاتی که کودکان عقب‌افتاده در زندگی جبری خود به همراه دارند (اعم از مشکلات فردی و تأثیری که معلولیت آن‌ها بر خانواده‌ها و جامعه و از طرف دیگر تجربیات شخصی و شغلی‌ام با کودکان عقب‌افتاده جسمی و ذهنی و مطالعات و علاقه‌ای که در مدت تحصیلاتم به رشد و تکامل داشته‌ام، ازجمله انگیزه‌هایی بودند که تصمیم به نوشتن این کتاب گرفتم.»
 

ناهنجاری‌های رشد و تکامل
«ناهنجاری‌های مادرزادی از آغاز تاریخ مدون تا به امروز، همراه و همزاد انسان بوده و خواهد بود. لذا علل بسیاری از ناهنجاری‌های کودکان را در اختلالات ژنی و کروموزومی و یا اختلال رشد و تکامل در دوره زندگی آمبریونیک باید جستجو کرد. اختلال رشد و تکامل در دوره زندگی آمبریونیک می‌تواند از لحظه تشکیل تخمک به علت اختلال و یا ضایعات در اسپرماتوزوئید پدر و یا اوول می‌توانند زمینه اختلال در رشد و تکامل جنین را فراهم سازند. سلامتی مادر در ابعاد مختلف در سرنوشت نهایی جنین موثر است و تکامل طبیعی جنین در گرو سلامتی کامل مادر می‌باشد.
 
به‌عنوان مثال مشاهده شده است نوزادان مادرانی که در سنین بالا ازدواج می‌کنند، بیشتر از نوزادان مادرانی که در سنین متداول ازدواج می‌کنند، به سندرم داون مبتلا می‌شوند و یا اینکه ابتلا مادر به بعضی از بیماری‌های عفونی به‌خصوص بیماری‌های عفونی ویروسی و بالاخص در سه ماهه اول حاملگی در جریان تمایز سلولی اثر گذاشته و مسیر طبیعی رشد و تکامل آن‌را منحرف می‌سازد. در این مورد می‌توان از ابتلا در هشت هفته اول حاملگی به سرخجه نام برد. باید خاطرنشان ساخت که آن دسته از عوامل ایجادکننده اختلال در رشد و تکامل جنین که ماهیتا در رابطه با محیط رشد و تکامل جنین یعنی رحم مادر می‌باشند، عمدتا در سه ماهه اول حاملگی اثر می‌گذارند.»


نقش بی‌اشتهایی روانی در رشد و تکامل کودکان
«در میان ناهنجاری‌های رفتاری، بی‌اشتهایی روانی کودکان شناخته‌شده‌تر است. درست است که این ناهنجاری ممکن است با کوچک‌ترین غفلت گریبان‌گیر طفل شود، با این‌حال به سادگی قابل پیشگیری و درمان است. بهتر است قبل از پرداختن به عوامل موثر و چگونگی مقابله با ابن ناهنجاری رفتاری، ابتدا به روش‌هایی که والدین در مواجه شدن با این مسأله بکار می‌گیرند، اشاره‌ای شود.
 
درگیری میان والدین و فرزندان آن‌ها جهت وادار ساختن طفل به غذا خوردن از درگیری‌های روزمره بسیاری از خانواده‌ها به‌شمار می‌رود. والدین روش‌های مختلفی برای فائق آمدن بر این مشکل به‌کار می‌برند که از آن‌جمله می‌توان از لوس کردن، مجبور ساختن و سرزنش کردن طفل، چاپلوسی و رشوه دادن به او، تهدید و تطمیع و تنبیه، داستان گفتن، سرگرم کردن، قهر کردن و عصبانی شدن والدین نام برد. روشن است که این روش‌ها به تنهایی نتیجه‌ای به بار نخواهد آورد، بلکه مسأله را پیچیده‌تر خواهد ساخت.»
 
نخستین چاپ کتاب «از انعقاد نطفه تا پیری» در 150 صفحه با شمارگان یک‌هزار و 100 نسخه به بهای 32 هزار تومان از سوی انتشارات علوی راهی بازار نشر شده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها