شنبه ۲۸ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۰:۰۵
زنگ کتابخوانی در مدارس راه‌اندازی شود

زنجان- رئیس اداره کتابخانه‌های عمومی شهرستان خرمدره با اشاره به اینکه ۶۵ درصد اعضای کتابخانه‌های عمومی خرمدره نوجوانان و کودکان هستند، گفت: وجود زنگ کتابخوانی با حضور حداقل یک جلسه ماهانه در کتابخانه عمومی بویژه در مقطع ابتدایی تاثیر بسزایی در ترویج فرهنگ مطالعه دارد.

عبدالحسین بختیاری در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در زنجان اظهار کرد: در حال حاضر ۶۵ درصد از اعضای کتابخانه‌های عمومی خرمدره کودکان و نوجوانان هستند که همین امر ضرورت برنامه‌ریزی برای این گروه سنی را افزایش می‌دهد.

وی با تأکید بر تقویت بحث مطالعه در مدارس بیان کرد: وجود زنگ کتابخوانی با حضور حداقل یک جلسه ماهانه در کتابخانه عمومی و مهمتر از همه کتابخوان و اهل مطالعه بودن معلمان و مربیان بویژه در مقطع ابتدایی به عنوان الگوی دانش آموزان بیشترین تاثیر گذاری را در تقویت و فرهنگ سازی مطالعه خواهد داشت.

رئیس اداره کتابخانه‌های عمومی شهرستان خرمدره ادامه داد: کتابخانه‌های عمومی نیز پس از خانواده و مدرسه به عنوان باشگاه اجتماعی می‌توانند با تقویت کتابخانه‌های عمومی به فضا، منابع و تجهیزات استاندارد با اجرای برنامه‌ها و مسابقات فرهنگی و کتابخوانی، نشست‌های کتابخوان، کارگاه‌های آموزشی و مشاوره و نمایشگاه کتاب به ترویج فرهنگ کتابخوانی بپردازند.

وی افزود: به عقیده من مهمترین مشکل کتابخوانی در جامعه ما عدم توجه اولاً به جایگاه کتاب و کتابخوانی و ثانیاً کتابدار و عدم دغدغه‌مندی مسئولان نسبت به کتاب است که اگر این موضوع جاسازی شود؛ قطعاً در حوزه کتاب مشکلی نخواهیم داشت.

بختیاری در ادامه به برخی از برنامه‌های کتابخانه‌های عمومی در بحث ترویج فرهنگ مطالعه اشاره کرد و گفت: برگزاری جلسات قصه‌گویی، شعرخوانی، کاردستی، اسباب بازی از جمله برنامه‌های اجرایی برای گروه سنی کودک و نوجوان است.

رئیس اداره کتابخانه‌های عمومی شهرستان خرمدره ادامه داد: اجرای مسابقات در قالب بازیهای فکری و نمایش خلاق، جمع خوانی کتاب، برگزاری جشنواره‌ها، پویش‌ها و مسابقات کتابخوانی و نقاشی، مشارکت در طرح جام باشگاه‌های کتابخوانی، برگزاری کلاس‌های آموزشی و نشست کتابخوان مدرسه‌ای از سایر برنامه‌های کتابخانه‌های عمومی در طول سال است.

وی افزود: در رده سنی بزرگسال نیز برنامه‌هایی از قبیل نشست کتابخوان، مسابقات کتابخوانی، جلسات گروه سنی بزرگسال چه نقد و بررسی کتاب، جلسات مطالعاتی، مشاوره کتاب، کارگاه‌های آموزشی، مشاوره و روانشناسی اجرا می‌شود.

بختیاری گفت: در بحث پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی نیز جلسات مشاوره، کارگاه‌های آموزشی مهارتی فنی و حرفه‌ای، جلسات شعرخوانی و محفل ادبی برگزار می‌شود.

رئیس اداره کتابخانه‌های عمومی شهرستان خرمدره با اشاره به تغییر رویکرد نهاد به کتابخانه های عمومی و باز تعریف کتابخانه عمومی به عنوان باشگاه فرهنگی و اجتماعی گفت: در جامعه امروزی کتابداران باید از رویه های سنتی کتابداری، عضوگیری و امانت خارج شوند.

وی تصریح کرد: باید در ایجاد و تقویت گفتمان کتاب و کتابخوانی در جامعه تلاش کرد و مهمترین نهاد تاثیرگذار در ایجاد انگیزه کتابخوانی خانواده است؛ تلاش کرد.

بختیاری گفت: پیشنهاد می‌شود شهروندان به صورت خانوادگی عضو و به کتابخانه مراجعه و ضمن شرکت در برنامه‌های فرهنگی کتابخوان کتاب امانت گرفته و مطالعه کنند چرا که اولین و موثرترین الگوی کودکان پدر و مادر بویژه مادر است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط