سه‌شنبه ۲۵ آبان ۱۳۹۵ - ۰۸:۳۶
«مجموعه قطعات اردوان کامکار» از راه رسید

کتاب «مجموعه قطعات اردوان کامکار» شامل 37 قطعه برای سنتور از سوی نشر «نای و نی» روانه بازار کتاب شد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) اردوان کامکار، نوازنده صاحب‌نام سنتور به‌تازگی از سوی نشر «نای و نی» اولین اثر خودش در حوزه مکتوب را برای علاقه‌مندان به سنتورنوازی پیشرفته منتشر کرد.

چهارمضراب، قطار، شهریار، خراسانی، آوا، رقص چوب، گل، مستم، آوار، صوفی، نغمه حزین، درویش، سه گاهان، نوای کویر، خاطره، اضطراب، دریا، خروش، چهره جان، فیگور زنجیر، شکسته، حریفان، رگبار، تهران، باران، حیران، بر تارک سپیده(۱)، پرواز، همگام، لزگی، رعد، لنگان، یورتمه، هناسه، یاد یاران و رقص باد نام قطعاتی به آهنگسازی اردوان سنتور ایران است که در این اثر دقیق و خواندی به شکل نت آمده است.

استفاده از کاغذ زرد با جنسی مرغوب که نت‌خوانی را برای خواننده آسان می‌کند از ویژگی‌های کم‌نظیر و مهم این اثر مکتوب در زمینه موسیقی است.

اردوان کامکار در درآمد این کتاب نوشته است: «این مجموعه دربرگیرنده قطعاتی است که از لحاظ پداگوژی موسیقی و طبقه‌بندی آموزشی در رده فوق عالی قرار می‌گیرند. از همین رو کسب توانایی تکنیکی لازم و دستیابی به کیفیت مطلوب در اجرای آن‌ها فقط در سایه تلاش‌های مقدماتی هنرجویان مسیر خواهد بود؛ به‌عبارت‌دیگر هنرجو باید پیش از پرداختن به قطعات این مجموعه، آثار سنتورنوازان بزرگ موسیقی ایرانی را بی کم‌وکاست اجرا کرده باشد...»

در صفحه ۱۰ این کتاب در بخش «آشنایی با علائم اجرایی» آمده است:

« راست ریز: تک‌ریزی که تک مقدم آن با راست شروع می‌شود.

چپ ریز: تک‌ریزی که تک مقدم آن با چپ شروع می‌شود.

...

ریز خفه: هنگام نواختن ریز، طنین توسط مضراب‌ها گرفته می‌شود.

مضراب خفه: که با نگه‌داشتن مضراب روی سیم طنین نت موردنظر گرفته می‌شود.»

نخستین چاپ «مجموعه قطعات اردوان کامکار» به قلم اردوان کامکار در 164 صفحه با شمارگان یک‌هزار و 500 نسخه به بهای 60 هزار تومان از سوی نشر «نای و نی» منتشر شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها