پنجشنبه ۱۰ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۵:۲۴
می‌خواستم در حوزه دفاع مقدس برای نسل‌های بعدی امانت‌دار خوبی باشم

مهدی طهماسبی‌دزکی، شاعر کتاب «سلام لاله‌ها سلام» گفت: به صورت کلی علاقه‌ام به حوزه دفاع مقدس به این دلیل است که دوران کودکی و نوجوانی‌ام در دوران دفاع مقدس طی شد؛ بنابراین سعی کردم برای نسل‌های بعدی هم یک امانت‌دار خوبی باشم. می‌خواستم آنچه که از مفاهیم دوران دفاع مقدس و جنگ تحمیلی به عنوان یک اندوخته داشتم، در یک قالب شعر و در یک نگاه ادبی و بدون شعارزدگی ارائه دهم. تلاش کردم اعتکا بر داشته‌ها و اندیشه‌های هنری و ظرفیت‌های ادبی داشته باشم.

مهدی طهماسبی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) درباره کتاب شعر «سلام لاله‌ها سلام» گفت: مجموعه «سلام لاله‌ها سلام» یک مجموعه شعر دفاع مقدسی و مبتنی بر اندیشه‌های ایثار و شهادت است. برای گروه سنی نوجوان سروده شده و یادگار روزگاری است که من خیلی پرشورتر از الان بودم و فعالیت بیشتری در حوزه ادبیات کودک و نوجوان داشتم. این مجموعه، مجموعه شعری برخواسته از دل است که سعی کردم در آن ارتباطی بین مفاهیم والایی همچون شهید و شهادت و ارزش‌های دفاع مقدس برای نسل نوجوان یا دوستانی که در این رده سنی هستند، برقرار کنم. «سلام لاله‌ها سلام» بیشتر در قالب چهارپاره سروده شده ولی شعر نیمایی هم در آن به چشم می‌خورد.

این شاعر درباره مخاطبان این مجموعه این‌چنین گفت: اگر بخواهم براساس رده‌بندی‌های گذشته برای این مجموعه مخاطب تعیین کنم، این مجموعه برای رده سنی (د) و (ه) سروده شده است؛ ولی اگر طبق رده‌بندی امروزی خط‌کشی کنم، این مجموعه برای نوجوانان ۱۲ تا ۱۸ سال سروده شده است. در «سلام لاله‌ها سلام» سعی کردم از کلمات و واژگانی که در دایره لغات این رده سنی است و با تکیه بر داشته‌های دفاع مقدسی، استفاده کنم.

او درباره علت نگارش این مجموعه صحبت کرد: سالیان سال است که در حوزه ادبیات کودک و نوجوان فعالیت دارم و بیش از ۸۰۰ یا ۹۰۰ اثر در قالب‌های مختلف شعری دارم؛ اما «سلام لاله‌ها سلام» دومین اثر من در حوزه ادبیات دفاع مقدس برای کودک و نوجوان است. قبل از این مجموعه، مجموعه «سرخ همرنگ گل‌سرخ» را منتشر کردم. به صورت کلی علاقه‌ام به حوزه دفاع مقدس به این دلیل است که دوران کودکی و نوجوانی‌ام در دوران دفاع مقدس طی شد؛ بنابراین سعی کردم برای نسل‌های بعدی هم یک امانت‌دار خوبی باشم. می‌خواستم آنچه که از مفاهیم دوران دفاع مقدس و جنگ تحمیلی به عنوان یک اندوخته داشتم، در یک قالب شعر و در یک نگاه ادبی و بدون شعارزدگی ارائه دهم. تلاش کردم اعتکا بر داشته‌ها و اندیشه‌های هنری و ظرفیت‌های ادبی داشته باشم.

طهماسبی درباره ویژگی‌های این مجموعه که باعث شده به عنوان نامزد جایزه «شعر نوجوان» شود، گفت: به صورت کلی این لطفی بوده که دوستان به من داشتند و هیچ شاعری نمی‌تواند شعر خودش را نقد کند؛ ولی تلاشم در این بوده که صمیمت و ظرفیت خاصی را در این مجموعه ارائه دهم. این مجموعه شعارزده نیست و مستقیم‌گویی خیلی در آن نیست؛ سعی کردم از شعرهایی که مبتنی بر شهید و ارزش‌هاست، استفاده کنم.

شاعر مجموعه «سلام لاله‌ها سلام» در انتهای صحبت‌های خود خاطرنشان کرد: خیلی سال قبل، خدمت دوستان ادبیات کودک و نوجوان رسیدم و در این مجلس جعفر ابراهیمی‌شاهد صحبتی را کرد که دوست دارم آن را تکرار کنم و آن هم این است: «بسیاری از ظرفیت‌های ادبی در شهرستان‌ها و مناطق کمتر دیده شده است؛ شاید آن‌ها استعدادهای برتر و توانمندی‌های بیشتری را دارند ولی ظرفیت و امکان بروز این استعدادها برای آن‌ها فراهم نشده است.» امیدوارم که فضایی ایجاد شود که همه دوستان در جای‌جای ایران بزرگ اسلامی که ایرانی است سرشار از استعدادها و داشته‌های فرهنگی و توانمندی ادبی، بتوانند آثار خودشان را ارائه دهند که این موضوع هم به غنای ادبیات زبان فارسی کمک می‌کند و هم ما استعدادهای نوپدیدی را بتوانیم در حوزه‌های ادبی داشته باشیم.

کتاب «سلام لاله‌ها سلام» به قلم مهدی طهماسبی از سوی انتشارات صریر منتشر شده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط