ایبنا

×
جمعه ۱۴ آذر ۱۴۰۴
  • خانه
  • ادبیات
  • هنر
  • بین‌الملل
  • تاریخ‌
  • علم
  • کودک‌ونوجوان
  • دین و اندیشه
  • فرهنگ و نشر
  • میهن و مقاومت
  • ایبنا پلاس
  • استان‌ها
    • آذربایجان شرقی
    • آذربایجان غربی
    • اردبیل
    • اصفهان
    • البرز
    • ایلام
    • بوشهر
    • چهارمحال و بختیاری
    • خراسان شمالی
    • خراسان رضوی
    • خراسان جنوبی
    • خوزستان
    • زنجان
    • سمنان
    • سیستان و بلوچستان
    • فارس
    • قزوین
    • قم
    • کردستان
    • کرمان
    • کرمانشاه
    • کهگیلویه و بویراحمد
    • گلستان
    • گیلان
    • لرستان
    • مازندران
    • مرکزی
    • هرمزگان
    • همدان
    • یزد
  • فیلم و عکس
filterنمایش همه
  • هوشنگ مرادی‌کرمانی چگونه رکورددار اقتباس در سینمای ایران شد؟

    رمز و رازهای نویسنده کرمانی در نویسندگی و تعامل با فیلمسازان؛

    هوشنگ مرادی‌کرمانی چگونه رکورددار اقتباس در سینمای ایران شد؟

    مرادی‌کرمانی بارها در صحبت‌ها و گفت‌وگوهایش تاکید کرده که من مسئول کتابهایم هستم و مسئولیتی در قبال فیلم‌های اقتباسی ندارم و نباید به خاطر بد ساخته شدن آنها مکدر شوم.

    ۱۴۰۴-۰۹-۱۲ ۰۹:۳۵
  • نگاهی به فیلم «فرانکنشتاین»/ قصه تولد مهربانی از کالبدی زخمی

    نگاهی به فیلم «فرانکنشتاین»/ قصه تولد مهربانی از کالبدی زخمی

    آخرین ساخته دل‌تورو اقتباسی شاعرانه و رمانتیک از رمان مطرح «فرانکنشتاین» نوشته مری شلی در سال ۱۸۱۸ است. شیوه اقتباس او را باید در نوع نگاهش به انسان و تعریف او از نگاه موجودی غیرانسانی و فرامادی دنبال کرد.

    ۱۴۰۴-۰۹-۰۶ ۰۸:۳۷
  • هادی مرزبان؛ معلمی که جانش با تئاتر و قلم اکبر رادی گره خورده بود

    ایرج راد و فرید سجادی‌حسینی از هادی مرزبان می‌گویند

    هادی مرزبان؛ معلمی که جانش با تئاتر و قلم اکبر رادی گره خورده بود

    گویا برخی زاده شده‌اند برای معلم و استاد بودن و این خصیصه در افرادی مانند هادی مرزبان بود.

    ۱۴۰۴-۰۹-۰۴ ۱۰:۵۲
  • چرا باید از پدیده «سلبریتی‌های ضدکتاب» ترسید؟

    کتاب و اندیشه زیر آوار ابتذال رسانه‌ای؛

    چرا باید از پدیده «سلبریتی‌های ضدکتاب» ترسید؟

    توهین و تمسخر به کتاب و ادبیات و اندیشه دیگر حالتی سریالی گرفته است. از توهین به نویسندگان ایرانی و شاهنامه بگیرید تا تمسخر مطالعه و کتاب، همه محصول دورانِ جدیدی است که آدم‌ها برای دیده شدن به هر وسیله‌ای دست و پا می‌زنند.

    ۱۴۰۴-۰۸-۲۹ ۰۸:۵۷
  • همایون ارشادی، بازیگری که روشنفکر بودن را دوست نداشت

    رکوردی جاودانه برای ارشادی، بازی در ۷ فیلم اقتباسی؛

    همایون ارشادی، بازیگری که روشنفکر بودن را دوست نداشت

    چهره آرام، متفکر و پر از طمانینه ارشادی، او را به انتخاب اول کارگردانان برای ساخت فیلم‌شان بدل می‌کرد. فیلم‌های اگزیستانسیالیستی همچون «طعم گیلاس» ارشادی را همانند قهرمان‌های کتاب‌های کامو و سارتر، در جست‌وجوی معنای زندگی و مرگ قرار می‌داد.

    ۱۴۰۴-۰۸-۲۱ ۱۰:۲۹
  • فیروز کریمی و دشمنی همیشگی‌اش با کتاب

    وقتی رسانه‌های تصویری برای جذب مخاطب از تحقیر کتاب مایه می‌گذارند

    فیروز کریمی و دشمنی همیشگی‌اش با کتاب

    تازه‌ترین شیرین‌کاری درباره کتاب در برنامه «رباط صلیبی» با اجرای امیرحسین قیاسی رقم خورده است. فیروز کریمی در این برنامه به عنوان مهمان، همچون همیشه شروع به صحبت می‌کند و در خلال حرف‌هایش، سخنان عجیبی درباره کتاب و کتابخوانی می‌زند که با خنده‌های میزبانش روبه‌رو می‌شود.

    ۱۴۰۴-۰۸-۱۸ ۰۸:۴۶
  • سینمای اسکورسیزی در آینه ادبیات؛ روایت ایمان، خشونت و رستگاری

    آخرین فیلم کارگردان مطرح آمریکایی و اقتباسی از رمان پیتر کامرون؛

    سینمای اسکورسیزی در آینه ادبیات؛ روایت ایمان، خشونت و رستگاری

    اسکورسیزی بار دیگر برای فیلم جدیدش به سراغ اقتباس رفته و می‌خواهد از رمان گوتیک نویسنده آمریکایی، پیتر کامرون، فیلمی سینمایی بسازد. او که ابتدا به عنوان تهیه کننده به این پروژه پیوسته بود، در سپتامبر ۲۰۲۵ اعلام کرد خودش کارگردانی را به عهده خواهد گرفت.

    ۱۴۰۴-۰۸-۱۶ ۰۸:۳۲
  • سینما در نگاه دباشی، بازتعریف قدرت و هویت در قاب تصویر

    با نگاهی به دو کتاب حمید دباشی درباره سینمای ایران و فلسطین؛

    سینما در نگاه دباشی، بازتعریف قدرت و هویت در قاب تصویر

    حمید دباشی، استاد دانشگاه کلمبیا، نظریه‌پرداز و منتقد فرهنگی است. او استاد استاد مطالعات ایرانی و مطالعات فرهنگی در دانشگاه کلمبیاست و دروس تاریخ اجتماعی و روشنفکری ایران و جهان اسلام، ادبیات تطبیقی، تئوری ادبیات و سینمای جهان در این دانشگاه تدریس می‌کند.

    ۱۴۰۴-۰۸-۱۳ ۱۱:۲۶
  • «بامداد خمار» و بازگو کردن اهمیت جامعه‌شناسانه رمان‌های عامه‌پسند

    سریال جدید نرگس آبیار، طلسم اقتباس از رمان‌های پرفروش را می‌شکند؟

    «بامداد خمار» و بازگو کردن اهمیت جامعه‌شناسانه رمان‌های عامه‌پسند

    در روزهایی که سریال «بامداد خمار» از شبکه نمایش خانگی پخش می‌شود، اهمیت رمان‌های عامه‌پسند و صحبت درباره این کتاب‌ها به بحثی جدی تبدیل شده است.

    ۱۴۰۴-۰۸-۱۰ ۰۹:۳۶
  • طلوع نسل تازه‌ای از فیلمسازان کتاب‌خوان در سینمای کوتاه ایران

    گزارش ایبنا از فیلم‌های اقتباسی جشنواره فیلم کوتاه ۱۴۰۴؛

    طلوع نسل تازه‌ای از فیلمسازان کتاب‌خوان در سینمای کوتاه ایران

    در میان ۳۵ فیلم اقتباسی جشنواره فیلم کوتاه امسال، تنوع چشمگیری از منابع الهام به چشم می‌خورد؛ از شاهنامه فردوسی گرفته تا آثار نویسندگان معاصر جهان مانند گابریل گارسیا مارکز، ری برادبری و پائولو سورنتینو.

    ۱۴۰۴-۰۸-۰۳ ۱۴:۱۱
  • گلوگاه مغفول تاریخ هنر ایران

    «مرقّع‌آرایی دیرین و نوین» در کتابخانه مرکزی دانشگاه تهران؛

    گلوگاه مغفول تاریخ هنر ایران

    نایب شیرازی گفت:‌ گره‌گاه‌ها و گلوگاه‌های اصلی هنر ایران در مرقعات شکل می‌گیرند و نه در کتاب‌ها. امکان سفر و جابجا شدن کتاب‌ها و گرته‌برداری از آنها به ندرت صورت می‌گرفت، اما قطعات بودند که به عنوان سفیرهای هنری ما بودند، چه از طرف هنرمند و چه از طرف مکاتب و چه از طرف شهرها.

    ۱۴۰۴-۰۷-۲۹ ۱۴:۲۲
  • چرا «ناخدا خورشید» را یکی از مهم‌ترین اقتباس‌ها از جهان ادبی همینگوی می‌دانند؟

    کاری مهمی که ناصر تقوایی در سینمای ایران انجام داد؛

    چرا «ناخدا خورشید» را یکی از مهم‌ترین اقتباس‌ها از جهان ادبی همینگوی می‌دانند؟

    تقوایی پس از آن با اقتباس تماشایی‌اش از داستان ایرج پزشکزاد، برای سریال «دایی جان ناپلئون» نشان داد چه آگاهی شهودی عمیقی نسبت به سینما دارد. آگاهی شهودی تقوایی کمک می‌کرد که ایده‌ها و راههای درخشانی در اقتباس داشته باشد.

    ۱۴۰۴-۰۷-۲۹ ۰۹:۳۹
  • جهان فلسفی و پیچیده «لاسلو کراسناهورکایی» در سینمای «بلا تار»

    رفاقت دو هنرمند مجارستانی به خلق آثاری ماندگار در سینما بدل شد؛

    جهان فلسفی و پیچیده «لاسلو کراسناهورکایی» در سینمای «بلا تار»

    سبک نثر پیچیده کراسناهورکایی گرچه برای اقتباس سینمایی دشوار بود، اما بلا تار با استفاده از پلان-سکانس‌های بلند و ریتم کند، توانست نوعی معادل سینمایی برای آن زبان خلق کند. همین تطابق سبکی، همکاری آنها را منحصر به‌فرد کرد.

    ۱۴۰۴-۰۷-۲۷ ۱۰:۱۲
  • شعر سهراب سپهری در موسیقی خوانندگان بزرگ/ از نیایش شجریان تا در گلستانه شهرام ناظری

    به مناسبت ۱۵ مهر، زادروز شاعر و نقاش طبیعت؛

    شعر سهراب سپهری در موسیقی خوانندگان بزرگ/ از نیایش شجریان تا در گلستانه شهرام ناظری

    از اجرای ماندگار «صدای پای آب» با صدای شهرام ناظری تا «نیایش» محمدرضا شجریان، شعر سهراب بارها به زبان نغمه خوانده شده است. آهنگ‌هایی که همچنان در گوش مخاطبان جاری است و هر روز چندین و چند بار توسط مخاطبان این خوانندگان شنیده می‌شود.

    ۱۴۰۴-۰۷-۱۵ ۱۰:۴۳
  • اقتباس‌های بی‌جان، معضل تکراری سینمای دفاع مقدس

    چرا کتاب‌های تاریخ جنگ روی پرده سینما جان نمی‌گیرند؟

    اقتباس‌های بی‌جان، معضل تکراری سینمای دفاع مقدس

    اقتباس از آثار ادبی در سینمای دفاع مقدس ایران، گاه با اشکالات جدی مواجه است. برخی از اقتباس‌ها، به‌جای تبدیل شدن به پلی میان ادبیات و تصویر، به بازنمایی‌های سطحی و شعاری بدل شده‌اند که نه‌ تنها موفق به جذب مخاطب نشده‌اند، بلکه گاه به اعتبار منبع اصلی هم لطمه زده‌اند و در گیشه نیز شکست جبران‌ناپذیری داشته‌اند.

    ۱۴۰۴-۰۷-۰۹ ۰۹:۲۲
  • رابین سوایکورد، جادوگر اقتباس‌های ادبی در هالیوود

    فیلمنامه‌نویسی که سینمایی ماندگار از دل ادبیات آفرید؛

    رابین سوایکورد، جادوگر اقتباس‌های ادبی در هالیوود

    از نظر سوایکورد فیلنامه‌نویس با اقتباس در حال گفت‌وگو با مولف اثر است. ردپای او را می‌گیرد تا به دریافتی عمیق از کتاب برد و بتواند تلاش کند فیلمی بسازد که مولف اثر دلش می‌خواسته ساخته شود. در اقتباس باید به دنبال چیزی باشی که نیت نویسنده را منتقل کند.

    ۱۴۰۴-۰۷-۰۴ ۰۷:۵۲
  • تیم برتون و هنر اقتباس؛ از ادبیات کلاسیک تا بازآفرینی گوتیک در سینما

    از بتمن و اسلیپی هالو تا آلیس در سرزمین عجایب و ونزدی؛

    تیم برتون و هنر اقتباس؛ از ادبیات کلاسیک تا بازآفرینی گوتیک در سینما

    تیم برتون یکی از نام های آشنا سینمای گوتیک است. کارگردانی خلاق با سبکی منحصر به فرد که آثارش اغلب در مرز میان فانتزی، طنز سیاه و وحشت حرکت می کند و در عین حال از چاشنی سورئال نیز بهره می گیرد. شخصیت‌های آثار او بازتابی از شخصیت فیلمساز هستند، عجیب و دوست داشتنی.

    ۱۴۰۴-۰۷-۰۳ ۱۰:۵۳
  • شجریان و سعدی، هم‌نشینی جاودانه شعر و آواز

    محمدرضا شجریان و فهم عمیق او از غزل‌های سعدی؛

    شجریان و سعدی، هم‌نشینی جاودانه شعر و آواز

    شجریان متولد اول مهر ۱۳۱۹ بود و در عمر ۸۰ ساله‌اش، آثار ماندگاری در حوزه موسیقی به جا گذاشت. او علاوه بر مهارت فنی آواز، توجه عمیقی به شعر و ادب فارسی داشت و شعر کلاسیک را همواره در آثارش برجسته نگاه داشت.

    ۱۴۰۴-۰۷-۰۱ ۱۰:۱۷
  • کتاب‌هایی که بر پرده سینما ماندگار شدند و اسکار گرفتند

    گزارشی از فیلم‌های اقتباسی که برنده اسکار غیرانگلیسی‌زبان شدند؛

    کتاب‌هایی که بر پرده سینما ماندگار شدند و اسکار گرفتند

    با مروری بر آثار سینمایی بخش غیرانگلیسی زبان مراسم اسکار می‌بینیم که نگاه ویژه‌ به ادبیات و اقتباس، فیلم‌های قابل اعتنایی رقم می‌زند که در بخش‌های دیگر هم جوایزی کسب می‌کنند.

    ۱۴۰۴-۰۶-۳۱ ۱۲:۱۹
  • دل تورو و فرانکشتاین؛ پیوند دوباره سینما با سنت ادبی گوتیک

    رمان مشهور مری شلی، پس از دو قرن همچنان برای سینماگران جذاب است؛

    دل تورو و فرانکشتاین؛ پیوند دوباره سینما با سنت ادبی گوتیک

    فرانکشتاین یکی از اسطوره های ادبیات و سینماست. نمادی از پیوند علم، تخیل، و ترس که روایتش نخستین بار در سال ۱۸۱۸ به قلم نویسنده جوان انگلیسی، مری شلی، منتشر شد. داستان دانشمندی جاه طلب به نام ویکتور فرانکشتاین که در پی دستیابی به حیاتی نو، دست به خلق هیولایی سرکش و تنها می زند.

    ۱۴۰۴-۰۶-۲۳ ۰۹:۵۲
  • کدام نمایش‌ها رنگ و بوی کتاب و ادبیات دارند؟

    گزارش «ایبنا» از تئاترهای روی صحنه تماشاخانه‌های تهران؛

    کدام نمایش‌ها رنگ و بوی کتاب و ادبیات دارند؟

    تماشاخانه‌های تهران این روزها میزبان اجرای آثار نمایشی متعددی است که با اقتباس از متون برجسته، علاقه‌مندان تئاتر را با روایت‌های متفاوت از آثار ادبی جهان همراه سازند.

    ۱۴۰۴-۰۶-۱۹ ۱۱:۱۳
  • طنز، تراژدی و سینما در آثار رومن گاری

    بررسی ویژگی آثار نویسنده مشهور فرانسوی در سینما؛

    طنز، تراژدی و سینما در آثار رومن گاری

    رومن گاری در به کارگیری همزمان طنز و تراژدی برای مسائل جدی خبره بود. شخصیت‌های قصه‌های او اغلب پیچیده، آسیب‌پذیر و واقعی هستند.

    ۱۴۰۴-۰۶-۱۴ ۱۰:۱۴
  • اقتباس گمشده، چرا سینمای ایران ادبیات معاصر را نادیده می‌گیرد؟

    ایبنا گزارش می‌دهد؛

    اقتباس گمشده، چرا سینمای ایران ادبیات معاصر را نادیده می‌گیرد؟

    یکی از موانع اصلی اقتباس ادبی در ایران، نبود حمایت‌های مالی و معنوی کافی از سوی نهادهای دولتی و خصوصی است. در بسیاری از کشورهای پیشرفته، بنیادهای ادبی یا سینمایی بودجه‌های ویژه‌ای برای حمایت از پروژه‌های اقتباسی در نظر می‌گیرند.

    ۱۴۰۴-۰۵-۳۰ ۱۰:۲۴
  • کتابفروشی‌های شیراز در تاریکی چه می‌کنند؟/ کتاب و هنر در بی‌برقی

    روایت فعالان فرهنگی شیراز از زیان‌های ناپیدای خاموشی؛

    کتابفروشی‌های شیراز در تاریکی چه می‌کنند؟/ کتاب و هنر در بی‌برقی

    فارس- وقتی برق می‌رود، نه فقط لامپ‌ها خاموش می‌شوند، که چراغ ذهن‌ها هم کم‌سو می‌شود. در تاریکیِ کتابفروشی‌ها، مشتریان پشت در می‌مانند و آثار هنری بی‌صدا و بی‌نور فراموش می‌شوند. اینجا شیراز است؛ شهری که در روزِ روشن، خاموش است.

    ۱۴۰۴-۰۵-۲۸ ۰۹:۳۳
  • بررسی اقتباس‌های سینمایی از کتاب «مرشد و مارگاریتا»/ وقتی دست‌نوشته نمی‌سوزد

    بررسی اقتباس‌های سینمایی از کتاب «مرشد و مارگاریتا»/ وقتی دست‌نوشته نمی‌سوزد

    «مرشد و مارگاریتا» یک اثر ادبی فراتر از زمان و مکان است که در عین جذابیت، الهام‌بخش نویسندگان و فیلمسازان در حوزه فیلم، سریال و تئاتر بوده و از آن اقتباس‌های زیادی انجام شده است.

    ۱۴۰۴-۰۵-۲۸ ۰۸:۵۶
  • «بک تو بلک»، مونولوگی که روانکاوانه، اجتماعی و شاعرانه است

    به انگیزه استقبال از انتشار نمایشنامه جدید سجاد افشاریان؛

    «بک تو بلک»، مونولوگی که روانکاوانه، اجتماعی و شاعرانه است

    چند سالی‌ست که سجاد افشاریان از قالب‌های آشنا و محبوبش در طنز عبور کرده و با زبان تازه‌ای در تئاتر و موسیقی، روایت‌های شخصی‌تری را تجربه می‌کند. انتشار نسخه مکتوب نمایشنامه «بک تو بلک» نه‌فقط بازگشت به یکی از موفق‌ترین اجراهای اوست، بلکه نشانی‌ست از تداوم مسیری که از خنده آغاز شد و به تاریکی رسید.

    ۱۴۰۴-۰۵-۲۲ ۱۰:۵۳
  • وقتی همینگوی با «ناخدا خورشید» به جنوب ایران سفر کرد

    به مناسبت مرمت و اکران دوباره فیلم ناصر تقوایی؛

    وقتی همینگوی با «ناخدا خورشید» به جنوب ایران سفر کرد

    «ناخدا خورشید» فقط یک اقتباس از همینگوی نیست؛ ترجمه‌ای‌ست بومی از رنج، اخلاق و تنهایی در دل جنوب ایران.

    ۱۴۰۴-۰۵-۱۶ ۱۱:۰۸
  • روایتی جذاب از یک اقتباس/ «ساعت‌ها» چطور به رمان و فیلم تبدیل شد؟

    روایتی جذاب از یک اقتباس/ «ساعت‌ها» چطور به رمان و فیلم تبدیل شد؟

    اقتباس دالدری از «ساعت‌ها» درخشان است و به خوبی روحِ رمان و جهان شخصیت‌ها را به تصویر می‌کشد.

    ۱۴۰۴-۰۵-۱۰ ۰۹:۵۵
  • «بازمانده» چگونه با اقتباسی خلاقانه به فیلمی ماندگار تبدیل شد؟

    «ایبنا» به مناسبت سالروز درگذشت سیف‌الله داد بررسی می‌کند؛

    «بازمانده» چگونه با اقتباسی خلاقانه به فیلمی ماندگار تبدیل شد؟

    سیف‌الله داد در سن ۵۳ سالگی در ۶ مرداد ۱۳۸۸ به علت بیماری سرطان درگذشت. از این فیلمساز فیلم‌های ماندگاری به یادگار مانده که «بازمانده» مشهورترین‌شان است. فیلمی که یکی از خلاق‌ترین اقتباس‌های سینمای ایران به شمار می‌رود. در ادامه «ایبنا»‌ درک درست فیلمساز از کتاب و مفهوم اقتباس را مرور می‌کند.

    ۱۴۰۴-۰۵-۰۶ ۰۹:۰۳
  • وقتی زندگی نویسندگان، داستانی برای روایت در فیلم می‌شود

    معرفی ۱۵ فیلم با موضوع زندگی نویسندگان؛ 

    وقتی زندگی نویسندگان، داستانی برای روایت در فیلم می‌شود

    آثار سینمایی در ژانر بیوگرافی مخاطب را با زوایای کمتر دیده‌شده از زندگی شخصیت‌های برجسته آشنا می‌کند و نشان می‌هد پشت هر اثر ماندگار، داستانی انسانی و گاه پرتنش نهفته است.

    ۱۴۰۴-۰۵-۰۵ ۱۰:۳۳
  • قبلی
  • ۱
  • ۲
  • ۳
  • ۴
  • بعدی
  • آرشیو مطالب
  • تماس با ما
  • درباره ما
  • پیوندها
  • جست‌وجوی پیشرفته
Nastooh Saba Newsroomطراحی و تولید: نستوه